Foto: Sofi Cederlöf

Artiklar

Expertguide: Fjord 27 Cruiser

Både Selco- och Fjord-båtarna är bra, kraftigt byggda båtar. Men allt beror på hur den är omhändertagen, säger båtbesiktningsmannen Conny Zetterberg. Du läser hela Klassikerartikeln om Fjord 27 Cruiser i senaste Praktiskt Båtägande, nr 10 2015.

Text: • 2015-10-05

Expertguide: Storebro 340 Adriatic

Köp hela klassikerartikeln om Fjord 27 Cruiser här. 

Fjord 27:orna tillverkades på 70-talet och börjar alltså bli uppåt 40 år gamla. Då är det viktigt att de har blivit ordentligt skötta. En av de stora farorna är att det sitter gamla motorer i många av båtarna, som i värsta fall sjunger på sista versen.

– Man ska framför allt passa sig för gamla 6-cylindriga bensinmotorer, de drar mycket soppa och det lönar sig inte att skruva på dem om något går sönder, det är väldigt svårt att hitta reservdelar. Då är det bättre med en V8, det är enkel teknik, säger Conny.

Men det allra bästa är naturligtvis att hitta en båt där motorn har blivit utbytt mot en.

– Ett motorbyte på en sån här är ingen lek, det kostar mer än båten är värd. Det är faran med de här gamla båtarna idag, de kostar inte så mycket i inköp, men om motorn rasar så är det fruktansvärda pengar. Det gäller naturligtvis inte bara Fjord 27, utan alla gamla båtar. Jag tror att det är därför de rasar i pris, folk börjar förstå vilka kostnader som kan komma ganska fort.

Fjord 27 har motorn monterad i mitten av båten och rak axel istället för drev. Det är något som innebär både för- och nackdelar.

– Det är mycket billigare med rak axel, man slipper alla kostnader för att underhålla drevet. Man kan också köra sakta och mer ekonomiskt utan att båten börjar slingra sig. Nackdelen är att det är svårare att backa. Om man är ovan vid att köra båt så kan det vara dumt att börja med en båt med rak axel, i alla fall om man inte har bogpropeller, säger Conny.

Expertguide: Fjord 27 Cruiser

I övrigt gäller det att kolla igenom samma saker som på alla båtar. Att det inte läcker genom rutorna, att elsystemet inte ser ut som ett råttbo, att gasolinstallationen är säker och att båten inte är grundstött. Man ska också tänka på att det kan innebära en stor kostnad om kapellet är risigt och behöver bytas, eller om alla dynor behöver ersättas. Är man någorlunda händig går det dock att göra mycket båtjobb själv.

– Det krävs nästan att man kan jobba med den själv, och inte lämnar in den på varv. Där drar kostnaderna iväg ganska snabbt, säger Conny.

– Men hittar man ett fint exemplar med rätt motor så är det här prisvärda båtar, där du får mycket båt för pengarna, avslutar han. 

Läs hela Klassikern: Fjord 27 Cruiser i senaste numret av Praktiskt Båtägande


Text: • 2015-10-05
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top