För alla som inte vill välja mellan segel- och motorbåt finns alternativet motorseglare. Nauticat 44 är en sådan både-och-båt // Foto: Martin Leisborn

Artiklar

Klassikern: Nauticat 44

Med närmast gigantiska innerutrymmen, klassiska däcksmiljöer och flera riggalternativ är det en motorseglare för finsmakare.

Text: Martin Leisborn • 2021-04-06

 

Nauticat 44 är en av en serie motorseglare tillverkade i Finland från 60-talet och framåt. Den första modellen, Nauticat 33, konstruerades av Wilho Aarnipalo som en bekväm långfärdsbåt med riktig styrhytt och plats att ta med några passagerare i densamma.

Innerutrymmena var väl tilltagna med många stuvfack och en planlösning där alla skrymslen och vrår utnyttjades maximalt. Resultatet blev en högklassig båt med kraftfull motor, styrhytt och med möjlighet till segeldrift.

Konceptet blev populärt och 1974 kom Nauticat 44, en vidareutveckling av samma tanke fast större och med extra allt. Vi besöker Gustav Hedman och Julia Dudziuk i Göteborg. De äger Nauticat 44:an Lydia av årsmodell 1980.

– Allt började hösten förra året, inleder Julia.

– Ja, fast egentligen var det så här, flikar Gustav in och tar det från början.

– För åtta år sedan var jag en i ett sällskap som chartrade några segelbåtar i Kroatien, det var 45-fotare, och när vi satte segel blev jag helt fascinerad av kraften och känslan med segling, tyngden, vågorna och allt. Sedan dess har jag lekt med tanken på att skaffa egen segelbåt.

Klassikern: Nauticat 44
Vägen från akterruff till salong/pentry går genom styrhytten // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Styrhytten är en minst sagt central del av Nauticat 44. Här kan man både umgås och styra båten // Foto: Martin Leisborn

 

I september 2019 kom så ett erbjudande om att köpa en Ballad, och Gustav slog till.

Båten fanns dock i Umeå, en bra bit från Göteborg, och Gustav hade aldrig seglat på egen hand. Men med ett par kompisar som stöd och Eniro på Sjön i telefonen kastade han loss och seglade hemåt.

Etappen Umeå–Gävle blev ett äventyr som skulle förtjäna ett eget reportage om kraftiga vindar, tjock dimma, motorhaveri och näradödenupplevelser.

I Gävle hoppade Julia, som inte heller hade seglat tidigare, ombord och var med resten av resan som blev alltmer behaglig.

– Vi lärde oss att segla medan vi körde. Vi googlade och läste på och upptäckte att segling är fantastiskt. Jag tänkte “Varför hade jag inte gjort det här förut?”, säger Julia.

Resan gick bra och segling blev parets nya livsstil. Gustavs Youtubefilmer om äventyret blev populära. Men lika hastigt som intresset hade vaknat förändrades det. Tanken att bara segla småturer runt Göteborgs skärgård i en 30-fotare kändes inte tillräcklig.

Runt påsktid 2020 hittade Gustav en annons om en Nauticat 44 till salu i Stockholm, och efter att ha tittat på den var beslutet fattat. Sagt och gjort, Balladen såldes, Nauticaten köptes, sjösattes och seglades hem till Göteborg via Skåne. Julias lägenhet sades upp och båda flyttade in i Lydia, som nu är deras permanenta bostad.

Paret stormtrivs och planerna är att både bo i båten och att framöver segla iväg på längre resor. Båten är stor nog för både dem och ett antal gäster. Gustav och Lydia är båda företagsamma till sin natur, och kanske blir det även kommersiella turseglingar med betalande passagerare.

Med en Nauticat 44 finns det många möjligheter.

Klassikern: Nauticat 44
Julias lägenhet sades upp och båda flyttade in i Lydia, som nu är deras permanenta bostad // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Maskinrummet är stort. Till höger syns foten till stormasten // Foto: Martin Leisborn

 

INTERIÖR:

Nauticat 44 är en båt med mycket utrymme. Här kan man bo bekvämt längre perioder och i alla väder.
Vid motorgång kan båten även manövreras inifrån, om så önskas.

En stor del av Nauticatupplevelsen är styrhytten, en utmärkande del av alla modeller av fabrikatet. Man öppnar dörren på valfri sida och kliver in i en ombonad fiskebåtsliknande styrhytt med ståhöjd, kommandobrygga, ratt och instrument.

Sikten ut här inifrån är bra åt alla håll, inte minst framåt där det sitter tre rejält stora vindrutor, två med vindrutetorkare och en med klarsiktsruta typ yrkesfartyg. I hytten finns också en soffgrupp med bord att tillbringa tid och måltider vid. Båten kan alltså med fördel styras inomhus, skyddat från väder och vind, i alla fall vid motorgång.

I Lydia märks det att ägarna tänkt bo i båten. Med prydnadssaker, blommor och krukväxter påminner in- teriören om en sommarstuga. Det enda som möjligtvis stör är att masten passerar ner genom styrhytten, eftersom detta exemplar har skonertrigg. Med ketchrigg hade masten istället gått genom akterruffen.

Akterut går en trappa ner i akterruffen som på grund av rigglösningen är rejäl. Här ryms en stor dubbelsäng, garderob, soffa, en bänk och toalett med dusch. Under sängen finns nödroder och förvaring. Precis som i alla andra boutrymmen är det ombonat och mysigt med mycket trä.

Som förväntas av en båt designad på 70-talet är det på gränsen till mörkt och murrigt, men med rätt arrangemang och utnyttjande av sex portholes får man ljusinsläpp, och det blir istället väldigt mysigt.

Föröver från styrhytten leder en annan trappa ner i kabyssen, med ett längsgående pentry på styrbord och dinette om babord med tv på ena skottet. Sex–sju personer ryms vid bordet, och eftersom det är nedsänkbart kan upp till tre vuxna få sovplats.

Ytterligare förut på babordssidan finns först en mindre hytt med våningssäng, en toalett om styrbord och en förpik med traditionell V-dubbelkoj, under vilken bogpropellern och mer förvaring återfinns. Totalt rymmer Lydia nio kojer.

– I vissa Nauticat 44:or är köket i den främre hytten, och då har de en soffa till där vi har vårt kök. Men vi tycker det är bra att ha de extra kojerna där framme, för vi har haft med många gäster, säger Julia.

 

Klassikern: Nauticat 44
I salongen finns längsgående pentry och en stor dinette // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Toaletten i akterruffen är den största av de två som finns ombord, och den har dusch // Foto: Martin Leisborn

 

Men båten har också plats i de nedre regionerna. Under durken i hela båten finns stuvutrymmen, och mitt i båten finns motorn. Maskinrummet nås genom en nedgångslucka i styrhytten, och självklart är det gott om plats även här.

Motorn tar i och för sig upp en hel del av utrymmet, det är ju en Ford Lehman 6,2 liter på hela 130 hk vi talar om. Bränsletankarna som också finns här är på totalt två kubikmeter, vilket är tillräcklig motor över Atlanten, men maskinisten kan ändå röra sig omkring relativt fritt och bekvämt nå alla filter, eldon och apparater.

De 44 foten och den ganska lådformiga överbyggnaden gör att denna båt har gott om plats.

Lydia är dessutom utrustad med solcell, bränslecell, luftavfuktare, vattenreningsverk, varmvattenberedare, tryckvattenpump färskvatten och havsvatten, stora tankar, 4 kW luftburen dieselvärmare och lika kraftig vattenburen dieselvärmare med radiatorer runt om i båten, plus elpatron och annat.

Så Gustav och Julia kommer att kunna klara sig länge om det behövs.

– Vi har det mesta som behövs, men eftersom vi ska bo i båten har vi insett att vi behöver större kyl och frys. Så vi funderar på att bygga om lite och kanske offra nedre slafen i sidokojen och bygga in kyl och frys där. Och kanske även få in en tvättmaskin någonstans, säger Gustav.

Klassikern: Nauticat 44
Akterruffen är närmast gigantisk med stor säng, soffa och all förvaring som behövs // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Det är en imponerande syn när den skonertriggade Nauticat 44:an seglar förbi. Det är en tung och ganska trög motorseglare, men med rätt vind och alla segel uppe kan hon få god fart // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Att få upp alla seglen innebär en stark arbetsinsats och tar en stund. Väl uppe ger de båten god fart // Foto: Martin Leisborn

 

EXTERIÖR:

Nauticat 44:ans former är lätta att känna igen på den markanta styrhytten och uppbyggda aktern. Men trots fyrkantiga former finns också seglarglädje.

Det är en mäktig syn när hon seglar förbi. Det som utmärker Lydia vid första anblicken är styrhytt, högt akterskepp och den intressanta riggen. Nauticat 44 är en stor båt som påminner om ett sjörövarskepp.

Det är bara för att bredden är under fyra meter som hon fortfarande kan kallas båt. Förskeppet klyver vågorna fint men är brett i ovankant, vilket ger bra skydd mot stänk och förstärker känslan av motorbåt. 44:an har, till skillnad från senare års Nauticatmodeller, lång och ganska grund köl som ger bra kursstabilitet och underlättar i naturhamnar, men tyvärr också lite sämre seglingsegenskaper.

Lydia är ett av ganska få exemplar som fick skonertrigg, en typ av stagsegelskonare. Det innebär att stor- masten är längre än fockmasten. Stormasten har ett traditionellt storsegel med bom, medan förseglen består av en fock och en genua, plus en gennaker.

Mellan masterna finns en för fritidsbåtar ovanlig segelkonfiguration. Dels ett stagsegel utformat som ett vanligt försegel men med en bom i underliket, halshornet fäst vid den främre mastens fot och fallhornet ganska högt upp på den aktre masten. Dels ett övre segel av typ “Fisherman”, ett fyrkantigt segel med förliket fäst vid övre delen av fockmasten.

Ett horn sträcks upp mot toppen av stormasten medan skothornet skotas nedåt mot akterdäck. Totalt har Lydia alltså hela sex stora segel. Det innebär en hel del jobb att dra upp, och svetten lackar när Gustav och Julia drar och vinschar, något man troligtvis inte ids genomföra varje segeltur. Men när alla seglen är uppe får den arton ton tunga motorseglaren bra fart i halvvind och slör. Sju–åtta knop är inte ovanligt.

– Många har sagt att det är en bra bobåt, men att den inte kommer att kunna segla, även om någon sa att skonertrigg seglar bättre än ketch. Men hon rör sig otroligt bra även i svagare vindar, säger Gustav.

Klassikern: Nauticat 44
Förstäven är spetsig och klyver vågorna som en segelbåt samtidigt som relingen i fören är bred och skyddande som på en motorbåt // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
Akterspegeln har på Lydia försetts med badplattform och ytterligare ett ankarspel, med ett ankare på 27 kilo // Foto: Martin Leisborn
Klassikern: Nauticat 44
På fördäck finns ett kraftigt ankarspel och rejäla knapar att lägga fast förtöjningslinorna i // Foto: Martin Leisborn

 

Exteriören i övrigt bjuder på ett fint teakdäck, en rejält tilltagen reling, högt mantåg och ett stort akterdäck där en styrplats utomhus finns med ratt, navigator, skotvinschar och motorreglage.

Här finns dessutom gott om plats för bord och stolar för ganska många. Akterspegeln är rak eller lätt positiv, men tack vare en eftermonterad badplattform går det lätt att bada härifrån. Ett rejält ankarspel får också plats. I fören och på rufftaket finns plats att sola, även om det troligtvis är på akterdäck man väljer att vara mest.

Att manövrera en 18 tons långkölad båt i trånga utrymmen kan vara en utmaning, men det går.

– Fördelen med Lydias “bak” är att vi får ett jättestort akterdäck och ett jättestort sovrum. Nackdelen är att hon tar mycket vind, och ibland har vi haft svårt att komma ut från kaj när vinden legat emot, berättar Julia.

– Hon är ganska snäll och det går att vända på en femöring. Men vid tilläggning måste man vara ganska bestämd på reglagen, annars kan hon vara lite bångstyrig, tipsar Gustav.

Julia och Gustav har även upptäckt ett bra kommunikationsmedel mellan fördäcksgast och styrman vid tilläggning.

– Ring varandra, då slipper man skrika. Vi såg på några ställen hur andra skrek åt varandra, och då gjorde vi det till en sport att vara så tysta som möjligt, men ändå parkera snyggt och prydligt. Så ring varandra och använd headset!

Klassikern: Nauticat 44
Klassikern: Nauticat 44

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Guide: 7 köpvärda segelbåtar från 80-talet

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Solö Lyx III från Storebro

Klassikern: Albin 82 MS

Klassikern: Maxi Racer – räkna med fart


Text: Martin Leisborn • 2021-04-06
ArtiklarpraktisktbatagandeKlassikernMartin LeisbornMotorseglareNauticat
Scroll to Top