Saga 26 kom 1991, följd av den vidareutvecklade HT-modellen fem år senare // Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Saga 26 – halvplanare med stil

Saga 26 är sprungen ur en av de båtar som Eivind Amble ritade åt varvet i norska Selje, när Saga Boats modellprogram skulle transformeras från snipor till halvplanande båtar med akterspegel.

Text: Joakim Hermansson • 2020-12-11 Uppdaterad 2024-03-27
Saga 26 är sprungen ur en av de båtar som Eivind Amble ritade åt varvet i norska Selje, när Saga Boats modellprogram skulle transformeras från snipor till halvplanande båtar med akterspegel.

 

I början av 1960-talet drev bröderna Asbjørn och Wald Drageseth sin skjortfabrik i Selje, ett litet samhälle allra längst ut på det karga men vackra norska Vestlandet. Det allmänna intresset för båtar i den nya byggtekniken med glasfiberarmerad polyesterplast tilltog vid den tiden bland traktens båtintresserade, och bröderna hakade på trenden genom att starta produktion av Sagabåtarna.

Först ut var jollar och småbåtar, men 1969 lanserades den klinkbyggda snipan Saga 27, designad av Asbjørn själv. Saga 27 blev en formidabel succé och skulle fram till strax efter millennieskiftet komma att byggas i häpnadsväckande 5 000 exemplar. Parallellt satsade Selje Bruk och Saga Boats även på flera modeller av de halvplanande båtar med akterspegel som de senaste decennierna blivit det fortfarande familjeägda varvets signum.

Sagas halvplaningsera inleddes redan 1976, när en av Norges genom tiderna främsta konstruktörer av fritidsbåtar, Eivind Amble, rekommenderade varvsägarna att satsa på en båt med lite mer fartresurser i skrovet, och modernare inredning än i en snipa. Amble presenterade därpå sin Saga 7000, som sedan dess bildat skola för Sagamodellerna och alltså även legat till grund för Saga 26. Den kom 1991, följd av den vidareutvecklade HT-modellen fem år senare.

Saga 26 byggdes i handrullat enkellaminat, med bottenstockar och skott som laminerades på plats för att förstärka konstruktionen, och till styvheten bidrar även att skrovet är klassiskt klinkbyggt. Bröderna Drageseth, och deras ättlingar som driver varvet än idag, har alltid varit noga med att Sagabåtarna ska vara robusta och välbyggda, med träkänsla och nordisk finish i detaljerna.

Saga 26 – halvplanare med stil
Det gedigna norska träarbetet ger ruffen en ombonad känsla, och kulna kvällar kan man kura ihop sig för härliga måltider runt det höj- och sänkbara bordet // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
På nedgångens babordssida, in under passagerarstolen, döljer sig en stickkoj, som i paret Bengtssons båt mest används till dynor och annat skrymmande // Foto: Joakim Hermansson

 

I likhet med norrmännen bakom Saga Boats, föll Katarina och Anders Bengtsson från Torslanda väster om Göteborg för sin halvplanande Saga 26 efter att tidigare ha haft flera olika snipor. Senast nästintill helrenoverade de en IW 25 från mitten av 1970-talet.

Därefter började de kolla efter nyare båtmodeller och fick upp ögonen för Saga 26. Ett tidigt exemplar från 1994 ratades på grund av alltför bristfälligt skick och för många motortimmar, men sedan hittade de sin Fairytale från 2006, alltså den allra sista årgången, bara ett par mil söderut i Hovås.

– Båten hade gått i Stockholms skärgård de första fem åren, innan den kom hit till västkusten, och sedan köpte vi den som tredje ägare för lite drygt fem år sedan, minns Katarina.

– Vi ville ha en lite nyare båt i hyfsat skick, men upptäckte snart att det fanns en del att plocka med ändå, konstaterar Anders med ett skratt.

Saga 26 – halvplanare med stil
I pentrykonsolen bakom förarplatsen ryms en hel del förvaring, med dieseleldad kokhäll och enkel ho med färskvatten högst upp. Locket över hon fälls ut för mer arbetsyta // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
Katarina och Anders Bengtsson har varsin komfortabel stol att sitta i under hardtopen, och de stora rutorna ger fin utsikt. Takluckorna säkerställer ventilation och ljusinsläpp // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
I förvaringsutrymmet under passagerarstolen har Anders snickrat en låda som gör innehållet mer lättåtkomligt. Lådan rullar lätt på kullagrade gejdrar // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
Toaletten är inte så stor, men här finns det som behövs. Handpumpad vattentoa och litet handfat med varmt och kallt tryckvatten, men duschar gör Bengtssons hellre i aktern // Foto: Joakim Hermansson

 

INTERIÖR

Katarina och Anders Bengtsson har förfinat den ombonade träkänslan i sin Saga 26, med många lager snyggt glansig lack både här och där.

I Saga 26 har den välrenommerade norska konstruktören Eivind Amble utnyttjat den åtta meter långa båten väldigt väl, och kan bland mycket annat erbjuda tre vuxna varsin sovplats under däck. För att få full ligglängd i de båda förliga bäddarna sticker de sovande fram fötterna under skottets integrerade förvaringsskåp. Dessa stängs med snygga jalusiluckor i samma ljusa och halvblankt lackade teak och är lika rejält utförda som resten av båtens snickerier. Katarina och Anders Bengtsson sover riktigt gott här, i synnerhet sedan de investerade i extra komfortabla bäddmadrasser av memoryskum. Propert hoprullade ryms dessa i just fotutrymmet under skåpet, utan att inkräkta på sittplatserna. Flera gäster kan då under kulna kvällar kura ihop sig för härliga måltider runt det höj- och sänkbara bordet. De gamla solblekta gardinerna är förresten utbytta.

– Det var en utmaning att sy nya, men nu är det i alla fall gjort, säger Katarina.

På nedgångens babordssida, in under passagerarstolen, döljer sig en stickkoj, som i paret Bengtssons båt mest används till torr förvaring av dynor och annat skrymmande. Framför kojen ryms en halvhög garderob, med likadan ventilerad jalusilucka som i fören. Mittemot hittar vi toaletten, som inte är den största vi sett, men ändå gott och väl erbjuder det man kan förvänta sig på en åttametersbåt. Handpumpad vattentoa och litet handfat med varmt och kallt tryckvatten samt en handdusch med slang som kan dras upp. Ändå duschar Bengtssons hellre ute i aktern, där svängrummet är betydligt bättre.

Uppe vid förarplatsen har den väl tilltagna gps-plottern fått eftermonteras på bygel i taket. När Saga 26 lanserades i början av 1990-talet användes ju knappt några dylika tingestar, åtminstone inte bland fritidsbåtsfolk, så det fanns därför ingen anledning för varvet att förbereda en mer ändamålsenlig placering på instrumentpanelen. Den är därför fortfarande i stort sett i originalutförande som 1991. Katarina och Anders Bengtsson har varsin komfortabel stol att sitta i under hardtopen, där takluckorna sä- kerställer ventilation och ljusinsläpp, och vindrutan och sidorutorna ger en utsikt som är helt okej.

– Fönsterstolparna är kanske i bredaste laget och skymmer därför sikten en del, påpekar Katarina.

– Kolla gärna rutramarna, och täta dem vid behov för att slippa läckage, tipsar Anders.

I pentrykonsolen bakom förarplatsen ryms en hel del köksattiraljer i skåp och lådor, med dieseleldad Wallashäll och enkel ho med färskvatten högst upp. Locket över hon kan enkelt fällas ut för att få mer arbetsyta.

I förvaringsutrymmet under passagerarstolen har Anders tagit bort skåpsluckan och istället snickrat
en låda som gör innehållet mer lättåtkomligt. Lådan rullar lätt på kullagrade gejdrar, och teaken är lika snyggt lackad som allt annat trä ombord. Anders avslöjar kortfattat det glansgivande receptet:

– Olja fem gånger efter nedslipning till trärent, stryk på sju, åtta lager International Schooner lack, men slipa med 400-papper mellan varje strykning och använd absolut klibbduk för att få bort dammet.

 

Saga 26 – halvplanare med stil
Ute under kapelltaket är det gott om sköna sittplatser för många gäster i den rymliga U-soffan. Väggarna rullas enkelt upp eller ner, allt efter vädrets växlingar // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
Saga 26 har genom åren byggts med flera olika motoralternativ, från 75 hästkrafter och uppåt. I paret Bengtssons båt sitter en turboladdad Yanmar på 125 hk // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
Akterspegeln kan öppnas, och den separata sittdynan vikas undan, för enklare passage ut till badplattformen // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil
Peket i fören är eftermonterat och har kompletterats med en stadig rostfri hajfena för att underlätta ombordstigningen // Foto: Joakim Hermansson

 

EXTERIÖR

Från det eftermonterade peket i fören till badplattformen med nylagd konstgjord teak i två nivåer. Det är tryggt och lätt att röra sig ombord på Saga 26.

Katarina och Anders Bengtsson tuffar mest omkring på kortare utflykter från hemmahamnen på Krossholmen, då barn och barnbarn gärna följer med till öarna i Göteborgs norra skärgård, eller kanske till Marstrand.

På semesterresorna ännu längre norrut uppåt Bohuskusten brukar de köra ett par, tre timmar om dagen ungefär, och håller då omkring sju knop i marschfart. Från början hade Saga 26 en 75-hästars motor med rak axel, som senare blev 88 hästkrafter, och det finns exemplar med ända upp emot 150 hk. I Bengtssons Fairytale sitter en turboladdad Yanmardiesel på 125 hk som räcker mer än väl.

– Har vi bråttom kan vi ligga i 12–13 knop utan att det bullrar alltför mycket, och den toppar på 16 knop, säger Anders och tipsar om att komplettera med servostyrning som underlättar när det blir många timmar i rad vid ratten, liksom vid snabba manövrer i trånga hamnar.

Väl i hamn underlättar det eftermonterade peket i fören både att hoppa i land och att komma ombord igen. Den utdragbara stegen undertill ger, i kombination med den stadigt förankrade rostfria hajfenan, också god hjälp. Även här imponeras vi av pekets glansiga träribbor, lackade enligt samma bengtssonska recept som interiörsnickerierna.

Uppe på fördäck tar ännu ett rostfritt räcke vid och säkrar en trygg förflyttning till det ganska smala skarndäcket, om man inte istället genar ner genom fördäcksluckan. Akter om de öppningsbara luckorna uppe på hardtopen är utrymmet som gjort för ett par rejäla solpaneler, som ger elektricitet nog för många fina dagars båtvistelse i följd. Katarina och Anders är speciellt nöjda med Saga 26:ans ergonomiska utformning och tycker att de har större rörelsefrihet ombord än i sina tidigare snipor, mycket tack vare den nedsänkta placeringen av motorn, under durknivå.

– I det dagliga livet ombord gör det underverk att slippa en uppstickande motorhuv, men då får man å andra sidan stå ut med att motorn blir lite mer oåtkomlig, konstaterar Anders.

Såväl han och hustrun som eventuella gäster trivs ute i akterns sköna och rymliga U-soffa, antingen under bar himmel då vädret så medger, eller under kapelltaket. Originalkapellet var slitet och läckte en del, så Bengtssons satsade vid båtköpet på att skaffa ett nytt likadant, där väggarna enkelt kan rullas upp eller ner efter vädrets växlingar. Det håller fortfarande färg, form och funktion.

Tampar, ankarspel, värmare och en hel del annat ryms i de stuvfack som döljs under aktersoffans dynor, och även här på luckorna syns det att Anders har varit framme med lackpenseln. Bakom ryggstödet kan akterspegeln öppnas, och den separata sittdynan vikas undan, för enklare passage ut till badplattformen. Den är utförd i två nivåer och inte så stor, men fyller sitt syfte. Den ursprungliga halkmönstrade plastytan har kompletterats med nylagd konstgjord teak som är skön mot bara sommarfötter. Längst ut på styrbordssidan finns ankarspelet och duschen, och snyggt gömd under en lucka döljer sig landströmsanslutningen.

 

Saga 26 – halvplanare med stil
Badplattformen är inte så stor, men fyller sitt syfte och har nylagd konstgjord teak som är skön mot bara sommarfötter. Ankarspel och dusch längst ut på styrbordssidan // Foto: Joakim Hermansson
Saga 26 – halvplanare med stil

Klassikern: Saga 29 HT

KLASSIKERN: Förverkligade barndomsdrömmen om en Maxi 108

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

Klassikern: Den ultimata familjebåten

Klassikern: Solö Lyx III från Storebro

Läs mer från vårt historiska arkiv från 1963 och framåt!

Den här artikeln är en del av vårt premiummaterial. Du betalar snabbt och enkelt med Swish eller kort. Sedan får du tillgång till artikeln via en länk som vi skickar till din mejladress.


Text: Joakim Hermansson • 2020-12-11
ArtiklarPB Premiumpraktisktbatagande
Scroll to Top