Att serva och rengöra sina vinschar är ett enkelt och roligt projekt som förlänger livslängden // Foto: Praktiskt Båtägande

Båtnytt

Gör det själv: Ge vinscharna längre liv

Vinschar utsätts för stora påfrestningar, och det är mycket viktigt att de fungerar när man behöver dem. Genom att ta isär och rengöra dem säkrar du funktionen, får koll på slitage och förlänger livslängden.

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-04-21

 

Vi har elektriska vinschar, Lewmar 58 STE (Self Tacking Electric) till genuans skot och använder dem också till uthalet när vi drar ut storseglet.

Det är ingen större skillnad på elektrisk och manuell vinsch när det kommer till service och rengöring. Enda skillnaden är att ett av spärrkugghjulen sitter på en drivaxel som går ner till motorn under däck.

Alla vinschtillverkare rekommenderar att man rengör vinscharna två gånger per år.

Hur ofta det behöver göras beror naturligtvis på hur mycket och var man seglar, vi gör det max en gång per år. Det är ett roligt projekt som inte är särskilt svårt och inte heller tar mer än en timme – max – när man har gjort det ett par gånger. Första gångerna tar det längre tid, eftersom man måste hålla reda på i vilken ordning allt ska tas bort och sättas tillbaka.

 

Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Sexkantsnyckel, skruvmejsel, vinscholja, vinschfett och gängsäkring behövs för att smörja och montera tillbaka delarna // Foto: Erik Eken och Viveka Ljungström
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Handskar, tandborste, luddfria trasor, en svamp, en balja och fotogen behövs för rengöringen // Foto: Erik Eken och Viveka Ljungström

 

Utsidan av vinschen ska helst inte rengöras med annat än vatten, men vi har använt Autosol på våra kromade vid enstaka tillfällen när det blivit för många små svarta prickar på dem.

Man rengör alla delarna i fotogen, något som inte alltid är så lätt att få tag på. Fråga efter eldningsfotogen så blir det rätt. Man behöver inte använda särskilt mycket, det är otroligt effektivt för att lösa fett och smuts.

När man har rengjort alla delar ska man antingen smörja eller fetta in dem. Det är mycket viktigt att de så kallade spärrhakarna inte fettas in, utan de ska oljas in. I alla bilder används de termer som Lewmar använder på sin sprängskiss.

Text: Viveka Ljungström

Foto: Erik Eken och Viveka Ljungström

Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv
Gör det själv: Ge vinscharna längre liv

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Gör det själv: Montera driftsäkert ankarspel

Gör det själv: Så byter du däcksventilator


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-04-21
BåtnyttPraktiskt Båtägande
Scroll to Top