Att ha masten kvar på en större segelbåt vintertid är enkelt och bekvämt // Foto: Johan Cooke
Så funkar det – behåll masten på
Risken för riggskador blir mindre jämfört med att ta ner masten, men täckningen kan bli besvärlig. Vart tredje år bör du masta av och göra en riggkontroll
På en större segelbåt med en hög mast som väger drygt 250 kilo, riggad med stag, vant och en otymplig rullfocksprofil, är det bekvämt att låta riggen vara kvar vintertid om det går. Förutom jobbet med att ta ner mast en kan det vara stressande om flera båtar står på kö intill mastkranen. En mast eller dess rigg kan också skadas när den tas ner eller hissas upp med en kran. Dessutom krävs det helst tre personer som mastar av för att sedan rulla masten på en vagn till ett mastskjul med viss risk för stötskador. Om du behåller masten på kan du oftast vara ensam när en sublift kör din påriggade båt till upp ställningsplatsen.
Men det finns några viktiga saker att tänka på om du väljer att torrsätta båten med masten på. Först ska du an passa stöttningen så att båten klarar det vindfång mast en skapar. För en 32-fotsbåt med masten kvar under vintern behövs åtminstone sex stöttningspunkter, helst mitt för skott eller andra invändiga förstärkningar. En segelbåt utan mast klarar sig med en klassisk vagga eller med fyra separata segelbåtsstöttor.
Vissa marinor och båtklubbar tillåter inte längre att båtägarna använder egna pallningar på uppställningsplatserna. Istället finns förutbestämda vaggor som alla segelbåtsägare ska använda, oavsett om masten tas ner eller inte.
– När segelbåten är stöttad och klar bör du slacka undervanten av 19-trådiga riggvajern ungefär tre varv för att minska lite av belastningen på skrovet under vintern. En rodrigg är stummare och bör lösgöras något mer. Men ingen del av den stående riggen får vara slack. Då slits den mycket snabbt under en vintersäsong, säger Anders Teiner på Benns Mast/Gransegel.
När masten sitter kvar blir det svårare att täcka båten så att snö eller is inte kan leta sig in vid mast, vant och stag. Låt därför gärna en kapellmakare göra en form skuren presenning med uttag för masten, vanten och stagen. Men det går också att använda krympplast. Lägg ingen presenning på bommen. Rodkickens gasfjäder kan då tyngas ner och gå sönder. En annan nackdel om masten inte tas ner är att riggen blir smutsig av föroreningar från regn och snö på uppställningsplatsen.
Men den största nackdelen med masten uppe är att en mastinspektion på båten försvåras eller kanske inte görs alls. Det är då lätt att missa eventuella skador eller slitage som kan leda till riggrelaterade problem efter sjösättningen. En metod är att inspektera masten från en båtsmansstol. Men det kan vara svårt. Betydligt bättre är det att masta av ungefär vart tredje år, för att noggrannare kunna undersöka och eventuellt byta ut skadade delar.
– Det blir inte fler defekter på en rigg som står på båt en under vintern, jämfört med en avriggad mast. Men det blir lättare att missa skador på grund av att många sällan eller aldrig gör någon inspektion, säger Anders Teiner.
På Bullandö marina utanför Stockholm kan båtägarna anlita Benns rigginspektör som står på en skylift för att syna alla delar på masten.
– Om vi finner skador på mast och rigg ombord är det liknande skador som på en mast som plockas ner varje år. Det är bland annat fel på spridarnockar och sprickor i spridarinfästningar. Ibland måste även förstagets svirvel bytas, säger Anders Teiner.
Efter inspektionen får båtägaren en offert på vad som behöver bytas på masten som sedan tas ner för reparation.
På en liten båt med en lätthanterlig rigg är det enklare att masta av än på en större båt. Två personer som hjälps åt räcker. Passa även på att undersöka och tvätta riggen varje år när den vilar på bockar.
Den 17,5 meter höga masten av fabrikatet Seldén på min egen 38-fotsbåt, tillverkad år 2004, mastades aldrig av under mina tre första år som ägare. Och det var säkert åtskilliga år innan dess som masten senast hissades ner för inspektion. Så inför hösten 2020 mastade Doghouse Marine i Svinninge av och gjorde en rejäl översyn av riggen i våras.
SÅ SÄGER FÖRSÄKRINGSBOLAGEN
Skadorna är inte fler om masten är på under vinterförvaringen än om den tagits ner, enligt försäkringsbolagen. Men var noggrann för att undvika aktsamhetsavdrag i ersättningen om olyckan är framme.
Segelbåtar har vinterförvarats påmastade under decennier. Därför borde försäkringsbolagen ha skadestatik och höjt premierna om det varit en högre skadefrekvens när masten är på. Men försäkringsbolagen har inte höjt premierna, visar vår rundringning.
– Vi har haft skadeärenden när segelbåtar med masten på har vält under höst- eller vinterstormar. Men då har inte någon mast lossnat från båten. Snarare har segelbåten troligen vält lättare på grund av att riggen har utgjort ett betydande vindfång med en hävstångseffekt på masten. Å andra sidan välter ibland även avmastade båtar av mycket hård vind, säger Per Lilliehöök, utredare hos Alandia.
Försäkringsbolaget har inte några särskilda villkor för segelbåtar som är påmastade under vintern. Om båten skulle välta ersätter Alandia skadan om det var en plötslig och oförutsedd händelse. Det innebär, förutom att skadan inte gick att förutse, att händelsen haft ett snabbt förlopp. För att få ersättning måste båten ha varit korrekt uppallad. Inga andra handhavandefel får heller ha bidragit till skadan.
Det handlar om att inte ha lösa stöttor, ordentliga vaggor med bra förankring. Stående och löpande rigg ska vara ordentligt uppspända och allt löst surrat väl. Lös rigg skapar vibrationer och ryckning i vaggan.
– Om det av väderleksrapporten framgått att en storm kommer om några dagar under vintern ska båtägaren egentligen masta av. Om man inte gjort det och båten välter med riggen i stormen ersät- ter vi troligen inte skadan fullt ut. Ersättningen bestäms efter skadeutredningen, säger Per Lilliehöök.
En båtägare ska alltid göra vad denne kan för att förebygga skador och olyckor, menar han. För att undvika aktsamhetsavdrag på din försäkringsersättning ska pallningen vara korrekt utförd.
– På vintern ska man regelbundet besöka båtens uppställningsplats för att kontrollera att stöttorna inte har börjat röra på sig, säger Per Lilliehöök.
Segelbåtsägare ska inte använda skruvar och låsmuttrar när mastens vant och förstag monteras på däck. Det gäller oavsett om masten är på eller inte under vintern.
– Använd istället riggbultar och saxpinnar. En riggbult har den hållfasthet som krävs för att klara av hård belastning, säger Per Lilliehöök.
Han anser även att man ska kontrollera riggen varje säsong och masta av ungefär vart tredje år för en noggrann inspektion.
Inte heller försäkringsbolaget Svenska Sjö kan se påtagligt fler skador om masten är på under vinterförvaringen.
– Var extra noga med stöttorna när du står med riggen på. Båtar med nedtagen mast ska också vara rejält stöttade. I annat fall kan det bli aktsamhetsavdrag om de skulle välta, säger Fredrik Björk, skadereglerare på Svenska Sjö.
Snarlika villkor gäller också hos försäkringsbolaget Svedea.
Så här gör man – steg för steg
Text: Johan Cooke • 2021-10-05
Gör det själv • Gör det själv • Johan Cooke • Livetombord.se • Praktiskt Båtägande • Segelbåt