Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
Camping 500 – fin i finnish
Campingbåten är en båttyp som tycks stå sig i populäritet genom åren. De serier som nordiska varv lyckas få fram har en strykande åtgång och fram på sommaren brukar de vara slutsålda.
Custom Tourist från Norrland
Njursunda Båtindustri i närheten av Sundsvall är ett relativt nytt företag inom båtbyggeribranschen. Båtnytt har provkört den enda båt som för närvarande står på firmans program – en turistbåt, Custom, i glasfiberplast.
Hamnbjörn, robust nyttobåt
Bro varv i Kristinehamn satsar hårt på högsjöbåtstyper i fiberglas. Den senaste modellen heter Hamnbjörn och är främst tänkt som en utpräglad nyttobåt i hamnar o.dyl.
Capri Cabin – liten men vettig
Gamleby Yachtvarv har fina traditioner att bygga på. Varvet har nu tagit upp driften efter en längre tids stillastående.
Fidra, köp bara skrovet!
Halvfabrikat, vad är det? En båt av dålig kvalitet? En båt tillverkad av undermåligt material? Båtnytt har bekantat sig med halvfabrikat-nykomligen Fidra, en plastsegelbåt av kostertyp. Här berättar vi om ett besök på Fisksätravarvet samt för begreppet halvfabrikat.
Bergö – ny i ö-familjen
Storebrovarvets Bergö presenterades förra året. Båten är en lycklig kompromiss mellan amerikanarnas förkärlek för stora innerutrymmen och svensk traditionell ruffbåt.
Ny Catalina, bättre i sjön
Marieholms Bruk tillhör den grupp av tillverkare av fiberglasbåtar som har sin fabrik och sina tillverkningsmetoder godkända av Lloyds i London.
Cadet – äntligen
En av världens absolut populäraste juniorkappseglingsbåtar – den engelska tvåmansjollen Cadet – har sålts i över 4000 ex. runt om i världen innan den kom till Sverige.
Clano, Göteborgare från Lidingö
AB Svenska Clano heter ett göteborgsföretag, som på sitt försäljningsprogram har en ny, snabb, motorkryssare – Clano 27 – ritad av den kände båtkonstruktören Harry Becker i Lidingö.
Tredje djonken till Karlstad
De onda andarna hålls på avstånd av gamla, snidade symboler. Huruvida de gamla kinesiska tänkarna även inkluderat framtida motorkrångel i sin allriskförsäkring förmäler inte historien. Men en originell och tjusig syn är i alla fall Sten Holmquist’s djonk, där den seglar fram i svenska farvatten med 22 kvm röda segel.