Hela testarkivet

Sveriges ledande båttidningars historiska arkiv

Artiklar från Båtnytt, Vi Båtägare och Praktiskt Båtägande sedan 1963.

  • Serva båttrailern

    En båttrailer får ofta stå ut med ganska mycket innan den får, ofta välbehövlig, service. Här är några tips på hur du bättre tar hand om din trailer. (Artikel från 2010, 5 sidor)

  • Fyra fräcka 37-fotare

    Båtnytt har testat fyra moderna prestandabåtar som bjuder på det senaste i skrovdesign och förnämlig fart. Finnflyer 36, Hallberg-Rassy 372, Elan 380, Arcona 370

  • 3 gånger styrpulpet, fräna finskor

    Lika på håll. Men olika vid en närmare granskning, både vad gäller komfort och sjöegenskaper.

  • Elan 310, sylvass snärta

    En Volvo Ocean-båt kört i torktumlare kallas hon av tuffa seglare. Visst påminner Elan 310 om en förminskad VO 70 med sylvasst förskepp, djup formad bulbköl, bred akter och dubbla roder. Men hon duger också fint för familjesegling.

  • With 22 Bowcruiser

    Den som velat ha en bowrider på över 20 fot har tidigare fått shoppa amerikanskt. Nu siktar norska With på tungviktstiteln. Frågan är om 22 Bowcruiser kan slå mästarna från USA?

  • Marex 370 ACC, något stort är på gång

    Få av de stora båttillverkarna i Europa har vågat släppa in akterruffen i stugvärmen. Norska Marex har gjort det, och banne mig – det funkar.

  • Minor 31 vs paragon 31

    Orgie i olikhet. Minor är avskalad funkis som glider in osedd i gästhamnen. Paragon 31 är en designorgie som glänser på mässan och i hamn. Men vilken av dessa hårdingar tar hem matchen på sjön?

  • Sea Ray 280 Sundancer, dansar med solen

    Nya Sea Ray 280 Sundancer är en behaglig, solvänlig och rymlig amerikanare av modernt snitt med smarta lösningar och med en ruff där fyra kan övernatta bekvämt.

  • Två gånger Ribb, rimliga ribbar

    Brig och Capelli siktar in sig på samma kunder. De gör snygga ribbar med fullt godkänd kvalitet till ett rimligt pris. Men det skiljer mycket dem emellan när det kommer till begnandet.

  • Extra kraft för lättdrivna båtar

    200 hästar är inte alltid 200 hästar. Utbordartillverkaren Evinrude har två versioner av samma motor. Den ena ger hela 220 hästar och en fartökning med 10 procent. Vi har testat båda versionerna.

Rulla till toppen