Askeladden har lyckats med konststycket att göra nya daycruisern både billigare och bättre än sin föregångare // Foto: TERJE BJØRNSEN

Tester

En komfortabel körmaskin

Test: Askeladden C80 Cruiser

Text: TERJE BJØRNSEN • 2021-11-03

Det är lockande att kalla C80 Cruiser för en ny toppmodell, även om den inte riktigt är det. Den titeln innehar även i fortsättningen den marginellt större C83. Men trots att C80 är både lite mindre och några hundratusen billigare har man känslan av att det inte har be- gränsat vare sig köregenskaper eller användningsområde. Här spelar det förstås in vad ditt hjärta klappar mest för. Önskar du en komplett utrustad bobar båt i daycruiserformat är C83 fortfarande rätt val. Men, och det är ett viktigt men, är du på jakt efter en daycruiser i 8-metersklassen och övernattning inte står allra högst på önskelistan råder inget tvivel om att C80 är båten för dig.

Det beror inte bara på prisskillnaden, som ju är till C80:s fördel, utan även på att Askeladden har finputsat skrovegenskaperna. C80 är ett eller två snäpp roligare och mer dynamisk än den stabila C83.

Enkelt uttryckt har Askeladden gjort så att C80 går högre med fören och som resultat får lite mindre våt yta än C83. Från förarplatsen är det något man direkt sätter stort värde på. Båten känns livligare, mer direkt i responsen på trim, gaspådrag och rattutslag. Den verkar ligga djupt med aktern, så som vi förknippar med 80- och 90-talens klassiska daycruisermodeller med inombordare och djup V-botten.


Placeringen precis framför gasreglaget ger smidig manövrering av Zipwake och plotter.

Det bästa i båten är det stora och flexibla däcksutrymmet.

Vår testbåt är utrustad med den nya 300-hästarsversionen av Suzukis 4,4 liters V6, där det mest framträdande draget är duopropkonstruktionen. C80 levereras även med det kraftigaste alternativet på 350 hästar, men båten är sportig redan i versionen med den svagare motorn.

Det är en lugn och stilla dag som inbjuder till en skärgårdstur i sakta mak. För det ändamålet är den stora cockpiten med många sittplatser närmast perfekt utformad. Här är det sedvanligt hög Askeladdenstandard, med bekväma och flexibla sittplatser som lämpar sig lika väl för körning i hög fart som för att lapa sol eller för att fälla upp bordet och inta en god måltid. En kyl på 30 liter och en liten pentrydel med tryckvatten sörjer för att man kan servera förfriskningar under turen.


Knappar för vindrutetorkare, lanternor, signalhorn och strålkastare sitter lättillgängliga.

Snabb acceleration, god fartpotential och livliga köregenskaper gläder i en i övrigt stabil familjebåt.

6–7 knop är lagom fart för sådana aktiviteter, där duopropellerkonstruktionen ger rent lokomotivartad riktningsstabilitet. Då väsnas inte V6-motorn, och skrovet kämpar inte mer med vattenmotståndet än att förbrukningen håller sig på en rimlig nivå. Med det elektroniska gasreglaget går manövreringen smidigt. Framför allt vid tilläggning i trånga hamnar kommer du att värdesätta den tydliga responsen. Vridmomentet räcker mer än väl till för att ge rejäl acceleration. En liten puff på spaken är tillräckligt för att komma upp i plan.


C80 kan utrustas med en stereoanläggning som väcker uppmärksamhet i hamnen.

Sikten är god ovanför den låga Instrumentbrädan.

Båten levereras med Zipwakes automatiska trimsystem som standard, som tillsammans med twinstepskrovet gör att båten planar lätt, plus att man under normala förhållanden inte själv behöver korrigera för ojämn viktfördelning eller sidovind för att hålla båten rätt. Det krävs inte heller något överdrivet bruk av motortrim. Sammantaget ger det en lättkörd båt, samtidigt som man vid behov lätt kan ta över kontrollen.

Men vårt test är inte bara till för att avgöra hur väl båten lämpar sig för att glufsa i sig nygräddad pizza från den lokala restaurangen, eller avslappnat njuta av naturen med en läsk i handen – vi måste självklart se vad C80 går för när man släpper lös fartdjävulen i sig!

Askeladdens uppgivna toppfart är 43 knop med 300 hk och normal last. Det är relativt blygsamt angivet, eftersom det är en mängd olika förhållanden som avgör hur snabbt en båt kan gå i olika förhållanden. I de gynnsamma förhållanden som råder vid vårt test kommer vi utan problem upp i 46 knop, vilket ger en fartupplevelse som gott och väl räcker för att C80 ska leva upp till omdömet ”sportig”.


C80 går fint i sjön, är lättkörd och ger föraren tydliga signaler.

I kampen mellan C80 och C83 avgår den mindre båten med segern, om man inte vill övernatta många nätter i rad.

När man vill tillryggalägga många sjömil ligger trivseltempot på 25–30 knop. Då är förbrukningen förhållandevis låga 1,5–1,6 liter per sjömil och ljudnivån håller sig en bra bit under 80 decibel. Då kan man fortfarande höra bruset från vattnet och föra ett samtal i hyfsat normal samtalston. Dessutom sväljer skrovet det mesta av sidovågor och aktersvall. Komforten är så hög som man förväntar sig av en båt av den här typen. Ska vi gnälla på något är det att motorljudet blir obekvämt hårt i takt med att man ökar hastigheten från cirka 35 knop upp till toppfart.

I det stora hela saknar vi inte den 50 hästar större motorn. Vi rekommenderar att du hellre använder pengarna till lite nödvändig extrautrustning, som 16-tums flerfunktionsenheten C-Command, med tryckkänslig skärm. Plottern är bra och gränssnittet intuitivt. Den kostar 46 200 kronor och är något du inte klarar dig utan i en båt av den här typen. Instrumenten kring förarplatsen är välorganiserade och vi uppskattar särskilt placeringen av viktiga sådana precis framför gasreglaget, där det känns naturligt att hålla högerhanden under körning. Dessutom sitter instrumentbrädan lågt, vilket ger god sikt över däck och farvattnen förut även för den som inte är så lång.


Suzukis 300 med duopropeller ger tillräcklig kraft och fart.

Bordet kan fällas upp för servering av mat och dryck, eller sänkas och på så sätt skapa en stor solbädd.

Trots att Askeladden klassificerar C80 som en dagtursbåt är en eller två övernattningar ombord inte alls otänkbara. Under däck finns ett rum med ordentlig marintoalett och längre förut finns en rymlig v-koj där två vuxna bör kunna känna sig som hemma. Längden är drygt 2 meter och bredden i skulderhöjd är nästan 1,5 meter, eftersom kojen blir bredare längre akteröver.

Stickkojen under cockpitgolvet erbjuder inte samma takhöjd, men en luftig öppning mot kabinen oskadliggör eventuella klaustrofobikänslor. Här är det lite smalare, med 1,25 meter och längden är knappt 2 meter. Det duger för de flesta och passar perfekt för eventuella barn i hushållet.

Text och foto: TERJE BJØRNSEN

Bearbetning: FREDRIK OLSSON

TV: KLIPP OM BÅTAR OCH HAV


Text: TERJE BJØRNSEN • 2021-11-03
TesteraskeladdenAskeladden C80MotorbåtTest
Scroll to Top