Seglingsupplevelsen har alltid varit viktig för paret som är väldigt nöjda över att det blev en Linjett 32. "Vi önskade oss en bra kryssbåt och det fick vi verkligen", säger Janne Berglund. Foto. Joakim Hermanson

Tester

Klassikern: Linjett 32 – Rosättras fullträff

Legendariska Linjett 32 är än idag den modell som Rosättra Båtvarv byggt i flest exemplar. Hela 263 båtar har det blivit. Paret Berglunds fina Lova är en av dem.

Text: Joakim Hermansson • 2022-01-06

Funderar du på att köpa en begagnad Linjett 32? Det här är guiden för dig. De tre bröderna Gustafssons varv på Rosättra lanserade 1974 sin första Linjett, en 30-fots familjebåt som man också skulle kunna kappsegla med. För bröderna var det första gången de konstruerade och byggde en havskryssare, som med sin gedigna träinredning gick hem bland kräsna seglare. Kappseglingsresultaten lät inte heller vänta på sig, när Jan Gustafsson först lyckades vinna Åland Sea Race redan under lanseringsåret och sedan året därpå tog en femteplats i Gotland Runt. På den här tiden levererades båtarna från varvet i Roslagen, antingen fullt seglingsklara eller som halvfabrikat, men det var först med efterföljaren Linjett 32 från 1978 som försäljningen och båtbyggeriet verkligen tog fart.

Av Mats Gustafssons 32-fotare är många byggda som halv- eller trekvartsfabrikat, och kanske bidrog det till att hela 263 exemplar producerades ända fram till den sista båten 1992. Därmed är Linjett 32 fortfarande den modell från Rosättra Båtvarv som det byggts absolut flest av.

För Västeråsparet Bitte och Janne Berglund var det faktiskt inte just Linjett 32 som stod högst på önskelistan när de för ett par år sedan letade ny båt. Janne hade seglat Gotland Runt som gast i en Arcona 430 och för första gången i sitt mångåriga seglarliv blivit rejält sjösjuk, så när det var dags för sommarseglingen i den egna Maxi Magicen avskräckte havet såpass att paret inte som vanligt drog ut över Östersjön med vårt östra grannland som destination. Nej, istället blev det en tur söderut längs ostkusten, och när både barn och barnbarn då bestämde sig för att följa med tog det inte lång tid innan hustruns längtan efter mer utrymme blev alltför stor.

– Ja, det var lite väl trångt ombord, så jag sa till Janne att vi måste ha en större båt, minns Bitte.

– Då kastade jag mig förstås ut på Blocket och började leta med en gång. Den typen av signaler måste man ju ta på allvar, skrattar Janne.

Hanse 315, Maxi 999 och Mixer, Dehler 29 och den lite udda Hansson 31 hann avverkas och avfärdas i rask takt innan paret så småningom fick korn på en Linjett 32 av årsmodell 1986 ute i Vaxholm.

– Den var egentligen lite för dyr för oss, men vi åkte dit och tittade och föll direkt. Grundtanken var väl kanske att vi skulle haft en ännu större båt, men Lova var välvårdad, hade ny rigg och motor och fräscha segel, så det vara bara att slå till, berättar Janne.

Båten var redan från början utrustad med nästan allt som Bitte och Janne önskade sig, men en ny Eberspächer och ett vanligt hamnkapell beställdes på stående fot.

– Hamnkapellet sparar både teaken i sittbrunnen och gör att det större och känsligare sittbrunnskapellet håller längre. Och en pålitlig värmare är nödvändig för oss som gärna förlänger säsongen både vår och höst.

Interiör: Trä överallt

Linjettbåtarna är kända för sina gedigna träarbeten, och i 32-fotaren syns inte mycket annat under däck. Planlösningen är både traditionell och överraskande.

När Mats Gustafsson arbetade fram Linjett 32:s välseglande linjer gjordes det först utan särskild tanke på interiör komfort. Men att båten framför allt skulle kunna hävda sig på kappseglingsbanan märks inte mycket av under däck. Här är det trä, trä och åter trä så långt ögat når, och inte vilket trä som helst. Nej, inget annat än den allra finaste teaken dög åt bröderna Gustafsson när de byggde sina Linjett 32, eller sålde satser för självbygge med halv- eller trekvartsfabrikat. Mycket är massivt, och det som är fanerat på plywood är verkligen rejält gjort.

När man väl kommer nedför de tre stegen, via den något branta trappa vars första steg utgörs av en större avsats ovanför motorn, erbjuder den ganska traditionella plan­­­l­ösningen först ett käckt litet L-pentry på babordssidan.

Det är snyggt utfört med dubbla rostfria hoar, tvålågig spis med ugn och förvaringsmöjligheter i flera skåp och lådor. På styrbordssidan ryms istället ett navigationsbord, stort nog för ett papperssjökort att kunna läggas ut efter bara en enda vikning. På Västeråsparet Bitte och Janne Berglunds båt har den tidigare ägaren dessutom låtit en tredjedel av navigationsbordet ge plats åt en liten extra kyl, finurligt dold under bordsytan. En smart lösning som inte inkräktar för mycket på annat stuvutrymme. Akterut sträcker sig en stickkoj som väl inte är den mest omfångsrika som skådats i en segelbåt, men den rymmer i alla fall diverse prylar eller kan bäddas till skön sovplats för ett barn.

Trots det ganska mörka träet i inredningen uppfattas salongen som ljus och välkomnande, tack vare långa sidorutor och däckslucka i överbyggnaden. Att dörröppningen i huvudskottet är placerad åt styrbord ger plats för en liten vinkel i babordssoffan, men annars är båda sofforna raka. Ryggstöden kan lyftas och hängas upp mot rufftaket, så att sovplatserna blir bredare och skönare när man vill bädda i salongen. Några skrovrutor finns här inte, så allt utrymme ovanför sofforna har kunnat användas till flera skåp och hyllor. Den gamla gaseldade och vattenburna värmen har Bitte och Janne numera rivit ut, till förmån för en vanlig Eberspächer med luftburen värme.

– Dels litade vi inte riktigt på den gamla AGA-pannan, dels tycker vi att det torkar mycket bättre i båten med luftburen värme, säger Janne.

Den genomgående masten står för om huvudskottet, med ytterligare ett skott drygt en halvmeter längre föröver. De båda tätt placerade skotten överraskar en smula, men ska säkerställa extra stabilitet där påfrestningarna blir som störst. Mellan dem ryms på babordssidan en generös garderob och mittemot ligger toan. Den sistnämnda kan med dagens mått mätt kännas aningen spartansk, men funktionerna finns där och det utdragbara handfatet fungerar fortfarande utan problem. I förpiken bor ägarparet fint, med gott om plats för personliga tillhörigheter i lådor och bakom luckor under bädden, samt på de längsgående hyllorna på skrovsidorna.

– I somras var vi ute i nio veckor utan att sakna utrymme, säger Bitte.

Exteriör: Seglar i alla väder

Lova har rorkultstyrning men det finns exemplar i samma modell med rattstyrning.

Redan för drygt 40 år sedan gjorde Bitte och Janne Berglund sin första segling tillsammans, då över Östersjön till Helsingfors. Sedan den turen har det blivit åtskilliga sjömil och dygn i främst lite mindre båtar, såsom H-båt och Maxi Magic. Seglingsupplevelsen har alltid varit viktig för paret, som med några säsongers erfarenhet av sin nya båt är både glada och tacksamma att valet föll på just Linjett 32 när den gamla Magicen skulle bytas ut.

– Vi önskade oss en bra kryssbåt och det fick vi verkligen. Båten seglar över förväntan och kryssar fint på bara en självslående fock. Vi känner nästan aldrig att vi hellre skulle ha haft en genua, säger Janne.

– Däremot kan det bli lite segt med bara focken när det öppnar upp, så vi kompletterade med en gennaker på 55 kvadratmeter med praktisk strumpa, som funkar perfekt i vindvinklar mellan 90 och 155 grader, berättar han och tillägger att det förstås alltid är trevligare att segla när man dessutom sitter i en vacker båt.

När en riggbult hoppade ur tappade båtens förrförra ägare originalmasten med ett spridarpar i Medelhavet utanför Barcelona, så Lova bär nu istället en modernare Seldénrigg med dubbla spridarpar som gör den betydligt stabilare.

– Masthöjden är densamma fortfarande, men det är lite extra skönt när vi mastar av och grejar att riggen känns nästan helt ny, tycker Janne och visar hur försegelkapellet med några enkla handgrepp från sittbrunnen kan dras rätt upp ur förvaringssäcken och vidare längs seglet som skydd mot UV-ljus och surt nedfall.

Fall och trimlinor leds över rufftaket till säkrare och mer lättåtkomlig justering vid avlastare och vinschar under sprayhooden, medan storskotet löper på skenan ovanpå luckgaraget och därmed är ur vägen i sittbrunnen. Bitte och Janne trivs i den rymliga sittbrunnen på sin Linjett 32, där välskötta bänkar och durkar av finaste teak höjer komforten några snäpp över det vanliga. Ett sittbrunnskapell som används flitigt under säsong följde med vid köpet, medan de nya ägarna kvickt kompletterade med ett skyddande hamnkapell. Enligt Rosättra Båtvarv är Linjett 32 anpassad för såväl ratt- som rorkultsstyrning och Västeråsparet trivs bra med det sistnämnda.

– Båten känns väldigt lätthanterlig under segel, och jag uppskattar rorkulten som ger bra roderkänsla. Dessutom tar den inte så mycket plats i hamn, säger Janne.

Det finns flera rymliga stuvfack för allehanda prylar, och i fören är ankarboxen så stor att den kan härbärgera såväl förtöjningstampar och fendrar som gasolflaska och stävstege. Att både förens peke och akterspegelns badplattform med tillhörande teleskopstege eftermonterats underlättar hoppilandövningar och morgondopp betydligt.

Text & foto: Joakim Hermanson

Besiktningsmannen: Jättefin båt – om du väljer rätt exemplar

Läs båtbesiktningsmannen Conny Zetterbergs omdöme om den klassiska modellen Linjett 32 i nummer 13-2021 av Praktiskt Båtägande.
Teckna prenumeration och få tillgång till allt vårt material.

VILL DU LÄSA ÄNNU MER?

Bli prenumerant

Vi guidar dig till de bästa upplevelserna på sjön och ger dig kunskaperna att sköta om din båt på bästa sätt.


Text: Joakim Hermansson • 2022-01-06
TesterJoakim HermanssonKlassikernLinjettSegelbåt
Scroll to Top