Tester

Nordkapp RS 800C – en körglad skapelse

Nordkapps nya har prestanda i toppklass.

Text: Terje Bjørnsen • 2021-10-14

Nordkapps RS-serie känner vi sedan tidigare som R-line, det vill säga märkets hybrider, med aluskrov och glasfiberinredning. I RS-serien återfinns också styrpulpetaren RS 705E och bowridern RS 705A. Det är lite överraskande att det norska varvet väljer att satsa på en hyttbåt, som är en båttyp vi främst förknippar med Finland och Sveriges östkust.

Nordkapp menar att båttypen har god potential även i Norge, framför allt med de anpassningar man gjort med konceptet. Behovet av att skydda sig mot vädrets makter är minst lika stort längs vår långa och utsatta kustlinje som det är hos våra östra grannar.


Soltaket och de stora fönsterytorna erbjuder oväntat stor utomhuskänsla // Foto: Terje Bjørnsen

Relingen på RS 800C är bred, så diskret inkorporerad i designen att man vid första anblicken inte lägger märke till den. Den ger bra fotfäste, och i kombination med rejäla grabbräcken på taket är det lätt att ta sig fram, såvida förhållandena är lugna. Den underlättar också vid tilläggning och förtöjning.

Utrymmena i fören och i aktern har gjorts mer inbjudande än hos många andra liknande båtar.

Vi loggar en toppfart på knappt 48 knop, en hastighet som skrovet tacklar utan besvär // Foto: Terje Bjørnsen

Smarta uppfällbara säten ger flexibilitet mellan maximal däcksplats och sittplats. Durkmaterialet, färgställningen och innerskrovet i glasfiber ger en lugn och harmonisk känsla. Akterdäck är öppet och tillgängligt och lämpar sig säkert bra för frakt eller fiskeaktiviteter.

Inne i hytten har Nordkapp använt några små men effektiva grepp för att utvidga bruksområdet, vilket bland annat ger två sovplatser akterut i hytten. Vid akterdörren återfinns också en enkel toalettlösning. Det finns också tillval som en kyl under navigatörens säte och elektriskt soltak.


Tydligt markerade knappar på ömse sidor om ratten. Kvalitetskänslan är god // Foto: Terje Bjørnsen

Interiören i övrigt är i ganska typisk Nordkappstil. En väldämpad förarstol, navigatörsstol med fällbar rygg och säten på ömse sidor om den aktre ingången. Ergonomin vid förarplatsen är god. Det är lätt att hitta en bekväm körställning med lagom avstånd till instrument, ratt och reglage. Själva konsolen är smal – den måste ge plats för passage via den främre dörren. Men det finns ändå utrymme för en 12 tums Garminplotter med ekolod och två analoga motorinstrument. De viktigaste reglagen sitter nära ratten. Det är kompakt, men väl fungerande.


Genomgång mitt i kabinen ger smal förarplats, men allt som behövs får plats // Foto: Terje Bjørnsen

Automatiska system kan ibland stjälpa mer än de hjälper, men Mercurys automatiska powertrim fungerar förträffligt – det är sällan man känner något behov av att själv gå in och åtgärda något. Detsamma gäller trimplansautomatiken. Vid sidovind eller snedbelastning är trimplanen viktiga för att få ut det bästa av båtens egenskaper.


Den fast stoppade förarstolen är bekväm och ger en bra sittställning // Foto: Terje Bjørnsen

Som förväntat är nämligen Nordkapp RS 800C en körglad skapelse. Den sportiga Mercury Pro XS V8 med 300 hästar ger båten prestanda i toppklass. Vi loggar en toppfart på knappt 48 knop, en hastighet som skrovet tacklar utan besvär. Skrovet är stabilt, lätt att trimma och lätthanterligt i hela det breda fartregistret.

Det finns ingen markant planingströskel, och den som är kan lätt neutraliseras med trimplanen. Båten planar ut fint och vid beskedliga 3 000 varv gör vi 25 knop. Motorn drar då förhållandevis låga 1,2 liter per sjömil.


Inredningens material och färgställning ger ett betydligt lugnare intryck än i många andra aluminiumbåtar // Foto: Terje Bjørnsen

Med den höga fartpotentialen har båten goda marsch­fartsegenskaper – varken i 30 eller 40 knop känns skrov eller motor ansträngda. Vi noterar 4 500 varv i minuten i 41 knop och då återstår cirka 1 000 varv till maximalt varvtal.Det är goda nyheter för den som söker en flyfotad transportbåt, en som du kan använda oavsett om solen gassar eller om regnet vräker ner.

Bränsletanken på 200 liter ger inte överdrivet lång räckvidd. Färdas man ofta långa sträckor i taget, eller har långt till macken, känns det i minsta laget. Större tank finns som tillval, men än så länge har Nordkapp inte märkt någon stor efterfrågan på det.


Med soltaket öppet kan den som är av medellängd eller längre stå upp och köra // Foto: Terje Bjørnsen

Ljudnivån i vår testbåt var högre än förväntat. I 30 knop mäter vi 80 decibel och sedan stiger det stadigt till 87 decibel, när vi färdas i toppfart. Enligt vår erfarenhet är en ljudnivå på 80–85 decibel i överkant när man ska färdas längre sträckor. Det är kände konstruktören Espen Thorup som står för designen, så det kommer nog att göras förbättringar på skrovet.
Under testdagen råder relativt lugnt väder, men de vågor vi ändå möter gör Nordkapp RS 800C processen kort med.


Med infällda bänkar blir durkutrymmet stort // Foto: Terje Bjørnsen

Eftersom vi känner väl till hur aluminium­varianten av 705 uppför sig i grövre sjö kan vi anta att 800C har bra, antagligen bättre, sjöegenskaper. Det krävs nog rätt höga vindhastigheter för att man hellre ska lämna båten i land än ta en båttur.

Text och Foto: Terje Bjørnsen

Bearbetning: Fredrik Olsson

Här nedan kan ni se Nordkapps produktvideo för RS 800C.


Text: Terje Bjørnsen • 2021-10-14
TesterHyttbåtMercuryMotorbåtNordkappTERJE BJØRNSENTest
Scroll to Top