Båttypen är på god väg att ersätta styrpulpeten som en självklar skärgårdsbåt // Foto: Leif Rosas

LivetOmbord

TEST: AMT 165 BR

Kan en bowrider på 4,9 meter verkligen funka?

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-05-25

 

Daycruiser och framför allt bowrider är något som vi skandinaver gillar.

Arvsmassan i en BR ligger ju i att i grunden vara ett syskon till DC:n utan möjlighet till övernattning, men med alla andra funktioner som behövs för en dagsutflykt, samt att fungera som stug-och förbindelsebåt.

Båttypen är på god väg att ersätta styrpulpeten som en självklar skärgårdsbåt. Den är mer mångsidig och det är lättare att lasta långa föremål i den.

Med bowrider tänker vi ändå då närmast på någonting som är 6–7 meter långt eller längre. AMT som satsat på detta segment lanserade 2020 en fullfjädrad BR på bara 4,9 meter för att fullända sin modellrange mellan 4,9 och 6,9 meter.

Men kan en BR på 4,9 meter verkligen funka?

 

TEST: AMT 165 BR
Insteget föröver och gången genom däck är väl uttänkt. Sittplatserna i fören saknar boxar, men de är rätt så bekväma. De fungerar även bra som insteg från sidan // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
Det blir en del stänk åt sidorna i 165:an, men passagerarna hålls torra så länge de sitter bakom den höga vindrutan // Foto: Leif Rosas

 

Den ser ut som en 7-meters bowrider som krympt i tvätten. Alla yttre attribut finns med. Välvd hög vindruta i plexi, höga fribord, höjt grabbräcke för insteget i fören, delade integrerade styrpulpeter med stuvfack, rejäl badbrygga, kapellgarage. Riktig cockpit och fast bränsletank, allting finns med.

Till och med dörren som är i ett stycke. Endast avsaknaden av stuv i sittboxarna samt repbox i fören skvallrar om att detta är en lilleputt i BR-världen.

Riktig repbox finns i aktern, men fören har bara en hylla täckt av instegsplattan. Det funkar också riktigt bra. Badbryggan är exemplarisk och sällsynt i denna storleksklass.

Den ser ut som en 7-meters bowrider som krympt i tvätten.

Styrbords hittar vi där också båtens smartaste detalj. Tanklocket, vattenavskiljningsfiltret och slangpumpen är alla samlade på ett och samma ställe i integrerad box bakom låst dörr.

Så ska det se ut!

Standardutrustningen innehåller kartplotter, sittdynor i aktersoffan, durkfärg, reglage och mätare, säkerhets- märkning samt startspärr. Kanske lite knapert, men acceptabelt i denna prisklass.

Bland extrautrustningen kan nämnas dynorna i fören (2 649 kr), hamnkapell (4 296 kr) samt stereo (8 572 kr).

TEST: AMT 165 BR
Till denna båt blir säkert Yamaha F50 valet för de flesta. Saknas behov av att frakta mycket last eller många människor till holmen är det fullt tillräckligt // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
En förare under 180 cm sitter riktigt skyddad bakom den välvda vindrutan. Sikten runtom är god tack vare avsaknaden av pelare. Att dörren är i ett enda stycke bidrar också till god sikt. Mikael Winqvist är vd på AMT boats i Kontiolahti // Foto: Leif Rosas

 

Man sitter djupt i en AMT, lite som i ett badkar, och 165 BR är inget undantag. Därför känns den både säkrare och större än sina mått.

De skålade stolarna är mindre, men precis lagom stora. Vinkeln på fotstödet och stolar­nas placering är helt rätt utan att inkräkta på benutrym­met vid baksoffan.

På alla insteg ryms en 43:a men kanske inte en 46:as sko.

Kapellgarage kan kännas onödigt i den­na klass, men det är precis tvärtom. När det är knappt om plats måste det vara genomtänkt och städat. Som i en li­ten funkisetta.

Tar man inte kapellet som tillval (9 935 kr) kan garaget utnyttjas för annat stuv. Det följer med ändå.

165:an är godkänd för sex personer, men max fyra borde vara det bästa för trivseln ombord. Att röra sig ombord då går fint, fast utrymmena på däck är små.

TEST: AMT 165 BR
Navigatören har stort handskfack med laddmöjlighet för mobilen. Det saknar föraren // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
Förarplatsen är ergonomiskt riktigt utformad för de flesta förare. Det blir precis lagom benutrymme vid aktersoffan också // Foto: Leif Rosas

 

En grå och våt dag med 11 m/s i sidovind är kanske inte favoritvädret för denna båt.

Tacksamheten är des­to större för den exceptionellt väl skyddande vindrutan som förhindrar stänk och drag på förare och navigator även en dag som denna.

Sikten runtom är mycket bra då A­pelare saknas. Planingströskeln nås vid 11–12 knop. 165:an lägger sig fint mellan vågorna inomskärs.

Med sitt V på 18 grader i aktern klarar den sig förvå­nansvärt bra ut till holmen för en kort fotosession. Fär­ den i drygt 20 knop känns trygg och förutsägbar. Skro­vet har bra balans och utmärkt grepp i gir.

Skrovet beter sig i själva verket snällare än vad bredden och de höga friborden kunde antyda. AMT kan bygga bra skrov, och minstingen är inget undantag.

Däckkon­struktionen görs i ett stycke, vilket möjliggör fullstän­dig separation mellan skrov och däck. Uppstår hål i skrovet stannar läckaget under däck, och båten kan kö­ras i hamn i alla fall i “Limp Home Mode”, som tillverkaren kallar det.

TEST: AMT 165 BR
”Repboxen” i fören skvallrar om prismedveten produktion. Vid första anblick kan lösningen te sig rentav billig. I bruk funkar den faktiskt riktigt bra. Det går också snabbare att få förtöj­ningsrepet in och ut ur denna än ur en konventionell repbox // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
Två stolar och en soffa. Det behö­ ver inte vara en stor båt för stora upplevelser till sjöss. Durkens färg är standard i grått // Foto: Leif Rosas

 

I hamn är båten stabil med sina dubbla slag och gör det stadigt att röra sig ombord. Den rejäla gummilisten lugnar nybörjaren som övar att lägga till.

Toppfarten under en blåsig tur med 50 hästars Yamaha på 28 knop kan anses fullt tillräckligt. Med 60 hästkrafter skriver vi toppfart på +30 knop.

Från och med september 2020 har Honda bytts ut mot Yamaha som motorleverantör. Samtidigt ersätts Raymarin med Garmin Echomap 92, som nu blir standardplotter på 165:an.

Motor och andra installationer görs färdigt i fabriken, vilket möjliggör mer exakta leveranstider och bättre kvalitet.

I denna prisklass är balansen mellan pris, prestanda och förbrukning också ett viktigt försäljningsargument.

TEST: AMT 165 BR
Köregenskaperna kan kallas balanserade. Den känns trygg att ta ut till stugan och bjuder samtidigt på riktig körglädje. Instegen både i för och akter är exemplariska, ovanligt i denna storleksklass // Foto: Leif Rosas
TEST: AMT 165 BR
Båtens smartaste detalj finns vid badbryggan, där tanklocket, vattenav­skiljningsfiltret och slang­pumpen har fått sin egen låsbara box // Foto: Leif Rosas

 

Med Yamaha F50 där bak kommer vi upp på ca 10 liter per timme vid 20 knop, och 19 liter per timme vid toppfarten 27 knop i ruggig sidovind med 2 personer ombord.

Man gör en hel del turer ut till holmen på en 60 liters tank, och 50 hästar räcker väl till för ett par eller liten familj. Kör man ut mycket last eller människor till holmen är säkert 60 hästar att föredra.

Med prisbilden på 243 000 kronor med 50 hk (255 000 kr med Yamaha F60) och standardutrustning har AMT 165 BR knappt några konkurrenter alls. De flesta motsvarigheterna är antingen dyrare eller har centralpulpet.

AMT är förutom för sin kvalitet också känd för att kunna utnyttja kvadratcentimeter.

165 BR är i detta avseende inget undantag, tvärtom.

På minimalt utrymme har man lyckats få in allting nödvändigt utan störande element i funktionaliteten eller att det känns som om det klämts in med ett skohorn. Den är lätt att flytta på bromslös trailer. Det klassiska formspråket tilltalar de flesta. Paketet som erbjuder mycket båt för pengarna torde tilltala nybörjarparet eller familjen som vill pröva på båtlivet.

När allting funkar till rätt pris är vägen till bästsäljare utstakad.

Text och foto: Leif Rosas

TEST: AMT 165 BR

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

Test: Finnmaster T7, Flipper 760 DC, AMT 230 DC, Yamarin 68 DC och Askeladden 75

Vett och etikett på sjön – kan du väjningsreglerna?

Läcker motorbåt från X-Yachts

Åtta sjösättningstips i sista stund


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-05-25
LivetOmbordTesterAMTBåttestLeif RosasLivetombord.seMotorbåtPraktiskt Båtägande
Scroll to Top