Hydrolift X-27 SUV trivs alldeles utmärkt mellan 40 och 50 knop, om förhållandena är de rätta // Foto: TERJE BJØRNSEN

LivetOmbord

Test: Hypersnabb hyttbåt

Hydrolift X-27 SUV käkar sjömil till frukost

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-09-14

 

Hyttbåtar är en säker väg till framgång för många båtmärken, och Hydrolift har varit tydliga med att de vill ta sig in på den marknaden, där det redan finns en uppsjö av prisvärda fiske- eller familjeorienterade modeller.

Vilken nisch bland allvädersbåtarna som Hydrolift skulle sikta in sig på rådde det inga större tvivel om: en lean, mean driving machine. Det är också essensen i X-27 SUV, som är en av flera modeller som bygger på Hydrolifts X-26-plattform.

Den största skillnaden mellan de två är att på X-27 SUV går det att stänga dörrarna om sig, dra på värmaren och ignorera vädergudarnas härjande utanför. Det är första gången varvet har kunnat erbjuda en sådan möjlighet – tidigare har skydd mot väder och vind mest handlat om att välja bra båtkläder.

Hade allt gått enligt plan skulle X-27 SUV ha presenterats i början av 2020, men som alla vet var det inte mycket med det året som avlöpte enligt planerna. Eftersom försäljningen av X-26 har varit god har varvet koncentrerat sig på den modellen och samtidigt i någorlunda lugn och ro kunnat ägna sig åt att vidareutveckla och finslipa detaljerna hos hyttalternativet. På så sätt kanske de värsta barnsjukdomarna hade åtgärdats när de första köparna la ut från kaj i början av det här året.

Test: Hypersnabb hyttbåt
De stora rutorna gör att man inte missar något av det dramatiska landskapet // Foto: TERJE BJØRNSEN
Test: Hypersnabb hyttbåt
Man väntar sig mer ryck vid acceleration och högre vrål. Istället ger den alltigenom en behaglig, linjär känsla, även om ett potent ljud skvallrar om vilka krafter som faktiskt rymmer sig under den modernt utformade kåpan i aktern // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

Det exemplar vi kör ut från Jåttåvika i Stavanger är inte en färdig båt, utan en produkt under utveckling. Många månader av stenhårda tester har avslöjat vad som funkar bra och vad som behöver mer uppmärksamhet innan båten börjar säljas på allvar.

Föga överraskande är själva hytten föremål för närgångna granskningar. En båt utsätts för våldsamma krafter när sjön börjar bli orolig och höga vågor fortplantar sig i skrovet. Det blir som att din bil skulle utsättas för några etapper av ett rally.

En båt kan kännas aldrig så gedigen, men i takt med de yttre påfrestningarna ökar rörelserna i skrovet. Och placerar man en styrhytt ovanpå kan man vara helt säker på att den inte rör sig i takt med skrovet.

Om strukturell styvhet hade varit huvudmålet skulle båten ha byggts som ett stridsfartyg. Men i en fritidsbåt vill man inte kika ut genom små gluggar, åla sig igenom trånga skott och släpa runt på en massa överflödiga ton. Hydrolift har inte gjort det lättare för sig själva genom att ge båten kapacitet för över 60 knop, samtidigt som man har velat ha en så öppen och ljus hytt som möjligt med skjutdörrar från durk till tak, elektrisk taklucka och gigantiska rutor hela vägen runt.

Det är en gråmulen dag när vi kastar loss och så pass kylslaget att jag är tacksam för värmaren och att kunna stänga dörren bakom mig. Hytten är förskjuten mot styrbord, vilket ger utrymme för passage på babords sida.

Test: Hypersnabb hyttbåt
Den stora takluckan släpper in massor av ljus och luft. Solpanel i framkant av hyttens tak // Foto: TERJE BJØRNSEN
Test: Hypersnabb hyttbåt
I hytten sitter fyra personer bekvämt. Ytterligare en person kan klämma in sig under kortare turer // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

Det framgår tydligt att huvuduppgiften för Hydrolift X-27 SUV är snabb och bekväm transport. Konceptet är tämligen renodlat. Men det finns några genomtänkta lösningar som utvidgar användningsområdet: på akter- däck finns bekväma sittplatser för fyra personer varma och soliga dagar, och vi gillar att sittbänken närmast hytten är uppfällbar och att man därför snabbt kan växla mellan sitt- eller durkutrymme. Den komfortabla solbädden i förskeppet känns igen från X-26, och likaså toalettlösningen. X-27 är inte någon renodlad bobåt, men det känns inte otänkbart att övernatta ombord.

Förarmiljön känns rättfram och instrumentpanelen är utan krusiduller. Sätena är desamma som i X-26, och med en passagerarsoffa i samma stil. Normalt rymmer hytten fyra personer, men vid behov går det att trycka in en femte person på soffan. Det första man lägger märke till är utsikten som de enorma fönstren ger. Det är inte mycket som skymmer sikten för förare eller passagerare.

Vid förarplatsen har man bra kontroll – båten går direkt dit man vill när man vrider på ratten och den elektroniska gasspaken portionerar ut kraften med hög precision.

Dessutom har Hydrolift finslipat trimplanens utformning. För trimplan är helt avgörande på en sådan här båt, framför allt för att parera sidovind. Det fungerar ganska bra: båten går jämnt och utan den tydliga “knekken” – knycken i sidled som man annars kan uppleva i snabba båtar.

Test: Hypersnabb hyttbåt
I sittbrunnen finns två bra bänkar/soffor. Den främre kan vikas upp för att ge mer durkyta // Foto: TERJE BJØRNSEN
Test: Hypersnabb hyttbåt
Den elektroniska gasspaken portionerar ut kraften med hög precision // Foto: TERJE BJØRNSEN

 

För snabb är Hydrolift X-27 SUV utan tvekan, mycket tack vare kraftverket i aktern: Mercury Verado 450 R
är en helt unik motor – ett suveränt förhållande mellan vikt och kraft och en helt sömlös kraftutveckling. Det har vi skrivit mycket om tidigare, så vi ska inte tjata vidare om det, men på pappret skulle egentligen inte en 4,6 liters, kompressormatad V8 uppföra sig så civiliserat. Man väntar sig mer ryck vid acceleration och högre vrål. Istället ger den alltigenom en behaglig, linjär känsla, även om ett potent ljud skvallrar om vilka krafter som faktiskt rymmer sig under den modernt utformade kåpan i aktern.

Det är lite märkligt att vindbrus är det mest framträdande elementet i ett båttest. När vi susar fram – stundtals i 62 knop över lugna vatten – är det faktiskt det man hör mest, trots att varvräknaren visar 6 250 varv i minuten.

Medan vi har genomfört de fasta, mer tekniska inslagen av båttestet har det börjat spricka upp, och vi bestämmer oss för att ta en snabbtur inåt Lysefjorden. Och det är då man upptäcker Hydrolift X-27 SUV:s allra största styrka: Fartregistret är extremt brett. Man kan köra lugnt i 15 knop, ligga i behaglig marschfart mellan 25 och 40 knop, eller som vi gör inledningsvis – lägger oss i det jag kallar höghastighetsmarsch runt 50 knop, utan att det känns ansträngt på något vis.

Då är de 35 sjömilen till Lysebotn raskt avklarade. Det enda som saknas för att göra båttestet komplett är rejäla vågor. Krabba svall från snabbfärjor eller transport- fartyg får duga som måttstock. X-27 SUV lever upp till Hydrolift-ryktet, och med rätt gaspådrag glider den från svallvåg till svallvåg utan att det märks nämnvärt. Det uppstår mer oljud från skrovet a̡?n i den öppna X-26, eftersom hytten fortplantar ljudet, och där finns mer att göra för utvecklarna. Men sådant brukar Hydrolift vara bra på att åtgärda.

Text och Foto: TERJE BJØRNSEN 

Bearbetning: Fredrik Olsson

Test: Hypersnabb hyttbåt
Mercurys kompressormatade V8-motor 450R är av dagens datum och levererar massor av kraft // Foto: TERJE BJØRNSEN
Test: Hypersnabb hyttbåt

PRENUMERERA PÅ PRAKTISKT BÅTÄGANDE

BESTÄLL HÄR

TV: Så byggs norska multibåten

Norskt uppstickarmärke släpper första hyttbåten


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-09-14
LivetOmbordTesterBåttestHydroliftHyttbåtPraktiskt BåtägandeTERJE BJØRNSEN
Scroll to Top