En svensk båtpool har till och med båtar i Medelhavet.

Artiklar

Därför är båtpool ett bra alternativ till båtägande

Att gå med i en båtpool börjar bli ett konkurrenskraftigt alternativ till att både hyra och äga sin fritidsbåt. Kolla in fördelarna här.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-25

Jämfört med 1970- och 80-talen har det blivit dyrare att köpa och äga fritidsbåtar. Samtidigt använder vi våra båtar allt mindre, den senaste båtlivsundersökningen visar att genomsnittsägaren är ute 16 dagar om året. Det är med andra ord dyster matematik att räkna på vad varje timme i den egna båten kostar.

Med dessa siffror i bakgrunden startade Pierre ­Görmarker och Kim Lindström år 2012 sitt företag Saltsjöns Marinpool. Medlemmarna betalar en avgift per år och får i gengäld tillgång till någon av de nio segel- och motorbåtar som företaget har i gästhamnar i Stockholmsområdet.

– Intresset ökar hela tiden och vi köper in fler nya båtar, i år har vi till exempel skaffat en ny Uttern D77, säger Kim Lindström på Saltsjöns Marinpool. En av finesserna med Saltsjöns Marinpool är att medlemmarna kan välja mellan att segla och köra motorbåt. Det billigaste medlemskapet i kategorin Tender kostar 18 500 kronor per år och då kan kunden välja mellan att boka in en tur i dagseglaren Fabola Campus 650 eller åka ut med styrpulpetbåten Uttern S45. Kunden har rätt att boka 21 dagar per år varav sju kan bokas i rad.

Nästa sida: Nu finns en svensk båtpool – i Medelhavet

Därför är båtpool ett bra alternativ till båtägande
Saltsjöns Marinpool har till i år skaffat en helt ny Uttern D77.

– Men det går att åka båt mer, för vi har öppnat upp bokningssystemet med sista minuten-tider som även den som använt sina dagar kan boka. Vårt mål är att båtarna ska användas maximalt, säger Kim Lindström. Båtpoolen har också större, övernattningsbara båtar för den som köper medlemskap i den såkallade Premiumkategorin. För 38 500 kronor per år får medlemmen tillgång till daycruisern Uttern D77 och segelbåten Elan 310 – men kan också fritt boka någon av båtpoolens mindre båtar. Båtplats, vinterförvaring, service, underhåll, försäkring och båtens utrustning ingår i alla medlemskap.

Nya medlemmar får också kostnadsfritt gå en kurs där de lär sig att lägga till, köra och navigera. Bland medlemmarna finns både nybörjare på sjön och erfarna, tidigare båtägare.

– En del vill testa livet på sjön men har ingen aning om ifall de vill segla eller åka motorbåt. Många är kvar hos oss i flera år medan en del bli bitna och har köpt egen båt. Vi har också utländska medlemmar som är här på arbetskontrakt något år och vill se skärgården, säger Kim Lindström.

Båtpool verkar alltså vara ett prisvärt alternativ till att äga en egen båt – men också till att hyra en över semestern. En titt på svenska sajter där privatpersoner hyr ut sina båtar visar att två veckors hyra av en sju-åtta meter lång motorbåt under högsäsong kostar cirka 30 000 kronor. Ett medlemskap i en båtpool kostar ungefär lika mycket, men ger alltså betydligt fler dagar till sjöss.

För den som hellre söker sig till soligare breddgrader har det enda alternativet hittills varit att hyra båt. Detta vill Peder Asplund, grundare av ribtillverkaren Agapi, förändra. I år startar han Agapi Club, där ett medlemskap kostar 42 000 kronor. Medlemmen kan då nyttja en Agapi 800 i någon av företagets svenska hamnar men också på Mallorca och i Cannes mot en extra avgift.

– Då kan du välja att ta båten till julbordet i Sandhamn, eller njuta av Kroatiens skärgård i högsommarvärme. Du slipper lära dig en ny båttyp och kan dra ut direkt. Ombord på alla båtar finns en Ipad med färdiga rutter till guldställen i skärgården och bästa hamnarna. Det ska vara en snitslad bana, så att medlemmen får ut max av båtturen, säger Peder Asplund på Agapi.

Än så länge är båtpooler ett Stockholmsfenomen. En av de första startades av Marindepån i Stockholm redan 2012. Idag har Marindepån poolbåtar på Dalarö och Stocksund utanför huvudstaden, men intresset i övriga landet har hittills varit svalt.

– Jag tror att delad båt passar storstadsmänniskan som har 3,84 intressen i snitt och ingen tid att lägga på båtvård. För dessa kunder är båten ett verktyg för rekreation, inte ett självändamål. Så är det inte på landsbygden. Du hittar exempelvis inga bilpooler på landet, där är det mer praktiskt att äga sin egen bil, säger Björn Sandhaag på Marindepån.

Han tror samtidigt att fler och fler kommer att välja att dela båtägandet med andra.

– Någon generation bort slutar vi helt att äga båtar. Vi ser den här utvecklingen på fjällstugor och med bilpooler. Man vill i många fall undvika ägande. Man vill köpa sig enkelhet, det enda man behöver göra är att tanka och köra.

Därför är båtpool ett bra alternativ till båtägande
Båtpoolerna är än så länge något som enbart stockholmare kan nyttja. Marindepåns flotta består av Ryds F528.

Åk på Europas kanaler

Segla i Kroatien

TV: Se första testet av Yamarin 81 DC – med nya unika Petestepskrovet


Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-25
ArtiklarLivetOmbordBåtpoolMotorbåtSegelbåt
Scroll to Top