1900-talets största klassiker

Genom åren har Praktiskt Båtägande porträtterat flera hundra klassiska segel- och motorbåtar under vinjetten Klassikern. Det är en älskad del av tidningen och bilder från reportagen har sedan många år tillbaka prytt de flesta omslag. Men vilken är egentligen klassikernas klassiker? Är det så enkelt som den båt som tillverkats i flest exemplar, eller ska andra faktorer som kvalitet och hållbarhet eller hanterbarhet spela in?

Vi tycker att det är dags att utse 1900-talets mest klassiska båtmodell och det är ni läsare som ska göra det! Under försommaren fick alla läsare nominera de båtar som ni ansåg var mest klassiska av de alla. Totalt fick vi in över 1100 förslag, och baserat på dem så har vi valt ut fem motorbåtar och fem segelbåtar som alla har en extra stark relation till våra svenska vatten. Nu är det dags att rösta.

Röstningen pågår hela sommaren och vinnaren presenteras i september. Glöm inte att tipsa dina båtvänner om vilken båt de ska rösta på – man kan ju inte låta vilken rostig skorv som helst vinna den här tävlingen, eller hur?

PB:s skribent Johan Cooke: “Det här är odödliga klassiker”

Johan Cooke, journalist och mångårig medarbetare på Praktiskt Båtägande, har testat ett otal båtar i sina dagar. Nu levererar själv tips på vilka båtar han tycker är absolut mest klassiska i våra svenska vatten.

Albin 25

Akterruffaren Albin 25 är en odödlig klassiker. Fina begagnade exemplar av 25:an är fortfarande mycket hett efterfrågade. En aktiv Albin-klubb finns. Modellen tillverkades 1969-1980 i 3 000 exemplar.

Albin Vega

Albin Vega tog trampolinhoppet i början av plasteran i slutet av 1960-talet. Fram till 1980 tillverkades 27-fotaren i 3 400 exemplar. Hon var länge en omåttligt populär familjebåt. Idag efterfrågas modellen som instegsbåt och är ett stekhett alternativ för långseglare med liten budget.

Nordisk Folkbåt och IF

Internationell folkbåt, IF är en sentida ättling till Nordisk Folkbåt som började tillverkas i trä på 1940-talet. De är snarlika och har samma konstruktör, Tord Sundén. Båda två är odödliga klassiker som kappseglas flitigt. Båtarna har tillverkats i åtskilliga tusen exemplar och byggs i viss mån än idag.

Scroll to Top