Göran Brohäll, nu 78 år gammal, var servicechef på Albin Marin när Albin 25 lanserades. ”Vi var ju först då med att ha ambulerande service. Vi hade under vår storhetstid tio man som åkte runt i hela Europa och servade båtar”, berättar han. Foto: Elinor Karlin

1900-talets största klassiker

Albin 25 fick fiaskostart – blev ändå succé

Över 8 000 röster räknades i vår omröstning om 1900-talets motorbåtsklassiker. När krutröken hade lagt sig stod Albin 25 som segrare.

Text: Elinor Karlin • 2022-11-02 Uppdaterad 2022-11-02

Redan under 70-talet blev det tydligt att Per Brohälls första motorbåtskonstruktion blivit en lyckad modell. Hans son Göran Brohäll arbetade som servicechef på varvet och var med från början:

– Vi byggde 30 båtar redan första året, tror jag. Det blev en enorm succé, delvis beroende på priset. Den kostade 29 000 kronor plus omsättningsskatten på 3,3 procent. Som mest gjorde vi 200–300 stycken om året, säger Göran Brohäll. 

LÄS MER: Pelle P berättar: Därför byggdes Maxi 77

I kölvattnet efter Per Brohälls mest producerade segelbåt, Albin Vega, ville Albin Marin skapa en familjevänlig motorbåt som kunde ersätta de slitna träbåtar som fanns runtom i landet. Båten skulle bli billig, rymlig och bränslesnål. I och med Vegan hade de redan utarbetat en arbetsmetod för serieproduktion som skulle efterlikna den löpande band-princip som används på bilfabriker. 1968 tillverkade de först två prototyper med träöverbyggnad: Den ena med en enda stor ruff och rejäl sittbrunn, den andra med den sedermera ikoniska akterruffen som skulle komma att karaktärisera modellen. Det var också den som sattes i produktion året efter.  

När Per Brohäll fyllde 60 år fick han en modell av Albin 25:an, som fortfarande pryder kontoret hos Brohäll Marin, den marinteknikfirma som Göran startade på 80-talet. Foto: Elinor Karlin
Senare utvecklade man Albin 25 de Luxe, en modell med större motor som skulle höja topphastigheten från 7 till 12 knop. ”Man gjorde reklam för att den kunde göra 11–12 knop, men det kom bara några få exemplar upp i. Vi fick börja marknadsföra den för 10 knop, då slapp vi hantera alla reklamationer”, berättar Göran Brohäll.

Uppemot 2 600 Albin 25 tillverkades till slut, och en stor del av framgången kan nog tillskrivas Albin Marins satsning på ambulerande service, vilket var unikt på den tiden. Båten levererades med en helt nyutvecklad motormodell från Albin Marin, en AD21 med ett fjäderbandsbackslag som skulle möjliggöra att gas och back hamnade på samma växelreglage. Det visade sig snart att den innovativa konstruktionen inte alls höll måttet. Göran Brohäll fick besöka och reparera en lång rad av de nysålda båtarna. 

– Vi bytte nog backslag på minst 90 procent av alla båtarna i den första serien. Jag var ute hos en av kunderna och bytte backslag tio gånger under den första säsongen. I dagens läge skulle det aldrig överhuvudtaget fungera. 

LÄS MER: Klassikern: Albin 25, den ultimata familjebåten

Men båten blev snabbt väldigt omtyckt. Att en så liten båt ändå hade pentry, toalett och kylskåp uppskattades av många. 

– Mycket av byggteknikerna vi har idag skapade pappa med Vegan och Albin 25. Idag säljs inte en enda båt utan isolerade motorbrunnar, men det fanns inte på den tiden.  

Den allra första prototypen på Albin 25:ans skrov, byggd på 60-talet. Trots konkurser och flyttar så finns den fortfarande kvar, placerad högst uppe på en hylla i Göran Brohälls egen varvshall ute på Värmdö. “Vi drog modellen i rännan i Göteborg, för att se att den lirade i vattnet”. Foto: Elinor Karlin

Per Brohäll gick bort redan 1989 men hans arv lever i högsta grad vidare än i dag. Tiotusentals båtar har byggts efter hans ritningar, och förutom Albin Vega och Albin 25 så står han även bakom Trissjollen och Albin Viggen. Albin 25 fanns med i varvets prislistor fram till 1978. Då hade priset stigit till 100 500 kronor. En väl omhändertagen Albin 25 kan idag säljas på andrahandsmarknaden för nästan samma pris, och Brohäll bedömer att båten generellt håller god kvalitet. Det är motorerna som tar slut. 

– De allra flesta har bytt nu. Vissa har stoppat i kraftigare motorer och fått båten att gå uppåt 15 knop, men det är inte att rekommendera. Vi gjorde ju prov på större motorer, men det visade sig att när man kommer upp i 12 knop så blir båten ganska slingrig och svår att köra. Botten är inte gjord för de farterna, helt enkelt. 

Och just motorn kan vara det som avgör gamla Albin 25:ors öde, snarare än skicket på båten. En ny motor kan kosta ett par hundratusen kronor, långt mer än själva båtens värde. Samtidigt har båtlivet förändrats och användandet går alltmer mot snabba båtar – korta helger och snabbt hem igen. Men det lättdrivna skrovet och den låga hastigheten kommer med en annan fördel: den är bränslesnål. Göran Brohäll tror att det kan locka många som är nyfikna på båtlivet just nu. 

– Jag skulle nästan kunna tänka mig att äga en Albin 25 själv, den fungerar otroligt bra och tillgodoser alla behov man kan ha. Man har nästan ståhöjd i ruffen och toalett, värmare och kylskåp. Det är egentligen det som behövs. 

Om pappa Per vore med idag hade han blivit stolt, tror Göran. Trots att Albin 25 tillverkades i så otroligt många exemplar hade de inte kunnat drömma om att den skulle bli den största svenska klassikern. De som har en relation till båten kan räknas i tusental. Göran Brohälls förklaring till dagens status är enkel:

– Det som avgör är egenskaperna i kombination med att så många båtar har kommit ut. Det gör att folk känner att de kan lita på Albin 25. Det är inget fuskbygge, du ser att den håller ihop fortfarande. Visst finns det några smådetaljer som kunde varit bättre, men i stort sett är den bra. Utan egenskaperna så hade den inte blivit en klassiker.


Text: Elinor Karlin • 2022-11-02
Reportage1900-talets klassikerAlbin 25
Scroll to Top