Till den långa raden av priser och utmärkelser kan Pelle Petterson nu lägga att hans skapelse Maxi 77 röstats fram av Praktiskt Båtägandes läsare som 1900-talets segelbåtsklassiker. Foto: Joakim Hermansson, samt faksimil från Pelle Petterson AB:s broschyr år 1980

1900-talets största klassiker

Pelle P berättar: Därför byggdes Maxi 77

Läsarna har talat. Maxi 77 är 1900-talets segelbåts­klassiker, inget snack om den saken. Legendariske seglaren och designern Pelle Petterson från Kullavik ritade klenoden.

Text: Joakim Hermansson • 2022-11-02

Han svarar efter ett par signaler och låter precis lika pigg och alert som alltid, trots att 90-årsdagen firades i somras. Jodå, jag kan komma förbi lördag förmiddag, det går alldeles utmärkt. Väl där, på Västervägen i Kullavik, möter Pelle Petterson vid dörren, tar trappan i några raska kliv och efter lite småprat med hustrun Irene slår vi oss ner i soffgruppen. Utsikten över de vatten där Sveriges meste storseglare förberedde America’s Cup-utmaningarna 1977 och 1980 är vidunderlig, men idag ska vi främst prata om segling i något mindre sammanhang. När jag avslöjar att Praktiskt Båtägandes läsare röstat fram Pelles skapelse Maxi 77 till förra århundradets klassiker tystnar han först och konstaterar sedan lågmält leende:

– Det var ju väldigt trevligt, med den gamla båten, att den uppskattas så nu. Från början var den väl inte lika omtyckt i alla läger.

Pelle syftar på förståsigpåarnas njugga inställning till den på den tiden ganska annorlunda utformade segelbåten. Under sina 50 år har emellertid den fula ankungen vuxit betydligt i popularitet, och de flera tusen läsarrösterna i vår omröstning är ett bevis så gott som något på att båtfolket nu definitivt tagit Maxi 77 till sina hjärtan. 

LÄS MER: Albin 25 fick fiaskostart – blev ändå succé

För att ge lite bakgrund till hur det hela började förflyttar vi oss till skiftet mellan 1960- och 1970-tal, då Pelle just hade tagit VM-guld i seglingens främsta prestigeklass Starbåt. Därefter blev det mer och mer seriös kappsegling och mycket resande.

– Jag var egentligen industridesigner och ritade mest bilar och mycket andra tekniska objekt. Jag hade mycket jobb, men ändå behövdes mer för att klara alla utgifter i samband med seglingen. Då poppade idén upp att jag behövde det jag lite vårdslöst kallade en mjölkkossa, som kunde generera pengar.

Pelle Petterson hade redan börjat samarbeta med Monark Crescent i Varberg och Nimbus i Långedrag och alltså redan ritat både segel- och motorbåtar, varav många av mindre storlek, och på så vis lärt sig mer om plasttillverkning.

– Med hjälp av de erfarenheterna ville jag utveckla en enkel, funktionell och prisvärd segelbåt lämplig för unga familjer då i början av 1970-talet, när det var lite sug efter båtar.

– Jag tittade på många båtar som var vanliga då och funderade över vad en ung familj hade för behov för att komma igång med sitt båtliv. En enkel toa, ett litet pentry och fyra, fem kojer tyckte jag skulle behövas i en sådan båt.

Exteriört skilde sig alltså den nya Maxi 77 en hel del från andra båtar och beskylldes följaktligen av många inbitna seglare för att mer likna en container än en segelbåt.

– Visst var den lite hög och kantig jämfört med andra båtar som hade vackrare linjer, men det förhöjda däcket kamouflerades åtminstone en aning av den mörkblå kulören. Jag tycker själv inte att den var så containeraktig, och i dagsläget kan nog de flesta tycka att den ser helt okej ut.

Pelles Starbåtsgast Stellan Westerdahl och goda vännen Lars Wiklund, som tillsammans med brodern Hans senare tog över Nimbus efter sin far Harald, bildade bolag för tillverkning och försäljning av Maxi 77. Halvfabrikat var tidens trend, men alla båtar levererades helt färdigbyggda och kompletta med enkla trädetaljer i interiören. Trots detta kunde priset hållas på en mycket rimlig nivå. När Maxi 77 lanserades stod det 28 850 kronor på prislappen, och dåtidens gynnsamma skatteregler bidrog till att sätta lite extra fart på försäljningen.

– Ja, det visade sig ganska snabbt att en båt var en vettig investering för många, så efterfrågan var stor och som regel blev det också en värdestegring för dem som köpte båtarna.

Att mästerseglaren Pelle Petterson hade designat båten var förstås det stora dragplåstret i reklamen för Maxi 77. Ett annat marknadsföringsknep som användes för att visa hur rymlig och komfortabel Maxi 77 är, var att låta den nästan två meter långa artisten Lasse Berghagen sträcka ut sig i en av kojerna. Stellan Westerdahl och Lars Wiklund bidrog också i allra högsta grad till uppmärksamheten kring den nya båten genom att göra goda resultat i flera kappseglingar. Bland annat vann Lars 1974 den stora klassen i Tjörn runt med en Maxi 77 som hette Maxikanen. Nuförtiden hör båten snarare till de minsta i såväl Tjörn runt som andra regattor.

Succén med Maxi 77 följdes upp med ett 30-tal olika Maximodeller, varav Maxi 1200 från 2012 blev den sista, byggd av det polska Delphiavarvet som hade tagit över varumärket. Några fler Maxibåtar är alltså inte på gång från det Pettersonska ritbordet hemma i villan.

– Nej, jag är väldigt nöjd med det som varit och har många goda minnen från de lyckosamma åren, konstaterar Pelle.

Fler än 100 000 båtar signerade Pelle Petterson har byggts, liksom en Stenafärja, telefonsvarare, biltakboxar och en lång rad andra större och mindre projekt. Vid fönstret står exempelvis flera olika golfputtrar av hans egen design uppradade, och på väg ut igen noterar jag en bronsskulptur av hans ikoniska sportbil Volvo P1800. Bilen ska förresten börja nyproduceras i en begränsad numrerad upplaga och med ett pris runt 5 miljoner kronor, får jag veta innan jag cyklar hemåt igen. 


Text: Joakim Hermansson • 2022-11-02
Reportage1900-talets klassikerMaxi 77
Scroll to Top