Nimbus 26 tillverkades åren 1969-1981 i 1070 exemplar och konstruerades av Pelle Petterson. Foto: Entheta/Wikimedia commons

Artiklar

Odödliga Nimbus 26

På rekordtid blev Nimbus 26 Sveriges populäraste motorbåt. Idag - trots mördande konkurrens - är 26:an fortfarande hett efterfrågad i den här storleksklassen med för- och akterruff.

Text: Redaktionen • 2009-08-17 Uppdaterad 2022-07-04
TV: Förhandstitt på Nimbus 405 Flybridge
Bilder: Nimbus fem bästa
Att tänka på vid köp av båt

Sveriges industri blomstrar. Svenskarna får bättre privatekonomi, kortare arbetstid och längre semester. Det är mitten på 60-talet. Volvo Pentas chef Harald Wiklund är tvärsäker. Drömmen om en egen fritidsbåt börjar bli rimlig för allt fler familjer. Och nu gäller det att rida på trenden, anser han. Det även med tanke på att Volvo Pentas konkurrent Albin Motor har startat båtdivisionen Albin Marin. De har anlitat konstruktören Per Brohäll för att rita en båt som passar deras motorer. Resultatet är den dubbelruffade familjebåten Albin 25 med en liten dieselmotor. Harald Wiklund noterar Albin 25:s ökande försäljningssiffror. Och Volvo Penta behöver vid denna tidpunkt också en ny efterfrågad båt för sitt växande motorsortiment.

Pelle Petterson, mannen bakom Maxibåtarna, fick uppdraget att rita den nya båten, som på skissbordet fick namnet Nimbus. Familjebåten skulle bli större, snabbare och snyggare än Albin 25.

Men Volvo Penta ville inte konkurrera med sina kunder genom att själva äga tillverkning och marknadsföra Nimbusen.

Uppdraget att tillverka Nimbus 26, med för- och akterruff, fick Lugnåsföretaget Erjeprodukter, medan inredningen färdigställdes av Båt och Trä i Karlstad. Och några återförsäljare fick ta marknadsansvaret för båten i ett gemensamt säljbolag.

Odödliga Nimbus 26

 

Vovve njuter

Blev årets motorbåt

År 1969 fick Nimbus 26 världspremiär. Med dieselmotorn MD3 (36 hk) fick båten en prislapp på 31 900 kronor plus moms. Som dyrare alternativ fanns MD 21 (61 hk) och bensinmotorn BB100, och senare kom MD32 och MD40.

Innan nyårsafton 1970 såldes 122 exemplar. Och samma år valdes Nimbus 26 till årets motorbåt av Båtnytt. På rekordtid blev Nimbus 26 sannolikt Sveriges populäraste motorbåt.

1973 tog Mölnlycke Marin över ägandet av Nimbus och året därpå inträdde även Maxi 77 i samma bolag. År 1976 invigdes en större fabrik i Lugnås av det svenska kungaparet. Produktionen av Nimbus 26 flyttades med tiden till Sysslebäck i Värmland.

Mölnlyckeledningen tyckte att Nimbusen behövde ersättas av en vassare båt. Resultatet blev motorbåten Maxi Maxim.

Harald Wiklunds söner Hans och Lars ville inte dödförklara Nimbus 26. Deras företag Combex köpte rättigheterna för Nimbus 26 och satsade vidare på modellen.

År 1978 fick till exempel 26:ans rutor aluminiumramar och överdelen, alltså doghouse, byggdes av plast istället för mahogny.

Modellen gick som tåget fram till 1981, då den efter 1 070 exemplar slutade tillverkas. Året därpå kom efterföljaren Nimbus 2600. Nimbus 2600 fick bland annat en ny bottenvinkel, nytt däck med lite rundare former och delvis en ny planlösning. I mitten av 80-talet bytte företaget namn till Nimbus Boats. Men Nimbus 26-konceptet levde starkt vidare.

Efter 1990 blev det Nimbus 27 Familia, som tillverkades fram till 1997. I dag heter båten Nimbus 280 Familia, även den med en akterruff. Och den har stora likheter med 26:an.

(Från 1984 har parallellt en modell byggts på samma skov utan akterruff. Den heter Nimbus 2700, Nimbus 27 Coupé, Nimbus 280 Coupé.)

Totalt har drygt 2 200 tillverkats av dessa likartade modeller, varav 1 070 stycken har varit Nimbus 26.

Odödliga Nimbus 26

Nöjd ägare

I Herräng, i nordöstra Roslagen ett par mil från Grisslehamn, möter vi Christer Bergh. Han blev den tredje ägaren när han köpte sin Nimbus 26 för sju år sedan.

– I samma veva sökte jag efter en Nimbusklubb på nätet men hittade ingen. Därför startade jag 2003 en egen Nimbus 26-sajt. Ägarna bor i hela Nordeuropa, det finns till och med en Nimbusägare i Japan, säger Christer Bergh när vi kliver ombord på hans båt i gassande vårsol.

Planlösningen i en Nimbus 26 präglas av en för- och en akterruff med en djup sittbrunn mellan.

I sittbrunnen finns matplats och pentry. Styrplatsen finns på babordssidan i doghouse som i Christers Berghs båt har två nästan heltäckande takluckor.

I fören finns två kojer, toa och garderob. I akterruffen finns en dubbelkoj på 1,2 meters bredd.

Christers Nimbus 26 känns fräsch och tämligen modern trots tillverkningsår 1976. Det första som slår mig är att gelcoat på däck och skrov lyser relativt vit. Jag ser inga stötmärken eller repor.

– Hemligheten är att vårda den. Jag polerar grundligt och vaxar minst två gånger per år, säger Christer Bergh.

Inredning och dynor var vid köpet original. Vartefter plånboken har tillåtit har Christer också bytt ut prylar och fixat inredningen för att få en fräsch båt. I doghouse och sittbrunn har han fixat nya soffor och sidoklädsel och sytt upp ett nytt marinblått kapell. I ruffarna har han bytt innerklädsel och dynor. Hittills har han lagt 200 000 kronor på att rusta upp sin Nimbus.

Den dyraste investeringen var när Christer slängde ut originalmotorn MD21 och lät ett varv installera en helt ny Iveco/Lombardini-diesel på 87 hk. Därefter fick Christer Bergh en marschfart på 12 knop och en toppfart på 16. Det blir en bra ekonomi om han kör 8 knop. Då drar motorn inte mer än 0,5 liter per distans.

Odödliga Nimbus 26

Lättkörd

Efter att Christer Bergh köpt sin Nimbus ville han döpa båten till Kluck eftersom Christer och hans familj upplevde mycket kluckade när båten låg stilla i vattnet. Men när han skulle tillverka träskylten med namnet snidade han av misstag bokstaven n istället för c. Så hon fick heta Klunk.

Hur är en Nimbus 26 att manövrera i sjön?

– I öppet vatten med lite vågor är den lättkörd. Men hon är stötig i motsjö eftersom hon har raka fribord och stänker ned sig. Å andra sidan känner jag mig aldrig orolig i grov sjö, säger Christer.

Vidare berättar Christer att det kan vara svårt att manövrera i hamnar, särskilt på backen då det råder kraftiga sidvindar. Förutom höga fribord beror det på en axeldrift och litet roder. Därför har några Nimbus 26-ägare installerat bogpropeller. Och vissa har monterat in kraftigare motorer än vad som är tänkt.

– Det finns en Nimbus 26-ägare som har installerat en motor på hela 165 hk. Toppfarten är 25 knop, men den drar 2,5 liter per sjömil. I och med att båten har en liten köl så sägs det att den blir vinglig över 18 knop, säger han.

Prisbilden på begagnade 26:or varierar beroende på skick och ålder. I originalutförande finns Nimbus 26 som nämnt även med bensinmotor och då är priset betydligt lägre. För en sliten bensinare kan prislappen ligga på 100 000 kronor, medan en välvårdad 26:a med ny motor kan landa på något över 300 000 kronor.

Av: Text Johan Cooke Foto Johan Cooke och Philip Pereira dos Reis

Nimbus 26

Längd: 7,85 meter (26 fot)
Vikt: 2 500 kilo
Kojplatser: 4 stycken
Vattentank: 120 liter
Bränsletank: 160 liter
Motor: Varierar, t.ex. MD21 och MD40
Toppfart: 12/18 knop
Konstruktör: Pelle Petterson
Tillverkare: Erje, Combex
Tillverkningsår: 1969-1981
Tillverkade båtar: 1 070
Begagnadpris: 200 000-300 000 kronor

Källa: Boken om Nimbus.

 

Odödliga Nimbus 26
Odödliga Nimbus 26
Odödliga Nimbus 26
Odödliga Nimbus 26
Odödliga Nimbus 26
Odödliga Nimbus 26


Text: Redaktionen • 2009-08-17
ArtiklarLivetOmbord1900-talets klassikerBåtklassikerKöpguiderNimbus 26
Scroll to Top