Adventure 55 är nominerad till priset European Yacht of the Year 2015/2016 i kategorin Luxury Cruiser Samtliga bilder: Bertel Kolthof och Joakim Hermansson

Artiklar

De byggde sin egen drömbåt

Bo och Birgitta designade sin egen långfärdsbåt i aluminium och seglade 4 500 sjömil på ett halvår.

Text: Joakim Hermansson • 2016-11-23

 På 1990-talet ritade och byggde Bo Gummeson en niometersbåt i aluminium. Efter den hade han och hustrun Birgitta Lidgren en helt vanlig Bavaria 37. De långseglade en hel del och idéerna om att kunna göra en ännu längre resa med segelbåt växte sig successivt starkare. Det rätta tillfället kom när Bo, som har mycket industrierfarenhet och har ägnat större delen av sitt liv åt motorer och hydraulik, sålde det bolag han ägde och drev. Den affären frigjorde tillräckligt av både tid och pengar.

– Först hade vi egentligen tänkt bygga en båt bara för eget bruk, men så startade vi Adventure Yachts för att kunna producera båtar åt folk som oss själva, som ville ha hjälp att förverkliga sina egna tankar och idéer, berättar Bo.

 

 

 

 

De byggde sin egen drömbåt
Bo Gummeson och Birgitta Lidgren tillsammans med segelmakaren Jussi Santonen (mitten) från UK Syversen.

Bo Gummeson fastnade för ett varv i Tyskland som är specialiserat på aluminium. Tillsammans med tyske Martin Menzer utformade han sedan ritningarna till det som skulle bli Adventure 55, en båt med robust aluminiumskrov.

– Under 50 fot blir för trångt om man ska segla långt och länge, medan mer än 60 fot är alldeles för svårhanterligt. 55 fot är en optimal storlek för ett par på långsegling, som en trerummare ungefär, resonerar Bo, och påpekar att de också ville ha plats för ett rejält jollegarage.

Nästa sida: Båten fick “Najadinredning”

De byggde sin egen drömbåt
I sittbrunnen finns dubbla rattar, uppfällbart bord och ett utskjutande tak som ger skydd åt dem som sitter på de längsgående bänkarna.
De byggde sin egen drömbåt
Den rymliga köksavdelningen är belägen på babordssidan, ett par steg ner från salongen.

Att inredningen skulle vara svensk och ha Najadstuk visste han och Birgitta från början, så det uppdraget gick till Orust Yachtservice. Bolaget äger inte bara Najads gamla lokaler, utan har också flera av de duktiga inredningssnickarna från “gamla” Najad bland de anställda.

– Den som har en Najad 505 eller 570 och tittar in i vår Adventure 55 känner garanterat igen sig, tror Bo.

Bortsett från ett par skott i för och akter är skrovet i Adventure 55 helt självbärande, vilket innebär att inredningen inte begränsas utan kan placeras helt fritt. Bos och Birgittas båt erbjuder en rymlig köksavdelning med lyx såsom diskmaskin och köksfläkt samt möjlighet att laga mat med både el och gasol. 

Köket hittar vi på babordssidan bakom nedgångstrappan, ett par steg ner från salongen, med verkstad och motorrum ännu längre akterut. I det rena och snygga motorrummet finns gott om svängrum för att kunna serva båtens komplexa tekniska system, med elverk och hydraulik, watermaker och mycket annat. På andra sidan nedgångstrappan bor parets gäster i en hytt med väl tilltagen dubbelsäng, med en smalare bädd eller hylla ovanför.

Nästa sida: Kölen hissas upp hydrauliskt

De byggde sin egen drömbåt
I motorrummet finns gott om svängrum för att kunna serva båtens komplexa tekniska system.
De byggde sin egen drömbåt
Här i salongen är det ljust och luftigt tack vare de många glasrutorna, med sköna sittplatser i både separata fåtöljer och L-soffa.

I salongen är det ljust och luftigt tack vare de många glasrutorna, med sköna sittplatser i separata fåtöljer med ett litet kaffe- eller cocktailbord emellan eller i den 

L-formade soffan runt det utfällbara matbordet. Den kombinerade navigations- och skrivbordsplatsen långt förut på styrbordssidan erbjuder gott om plats, och Bos vurm för hydraulik märks speciellt i att den bekväma läderstolen svängs in och ut hydrauliskt med en knapptryckning. Längst förut bor ägarparet i en hytt med generös upphöjd dubbelsäng, med varsin bokhylla längs skrovsidorna och ett flertal garderober, samt förstås den privata toaletten. Den är minst lika stor som i många hem, givetvis med separat dusch, handdukstork och kombinerad tvättmaskin och torktumlare.

 

De byggde sin egen drömbåt
Ägarhyttens toalett med separat dusch, handdukstork och tvättmaskin/torktumlare.

Den djupa T-kölen med bulb kan lyftas hydrauliskt i en trumma mitt i båten, något som minskar djupgåendet från 3,05 till 1,4 meter. Perfekt i grunda svenska skärgårdar. I sittbrunnen finns uppfällbart bord, ett utskjutande tak som ger skydd åt dem som sitter på de längsgående bänkarna och dubbla rattar till de dito rodren. De funkar fint i alla lägen, utom möjligen vid manövrering i trånga hamnar.

– Man kan ju inte skicka propellerströmmen på rodren och svänga runt båten, utan det krävs fart framåt för att kunna styra, förklarar Bo Gummeson, som annars tycker att Adventure 55 är mycket lätt att hantera.

– I början var båten jättestor, men man vänjer sig fort. Med all hydraulik som hjälper till är den faktiskt enklare att segla än vår gamla Bavaria 37, konstaterar han.

I fjol bodde Bo och Birgitta ett halvår i båten och seglade 4 500 distansminuter till olika båtmässor för att marknadsföra sitt koncept. Men några intressenter har i skrivande stund ännu inte nappat.

– Nej, problemet är att det är för modernt och nytänkande, folk har inte förmåga att tänka utanför lådan. Bara proffs som seglat mycket förstår vad det går ut på, och de har inte ekonomin, säger Bo.

De byggde sin egen drömbåt
I ägarhytten finns generös dubbelsäng, med varsin bokhylla och ett flertal garderober.

TV: Yngst någonsin att segla ensam runt jorden – se dokumentären

Så seglar du runt jorden gratis

Branschbråk bakom haveri för mässan Öppna varv


Text: Joakim Hermansson • 2016-11-23
ArtiklarLivetOmbordAluminiumbåtSegelbåt
Scroll to Top