Artiklar

De sista förberedelserna

Micke Westin med besättning seglar en liten sexmetersbåt hela vägen från Biscayabukten till Sverige och Finland i sommar. Ett härligt äventyr som kräver en hel del planering och förberedelser. En del av dessa förberedelser går ut på att ta med rätt utrustning till båten i Frankrike.

Text: Redaktionen • 2005-07-19 Uppdaterad 2005-07-19

Skillnaden mellan en långsegling i stor eller i liten båt är inte så stor – men den begränsade platsen i en liten båt gör att man måste tänka igenom sina behov både en och två gånger. Att välja rätt utrustning för havs- och långfärdssegling är viktigt när det i vissa fall kan vara långt till hjälp. Besättningen måste dessutom vara beredd att klara sig själv i större utsträckning. I vårt fall har vi extra mycket utrustning med oss, eftersom vi för tidningens räkning hårdtestar tillbehör under seglingen. En testperiod som kan motsvara flera års normal användning hemma i våra svenska skärgårdar.

Hårt väder, dålig sikt och havererad utrustning

När jag väljer utrustning har erfarenheterna från min förra långsegling över Söderhavet stor betydelse. Jag vill gärna ha med en pålitlig autopilot (eller vindroder), en strömsnål gps och en extra gps i reserv som går på torrbatterier. Dessutom ska vi satsa på en genomtänkt mathållning för att bevara ett gott humör ombord.

De svårigheter vi måste räkna med att möta är hårt väder, dålig sikt och mindre utrustningshaverier. Blir det allvarligare än så söker vi hjälp i land.

Grundtanken är att utrustningen ska vara så enkel som möjligt – finns det inte ombord så kan det inte gå sönder. Det är viktig att komma ihåg KISS-principen, det vill säga ”Keep it simple, stupid”, när man sitter där med en stor tillbehörskatalog från någon leverantör och överväger om budgeten orkar med lite till.

Transport av prylar och besättning

Vi måste transportera ned det mesta till Frankrike inför starten. En del kan vi skicka med PA Malmgren, den svenska importören, resten får vi skicka med lastbil. Vi själva flyger lågprisflyg till Paris, tar tåg till Nantes och buss sista biten. En resa på nästan åtta timmar inklusive väntetider.

Väl framme ska vi omgående måla båtbotten tre gånger, montera utrustning och sjöstuva all packning. Vi ska även ut på byn för att komplettera med mat och det som vi eventuellt har missat att ta med. Vissa saker är enklare att köpa på plats än att släpa hela vägen från Sverige. Man får alltid vara beredd på att hitta alternativa lösningar och kompromissa.

Följ vår segling

När det här numret kommer ut i kiosken, har vi redan varit på väg i ett par veckor och förhoppningsvis har vi haft många toppenfina upplevelser och ljumma akterliga vindar så långt under seglingen. Gå in på www.praktisktbatagande.se för de senaste nyheterna från vårt äventyr.

Regnställ

Ett bra regnställ är värt sina tusenlappar när vädret blir dåligt. Vi tar dessutom med torrdräkter som kan komma till användning vid riktigt uselt väder, eftersom friborden är låga och även tjugogradigt vatten blir kallt i längden. Vi hoppas självklart på bra väder, men förbereder oss för det värsta.

Ett regnställ är värdelöst utan bra under- och eventuellt mellanlager. Understället ska leda bort fukt från kroppen effektivt för att hålla kroppen torr, kanske för flera dygn i sträck. Fleecematerial är bra mellanlager, som håller värmen och torkar fort när det blir vått.

Kommunikation

I kontakterna med hamnkaptener och slussvakter spelar mobiltelefonen en alltmer central roll, men en nätt bärbar vhf-apparat är fortfarande mycket användbar.

En annan del av kommunikationen innebär att kunna hålla kontakten med hemmaredaktionen och uppdatera webbsidan. Ett bärbart usb-minne (en mp3-spelare i detta fall) gör det lättare att flytta filer mellan egen dator och de internetcaféer vi använder för att uppdatera webben och skicka hem artiklar. Vi kommer att kunna skicka enklare rapporter med hjälp av gprs i mobiltelefonen.

Säkerhet

Vi kommer alltid att ha en flytväst med inbyggd sele och lina fastkopplade i båten när vi är ensamma i sittbrunnen eller rör oss på däck. Vi tar säkerheten på allvar och kommer att ha väl planerad utrustning med oss, från rescuesling, danbuoy, första hjälpen låda till ett RORC-pack med nödraketer.

Väderprognoser hämtas via mobiltelefon och en vanlig FM-radio.

Navigation

Under denna segling ska jag för första gången använda en avancerad sjökortsplotter med inbyggd gps som huvudinstrument för navigationen – delvis för att det är snabb kustnära segling som tarvar snabba beslut om färdvägsval, men också för att det tar mindre plats ombord än en bunt sjökort. Översiktskort på papper finns med som backup, tillsammans med ett digitalt navigationsprogram i den bärbara datorn.

Vi har också gott om pilotböcker och en almanacka som visar hamninformation och tidvattentabeller för hela norra Europa.

En bra autopilot kanske snarast hamnar under rubriken ”komfort”, men är mycket användbar för en liten besättning när man behöver sköta navigationen eller ta en fika.

Komfort

Hit kan både lakan som inte känns fuktiga mot kroppen och en liten men effektiv 12 volts kompressordriven kylbox räknas. Kall mjölk är alltid godare än ljummen mjölk till frukost.

Skeppspapper

Bevis på ägarskap, CE-märkning och att momsen är betald bör finnas med ombord. Det är lättast att ta med köpekontraktet.

Ett särskilt ägarbevis kan man få genom fritidsbåtsregistret hos Sjöfartsverket eller ”gula kortet” genom till exempel Kryssarklubben där också båtens mått och hemmahamn anges.

För personlig del bör eventuella nautiska examen finnas med i intygsboken – till exempel kan förarbevis/kustskeppar-, kanal- och vhf-intyg (Short Range Certificat) vara praktiska. Förutom en vanlig olycksfallsförsäkring bör man ta med nya sjukförsäkringskortet (E111), som ger sjukvård i hela Europa under samma förutsättningar som hemma i Sverige. Likaså måste passet vara med eftersom Storbritannien inte är med i Schengensamarbetet.

Reservdelar

Man måste alltid räkna med att saker går sönder och man bör vara beredd på att laga de flesta själv.

Miljö

Vi försöker under seglingen att påverka miljön så lite som möjligt och har därför anmält oss till individuell Blå flagg. I och med det tar vi bland annat på oss att färdas försiktigt i känsliga områden, tänka på vilka kemikalier vi använder och hur vi tar hand om avfall.

Bland annat kommer vi att testa ett nytt miljövänligt beväxningsskydd, Safeboatskin.

Nöje

Vi kommer att ha mycket lite tid till nöjesliv; nästan all vaken tid kommer gå åt till att segla, ta bilder, testa utrustning och upptäcka lite mer av kusterna än bara gästhamnarna. Men en bok finns det alltid tid för; Erskine Childers klassiker Riddles of the sand (Sandbankarnas gåta) passar utmärkt eftersom den utspelar sig vid de frisiska öarna där vi också ska segla.

Övrigt

Sedan är det sådant som fendrar, hinkar, förtöjningsgods, täcken/kuddar, bestick/tallrikar/kastruller, och så vidare som måste med. Det mesta lånar vi från båten hemma eller köper på plats i Frankrike.

Vad är det vi ska göra

Projektet Biscay-Baltic ska visa att det inte behöver vara svårt eller dyrt att långsegla. Vi tar en liten 20-fotare från fabriken inne i Biscayabukten till Sverige under några veckors härlig undanvindssegling då vi får en fantastisk möjlighet att upptäcka mer av Europa. Vi ska också testa en mängd utrustning under tiden.

Resväg

Vi startar inne i Biscayabukten för att först utforska några av de väderutsatta öarna där Belle Île (”Den vackra ön”) är störst. Vi tar sedan genvägen genom Bretagnes vackra kanaler för att slippa segla runt Cap d’Oussant. Vi kommer ut vid St Malo och tar oss på några dagar runt de engelska kanalöarna. Vi går över Engelska kanalen för att titta närmare på engelska sydkusten, och sedan över till Frankrike och Belgien. I Holland går vi in på kanaler igen och förtöjer mitt inne i Amsterdam, för att sedan segla korta dagsetapper bland de grunda vattnen runt de frisiska öarna. Efter Kielkanalen genom Tyskland väntar Danmark innan vi är tillbaka i Sverige. Vi kommer också att ta en tur till de flytande båtmässorna i Helsingfors och Stockholm.

Båten

Båten är en 6,25 meter lång First 21.7 från Bénéteau. Med det barlastade centerbordet uppfällt sticker den inte mer än 70 centimeter (1,8 meter i nedfällt läge). Den kommer alltså in på grunt vatten och båten går relativt lätt att sätta på en trailer. Med fyra kojplatser, ett litet pentry och 25,2 kvadratmeter segel är den perfekt för helgturer i våra skärgårdar.

Båtens namn blev ”LA2” efter besättningens yngsta medlem Ella, 6 år.

Mer info

En uppsjö information som inte fick plats i denna artikel finns på vår hemsida som man kan nå genom www.praktisktbatagande.se

Av: MICKE WESTIN


Text: Redaktionen • 2005-07-19
Artiklarpraktisktbatagande
Rulla till toppen