Makassar Highway bogseras bort av Maersk // Foto: Kustbevakningen
Svårt att komma åt sjöfylleriet på utländska fartyg
Rysk kapten hade 2,5 promille i blodet
Det har varit två allvarliga grundstötningar i svenska vatten de senaste veckorna.
Båda har åtmisntone delvis berott på onykterhet ombord.
Först gick Panamnaregistrerade Makassar Highway på grund den 23 juli utanför i Tjusts skärgård utanför Västervik och läckte olja.
Överstyrmannen dömdes till 60 dagsböter och villkorlig dom efter att ha haft 0,36 promille.
I fredag gick sedan BBC Lagos, som seglar under Antigua & Barbudas flagga, på grund i hög hastighet utanför Helsingborg.
Den ryska kaptenen hade 2,5 promille i blodet.
De båda fartygen är bara två av flera som ertappats med berusat befäl de senaste åren och en av anledningarna att det är svårt att komma åt sjöfylleriet i kommersiell handelstrafik är att det oftast gäller fartyg som inte seglar under svensk flagg.
– Jag tror att det i stor utsträckning beror på avsaknad av kraftiga grepp från fartygens hemländer. I Sverige är det i stort sett utplånat, säger Hugo Tiberg, professor emeritus vid Stockholms universitet, till svt.se.
– Man får inte stoppa fartyg i onödan. Man kommer nog inte längre eftersom det är internationella förordningar. Det är i så fall incidenter som föranleder när kontroller görs, säger Hugo Tiberg.
När kan man kontrollera fartyg på havet?
– Enligt FN:s havsrättskonvention får vi inte utföra slumpmässiga kontroller mot utländska fartyg i svenska vatten utan misstanke om brott, säger Mattias Lindholm, kommunikatör på kustbevakningen.
Mikael Huss, vd på Sjöbefälsföreningen, tycker att man bör satsa ännu mer på att kontrollera fler fartyg.
– Får Sverige ett rykte om sig att verkligen kontrollera fartyg, då tror jag att många skärper till sig för att slippa anmärkningar, menar han.
Text: Martin Strömberg • 2018-08-06
Artiklar • praktisktbatagande