Doktor Diesel svarar på frågor om allt som rör el eller motorer // Foto: Getty Images

Båtexpert Lars Lundbladh

Renovera överhus och knutkors

Dr Diesel svarar på läsarnas frågor.

Text: Praktiskt Båtägande • 2021-11-05

TV: KLIPP OM BÅTAR OCH HAV

Hej!

Jag har just bytt olja i mitt gamla segelbåtsdrev, SD20, som drivs av en Yanmar 3GMF. På drevet anges SAE 90 GL4. Den drevolja båtaffären hade har specen SAE 75- 90 GL4 och GL5. När jag hällde i oljan märkte jag att den rann betydligt lättare än den gamla oljan. Det är också en halvsyntetisk olja istället för gammaldags mineralolja. Har jag gjort något galet och behöver byta ut denna? Eller kan jag lugnt köra med denna till nästa byte?

Hälsningar Pär

Hej Pär!

Skillnaden mellan GL-4 och GL-5 är mängden additiv. Förenklat kan man säga att GL-5-oljan är av bättre kvalitet och till för mer hårt belastade växellådor. Yanmar har specificerat att både GL-4- och GL-5-olja kan användas till SD20-drevet. Viskositeten lär inte heller vara något problem. Den är angiven till 80W90 men skillnaden mot 75W90 är marginell. Det första talet slutar med bokstaven W, som står för vinter (winter). Detta mått är relaterat till hur en olja flyter när den är kall, såsom vid uppstart av motorn. Det andra talet definierar hur en olja flyter vid motorns eller växellådans normala drifttemperatur.

Hej!

Jag har två seriekopplade 12V-batterier i min båt. Den minuspol som är ansluten till plåtskrovet och motor ärgar väldigt mycket. Jag har rengjort den flera gånger och smörjt på polfett och även försökt med kopparpasta, men ärgen återkommer. Jag har också rengjort batteriets utsida för att undvika krypströmmar. Båten ligger oftast med landström inkopplad, där skyddsjorden är ansluten via en galvanisk avskiljare. Vad är orsaken till detta, och hur kan jag komma tillrätta med problemet?

Med vänliga hälsningar Curt

Hej, Curt!

Korrosionen på batteriets polsko beror på att batteriet har överladdas eller att batterisyra läcker ut. Korrosionen, som är grönblå, uppstår när koppar från anslutningsklämman reagerar med blyet och vätgas vid batteriets pol och då bildas kopparsulfat, som dessutom är en usel elektrisk ledare. Batterierna på bilden ser ut att vara av en äldre modell och är inte underhållsfria – då kan större mängder vätgas läcka ut vid laddning, och speciellt vid överladdning. Se till att batteriet inte överladdas, till exempel med en modern elektronisk batteriladdare. Dessutom bör alla polskor bytas till en modell som inte innehåller koppar, såsom polplintar i förtennad mässing. Sådana finns att köpa hos välsorterade skeppshandlare. Och eftersom batterierna verkar vara av gamla och äldre modeller bör de också bytas till ett nytt, underhållsfritt blybatteri, som gasar mindre vid laddning.

Hej!

Såg nu när jag tog bort drevet att det var olja som låg i räfflorna på drivdamasken. Det var en ljus olja så jag utgår från att det kommer från drevet. Är det en packbox innanför drivknuten som går att byta ut?

Håkan

Hej, Håkan!

Det är vanligt att brickan, nr 6 i sprängskissen, tätningsringen, nr 7, samt o-ringen, nr 5, behöver bytas på äldre drev. Dels slits tätningsytan på brickan, dels blir tätningsringen hård med tiden, men van- ligare är att det kommer in vatten i bälgen och att brickan rostar, vilket kan ge resultatet att oljeläckage uppstår. Det finns kompletta packningssatser att köpa för renovering av överhus och knutkors. Tänk på att i vissa fall behöver skruvar bytas, och det är viktigt att åtdragningsmomenten för skruvförbanden följs. Speciellt låsskruven för knutkorsen, som även ska låsas med gänglåsning vid återmonteringen. Dessa finns beskrivna i Verkstadshandboken. Efter renovering bör drevet provtryckas och vakuumtestas innan det tas i drift.


Text: Praktiskt Båtägande • 2021-11-05
Båtexpert Lars LundbladhBåtbatterierDoktor DieseldrevLars LundbladhOljaYanmar
Scroll to Top