Tester

KLASSIKERN: Den perfekta pendlarbåten

Aquador 21 WA är inte känslig för mycket last.

Text: Joakim Hermansson • 2021-11-29

Fritidsbåtar med olika typer av walkaroundlösningar har funnits i många år och har åtnjutit stor popularitet bland båtmänniskor som uppskattar möjligheten att kunna förflytta sig ganska fritt och enkelt mellan för och akter. I daycruisers är man hänvisad till att vingla fram över ett högt fördäck, medan man i öppna båtar å andra sidan har trygga fribord omkring sig, men går samtidigt miste om möjligheten till ett litet krypin för torr förvaring eller övernattning. Walkaroundbåtar är alltså lite av en hybrid mellan dessa två, och många båttillverkare har framgångsrikt anammat konceptet. Nimbus i Långedrag på västkusten valde att kalla sin serie Nova, vars största modell mätte hela 42 fot. De finska rivalerna på Aquador har istället rätt och slätt gett sina walkaroundbåtar det helt logiska modelltillägget WA.

Nuförtiden fokuserar Aquador på daycruisers och hardtopbåtar, men har också en kabinbåt med i sortimentet. Walkaroundbåtar är däremot förpassade till historieböckerna, och Aquador 21 WA var den minsta i syskonskaran när det begav sig för ett par decennier sedan. Halmstadsbon Torbjörn Croner hade tidigare haft både en Scand 27 Nordic och en Nimbus 4004, men bestämde sig 2015 för att gå ner i storlek till en Aquador 21 WA som pendlarbåt till familjens sommarställen. Tillsammans med sina systrar har han sommarhus dels på Ingegärdsholmen väster om Skärhamn, dels på Härön ett stycke norrut. Från den bekvämt belägna och mycket skyddade båtplatsen nästan längst in i Skärhamns hamn når Torbjörn med lätthet båda dessa utposter.

– Vi hade de större bobara båtarna tidigare när den äldre generationen använde familjens hus, men numera räcker den här lilla pendlarbåten gott, tycker han.

Torbjörn Croners Aquador 21 WA har en 150-hästars fyrtaktare från Yamaha på akterspegeln, och den gör sitt jobb även när det blir längre turer till Marstrand eller kanske Mollösund.

– När jag är ensam i båten första gången på våren får jag upp den i närmare 40 knop, men det avtar lite under säsongen. Egentligen har den inte så mycket planingströskel, utan går upp lätt redan vid 15 knop och är inte så känslig för mycket last heller, säger Torbjörn.

Aquador 21 WA finns även i en inombordarversion med tillägget ”s” i modellbeteckningen, men den var aldrig aktuell för Torbjörn Croner.

– Nej, inombordare verkar inte lika bekymmersfritt. Jag uppskattar enkelheten med utombordare och servar den själv hemma på garageuppfarten, innan den får åka vidare till vinterförvaringen i en lada utanför Halmstad. Först lyfter vi båten med truck i Skärhamn och drar hem den på bromsad trailer, men lastvikten kräver förstås en någorlunda stöddig bil, som en Ford Ranger eller liknande.

Tur då att Torbjörn arbetar som bilförsäljare med hela Fords sortiment inom räckhåll …

INTERIÖR

Aquador 21 WA väljer man nog inte för att få den allra mest spatiösa interiören. Nej, jagar man volym finns det andra båtar som är bättre. Men det lilla krypin som döljer sig under den minsta Aquadorens fördäck skäms ändå inte för sig. Båten är ju bara 21 fot, men när vi öppnar den välvda skjutdörren av rökfärgad plast, som skyddar mot insyn men ändå släpper in en hel del ljus, hittar vi ett förvånansvärt ombonat och rymligt utrymme för boende eller torr och skyddad förvaring av prylar. Blank vit innerliner istället för bara rå gelcoaterad insida ger tillsammans med detaljer i högglanslackat körsbärsträ, ett av Aquadors signum, ett lite exklusivare intryck än på många liknande båtar i samma storleksklass.

När Torbjörn Croner för halvdussinet år sedan gick ner i storlek från sin tidigare Nimbus 4004 till den här båten, var det för att behoven förändrats från bobåt till pendlarbåt. Ändå finns här under däck två fina soffor med ryggstöd, där man med en iläggsskiva och en extra mittdyna kan bädda ut till en förträfflig dubbelsäng för två vuxna med ett litet barn mitt emellan sig. Och eftersom den här båtägaren även i trånga hamnar klarar utmärkt att manövrera sin båt utan hjälp av brummande bogpropeller, kan det väl tilltagna stuvutrymmet under sofforna istället användas till att förvara täcken och kuddar torrt och fint.

Några rutor i skrovsidorna finns inte på Aquador 21 WA, men väl en ordentlig däckslucka som både släpper in ljus och kan ge ventilation. På styrbordssidan sticker vindrutetorkarens kantiga motor ner genom taket, men den är väl täckt av en dämpande duk som skonar huvudet om man skulle slå i. Torbjörn önskar sig ibland en vindrutetorkare även på passagerarsidan, men här nere under däck känns det förstås bara skönt att slippa den. På de längsgående hyllorna bakom ryggstöden kan både personliga saker och båttillbehör förvaras, såsom flytvästar, kapell och båtshake. Bakom luckan till det lilla stuvfacket i högglanslackat körsbärsträ ryms en hel del småprylar som kan vara bra att ha till hands.

Förarplatsen uppe i sittbrunnen hör väl egentligen inte till interiören, men är enligt Torbjörn Croner så skyddad bakom den välvda rutan av reptåligt härdat säkerhetsglas att det får gå för den här gången. Förarstolen fjädrar inte, men är ändå skön att sitta i, och dynans framdel kan vikas upp för att underlätta stående körning. Placeringen av instrument och reglage känns genomtänkt och naturlig, men vill man ha en plotter får den monteras på bygel, för någon speciellt avpassad yta som på modernare båtar finns faktiskt inte.

– Det spelar ingen roll för mig. Vi kör ju alltid i kända vatten och klarar oss utan plotter, men har papperssjökort ombord att ta till om det skulle behövas, säger Torbjörn och förklarar med ett skratt att de stiliga ”äkta” mattorna vid förar- och passagerarstolarna kommer från en inbytesbil.

– Det var en återkommande kund som tyckte att jag absolut skulle behålla dem.

EXTERIÖR

Hela idén med en walkaroundbåt som Aquador 21 WA är att det främst ska vara lätt att röra sig ombord. Trots den beskedliga storleken med 6,4 meters längd och mindre än två och en halv meters bredd fungerar det konceptet väldigt väl här. De stabila rostfria räckena som löper från för till akter bildar en öppning i fören, där det tack vare en förhöjning med greppvänliga handtag i samma rostfria rörkonstruktion går smidigt att häva sig ombord även från en låg klippa eller flytbrygga. Fördäcket är visserligen upphöjt för att skapa plats åt dubbelbädden därunder, men räckena gör att det ändå känns både tryggt och säkert att vistas här. Skarndäcken på ömse sidor om den mittplacerade hytten är lika stora och kanske i smalaste laget, men någonstans har ju konstruktören behövt kompromissa för att få in alla funktioner, och det är inga problem att ta sig fram.

Ett trappsteg klätt med teak som ger naturligt halkskydd leder ner till akterdäcket, där det under sittbrunnens durklucka finns så mycket förvaringsutrymme att en stor färskvattendunk och en hopfälld solstol går ner utan problem. Som om det inte skulle vara nog ryms ännu en hopfälld solstol och en hel del andra prylar längre akterut, där det på en inombordarbåt hade varit helt upptaget av motorn. U-soffan i aktern är inbjudande och skön att sitta i, med de båda yttersektionerna demonterbara för att få bättre plats vid exempelvis fiske och vattenaktiviteter.

Framför soffan kan ett bord sättas på stativ, och när förar- och passagerarstolarna vrids runt ett halvt varv räcker sittplatserna åt en handfull människor för en aperitif eller en fika runt bordet.

– Bordet är väldigt praktiskt när vi gör små utflykter, men räcker väl inte riktigt till för att duka upp en hel middag, säger Torbjörn Croner.

Sommartid kör man med fördel båten helt utan kapell, eller kanske med bara den främre delen uppsatt som vind- och solskydd. Vid ruskväder kan man antingen låta kapellet sluta alldeles bakom förar- och passagerarstolarna eller hänga på hela akterdelen och fälla ut bågar som gör att kapellet istället täcker hela sittbrunnen inklusive U-soffan i aktern. Då blir det ombonat och skyddat för all ombord.

– Båten känns väldigt sjövärdig, bred och stabil och man sitter skyddat som i en cockpit bakom den breda vindrutan, säger Torbjörn och visar att targabågen har gjorts ledad och fällbar för att möjliggöra passage under låga broar och vinterförvaring i carport eller villagarage.

Längst akterut finns på var sida om motorbrunnen dränerade stuvfack med kraftiga luckor att kliva på om man vill bada. Badstegen är väldimensionerad i rostfritt stål och tillräckligt hög för att man ska kunna häva sig upp. På de båda rostfria grabbräckena har Torbjörn Croner monterat hållare där fendrarna praktiskt kan förvaras när de inte används.

TEXT & FOTO: Joakim Hermansson


Text: Joakim Hermansson • 2021-11-29
TesterAquadorJoakim HermanssonKlassikernMotorbåtTestWalkaround
Scroll to Top