Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
Är jättesnurra ekonomisk?
Jättesnurrorna i hundrahästarsklassen verkar på många som rena utbordarmonstren – en felaktig utveckling av utombordsmotorprincipen helt enkelt. Men pass upp, 100 hk är en vanlig effekt i båtar idag, och att ha en utombordsmotor kan faktiskt ha sina fördelar.
Segla med motor
Vilken typ av hjälpmotor skall jag skaffa till segelbåten? Vilken motorstyrka behövs? Är fartskillnaderna stora mellan de olika motorfabrikaten? Frågorna är många, och här har vi gjort ett unikt prov av marknadens 10 snurror i effektklassen mellan 3 och 10 hk. Resultatet blev toppintressant.
Fyra snurror till 10 hk
8 till 10 hk är en vanlig motorstorlek på sportfiskebåten och den större roddbåten. På svenska marknaden finns fyra snurror i den storleksklassen, en svensk – Crescent, och tre amerikanska Evinrude/Johnson, Mercury och West Bend. Ytterligare en modell finns – McCulloch 9,5 hk, men fabrikens produktion räckte inte till för Sverige-export i år. Vi har grundligt testat kvartetten och på följande tre sidor finner ni vår testrapport.
Utombordsmotorer kring 20 hk
Utombordsmotorernas effektgrupp omkring 20 hk är intressant speciellt för den svenska snurreköparen. Denna grupp av snurror är den minsta motorstorleken man kan använda på en planande båt, motorerna är relativt billiga i inköp och drift och vi har ett tämligen stort urval av lämpliga båttyper för detta effektregister.
Crescent 500 cc, sensation som kommer
Som första tidning kan Båtnytt berätta om de kommande årens snurresensation – Crescent 500cc bruksmotor. Provkörningen blev vår hittills mest positiva chock, och vi fick helt revidera vår uppfattning om snurregenskaper. Tystare utombordsmotor finns inte, den 45 hk starka motorn har en sinnrik anordning som gör den lika dragstark som en 80 hk snurra – bränslesnål osv. Och denna exklusiva testrapport bjuder vi er på två år innan motorn kommer i produktion.