Sveriges ledande båttidningars testarkiv
Vi har testat båtar sedan 1963
Apex 20 Sport
Costa Rica-lokaliserade Apex har producerat gummi- och ribbåtar sedan 1986. Den nya Apex 20 Sport levereras som standardmodell – till skillnad från Apexs andra ribbåtar som beställaren skräddarsyr efter önskemål.
Sex pigga ribbar
Alternativet till styrpulpetare för den som sätter fart och sjöduglighet i första rummet
Goldfish 25 RIB Tender
Sedd på håll skulle Goldfish 25 RIB Tender kunna tas för vilken RIB som helst. En snabb provtur räcker dock för att förstå att den är något alldeles extra.
Sex ribbar i drabbning
Det blev tuffa tag när vi testade de sex. Stundtals för tufft. Plus, minus och raka fakta.
RIB 36 Explorer, höjd ribba
Den som gillar RIB-konceptet och kan leva med dess nackdelar bör ta sig en titt på RIB 36 Explorer. En av marknadens mest potenta.
RIB, optimal ungdomsbåt
Intresset för RIB-båtar fortsätter att öka. Tuff, lätt, snabb och bränslesnål tilltalar allt fler. Framför allt bland de yngre. Zodiac Cherokee 495, Bombard Explorer 500 DB, Yam 430 R och Valiant V450 R.
Gummibåten, den perfekta jollen
Den är bärig, sidostabil och har stor och plan durkyta, Den tål smällar och risken att skada andra båtar är minimal. Den rullas lätt ihop och stuvas i båten, bilen eller i källaren. Vi testar tre gummijollar, alla med olika bottenkonstruktion.
8 Gummibåtar från 400 till 3.000 kronor
Kan vi lita på gummibåten? Först skall anmärkas att dessa båtar inte är några livräddningsflottar, utan en helt ny typ av båt. De är mycket vanliga nere på kontinenten, där de är ett mycket populärt alternativ till vanliga båtar.