Nu dröjer det inte länge innan det ser ut så här ute // Foto: Båtnytt
Seglingsspecial: Åtta fina runt 35 fot
Seglar olika men inredda för familjesemester
Det ser mörkt ut just nu – men misströsta inte – seglingssäsongen kommer att vara här innan ni vet ordet av.
Båtnytt tipsar om åtta, klassiska, fina begagnatfynd runt 35 fot.
Bavaria Cruiser 33
Teknisk info:
Längd över allt: 9,99 m
Längd vattenlinje: 8,85 m
Bredd: 3,42 m
Djupgående: 1,95 m
Vikt: 5 200 kg
Kölvikt: 1 300 kg (25 %)
Masthöjd: 14,90 m
Motor: VP D1-20, 18 hk
Vatten: 150 l
Bränsle: 150 l
Storsegel: 29 kvm
105 % fock: 22 kvm
Gennaker: 70 kvm
Design: Farr Yacht Design
Nypris 2012: från 715 000 kronor
Begagnad, pris: cirka 800 000 kronor
Outspätt:
Köp en Bavaria Cruiser 33 för att få en rymlig båt som ger mycket segling för pengarna
Arcona 340
Teknisk info:
Längd över allt: 10,4 m
Längd vattenlinje: 9,3 m
Bredd: 3,45 m
Djupgående: 1,95 m
Vikt: 4 800 kg
Kölvikt: 1 900 kg
Masthöjd: 17,5 m
Motor: Yanmar 20 hk
Vattentank: 150 l
Bränsletank: 100 l
Storsegel: 37,8 kvm
Fock (106 %): 29,4 kvm
Genua: 41 kvm
Spinnaker: 100 kvm
Designer: Stefan Qviberg
Nypris 2009: från 1 500 000 kr
Begagnad pris: cirka 1 300 000 kr
Outspätt:
Köp en Arcona 340 om du både vill vinna regattor och familjesegla med stil.
Elan 340
Teknisk info:
Längd över allt: 9,99 m
Längd vattenlinje: 9,39 m
Bredd: 3,48 m
Djupgående: 1,75/1,95/2,10 m
Vikt: 5 000 kg
Kölvikt: 1 450 kg
Motor: Volvo Penta 29 hk
Vattentank: 200 liter
Bränsletank: 95 liter
Storsegel: 34,51 kvm
Genua: 37,13 kvm
Spinnaker: 89,11 kvm
Designer: Rob Humphreys
Nypris 2006: från 1 059 900 utan segel
Pris begagnad: cirka 700 000 kr
Outspätt:
Köp Elan 340 och få en välseglande och modernt byggd båt med fart och attityd.
Dufour 36 Performance
Teknisk info:
Längd över allt: 10,99 m
Längd vattenlinje: 10,21 m
Bredd: 3,61 m
Djupgående: 2,2 m
Vikt: 6 400 kg
Kölvikt: 1 900 kg
Masthöjd: 17,2 m
Motor: 30 hk
Vattentank: 220 l
Bränsletank: 90 l
Storsegel: 40,6 kvm
Genua 114 %: 31,5 kvm
Designer: Umberto Felci
Nypris 2012: från cirka 1 585 000 kr inkl Comfort- och Dynamicpaket
Begagnad, pris: cirka 1 050 000 kr
Outspätt:
Köp en Dufour 36 Performance om du vill segla snabbt med hela familjen ombord.
Finnflyer 36 Club
Teknisk info:
Längd överallt: 11 m
Längd vattenlinje: 10,09 m
Bredd: 3,4 m
Djupgående: 2,2 m
Vikt: 4 900 kg
Kölvikt: 2 050 kg
Masthöjd: 18,7 m
Motor: Yanmar 30 hk
Vattentank: 200 l
Bränsletank: 110 l
Storsegel: 45,5 kvm
Fock 106 %: 33,6 kvm
Spinnaker: 105 kvm
Designer: Karl-Johan Stråhlmann
Nypris 2010: från 2 000 000 kr
Begagnad, pris: cirka 1 400 000 kr
Outspätt:
Köp Finnflyer 36 Club om du vill ha en lätt och modern snabbseglare som sticker ut.
Hallberg-Rassy 342
Teknisk info:
Längd över allt: 10,32 m
Längd vattenlinje: 9,09 m
Bredd: 3,42 m
Djupgående: 1,82 m
Vikt: 5 300 kg
Kölvikt: 1 950 kg
Masthöjd: 15,92 m
Motor: Volvo Penta 29 hk
Vattentank: 265 l
Bränsletank: 165 l
Storsegel: 33,7 kvm
Genuafock: 25,8 kvm
Gennaker: 84 kvm
Designer: Germán Frers
Nypris 2005: från 1 625 000 kr
Begagnad, pris: cirka 1 500 000
Outspätt:
Köp Hallberg-Rassy 342 och få en en trygg och klassisk båt med högt andrahandsvärde.
Hanse 342
Teknisk info:
Längd över allt: 10,35 m
Längd vattenlinje: 9,20 m
Bredd: 3,40 m
Djup: 1,85 eller 1,58 m
Vikt: 5 100 kg
Kölvikt: 1 660 kg
Masthöjd: 16,05 m
Motor: Yanmar 21 hk
Vattentank: 240 l
Bränsletank: 80 l
Storsegel: 33,5 kvm
Självslående fock: 21 kvm
Gennaker: 81 kvm
Designer: Judel/Vrolijk & Co
Nypris 2006: från 922 000 kronor
Begagnad, pris: cirka 700 000 kronor
Outspätt:
Köp Hanse 342 om du vill ha en trekabinsbåt med modern look till hyfsat pris.
Najad 355
Teknisk info:
Längd överallt: 10,9 m
Längd vattenlinje: 9,58 m
Bredd: 3,4 m
Djupgående: 1,90 m (1,70 m)
Vikt: 6 900 kg
Kölvikt: 2 500 kg
Masthöjd: 16,5 m
Motor: Volvo Penta 28 hk
Vattentank: 250 l
Bränsletank: 150 l
Storsegel: 36,7 kvm
Fock: 27,1 kvm
Genua: 36,6 kvm
Gennaker: 89,8 kvm
Designer: Judel/Vrolijk & Co
Nypris 2007: cirka 2 500 000 kronor
Begagnad, pris: cirka 1 600 000 kr
Outspätt:
Köp Najad 355 om du uppskattar Orustkvalitet och finish av högsta klass.
Text: Martin Strömberg • 2018-03-09
Artiklar • Båtnytt