Väl avvägda proportioner är synonymt med god design. Coronet 26 uppfyller det kriteriet. Med råge. Samtliga bilder: Thomas G Hyrén

Artiklar

Båtklassiker: Coronet som håller stilen

Coronet är båtarnas motsvarighet till årgångsvin. Det danska varvets flytetyg har en sällsynt förmåga att åldras med värdighet.

Text: • 2017-02-16

– Vid ett tillfälle lastade jag 700 kilo cement, säger Lennart Eriksson, ägare till Coronet 26 Familyn Aquafine. Under åren har han även transporterat oräkneliga kubikmeter lösvirke ut till lantstället på Rödlöga – och till och med ett färdigsnickrat utedass har fått resa på det generösa akterdäcket.

Sett till båtens kvaliteter som laståsna ligger det nära till hands att ställa sig frågan om hon är alla nutida så kallade skärgårdsjeepars moder. De egenskaper Targa, Minor och Nordstar lyfter fram har ju funnits här sedan modellen sjösattes 1975.

Enligt serienumret i Aquafines skrov är hon tillverkad premiäråret 1975. Fast i all övrig dokumentation anges båtens årsmodell som 1977. Det faktum att dynorna i kabinen är klädda i ett mörkblått tyg styrker, enligt Coronet Yacht Club, att hon är en 75:a. På de båtar som tillverkades 1976 fick dynornas klädsel en turkos kulör med kraftigare struktur. Att det tog två år att färdigställa båten har ingenting att göra med långsam härdning av plasten eller lång torktid för fernissan.

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
I väldigt många avseenden är 26 Family en uppskalad version av Coronet 24 Family.

Sett i backspegeln finns det en krass ekonomisk affärsuppgörelse, också bekräftad av Coronet-klubben, om att Botved Boats, för att förhala en oundviklig konkurs, “betalade” annars obetalda fakturor från Volvo Penta med nybyggda Coronet 26:or. Varvet levererade helt enkelt färdigbyggda, men obestyckade, båtar till Sverige. Volvo fick själva installera motorer så att de blev säljbara.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Så även om textilerna i inredningen säger ett årtal, 1975 eller 1976, så berättar en senare årsmodell om när båten motoriserades. Vanligtvis utrustades de med enkelmontage – diesel på 170 hästar eller bensin-V8 på 270 hästar – eller dubbla dieslar på 130 hästar. 

I väldigt många avseenden är 26 Family en uppskalad version av Coronet 24 Family, som tillverkades under första halvan av 1970-talet. Storasyster är en halv meter längre och ett par centimeter bredare. Sett till dispositionen i övrigt är de intill förväxling lika. Ovanför ytan vill säga. Under vattenlinjen är 26:ans botten konkav närmast aktern för att snabbare komma upp i planing, medan 24:an har en mer markerad V-botten och smala slag ända ut till aktern. Något som kräver mer motorstyrka. 

Ett syfte med omgörningen var ju att, i efterdyningarna av den globala oljekrisen 1973, minska bränsleförbrukningen utan att göra avkall på gångegenskaperna. 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Fri sikt genom takluckan.
Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Det öppna akterdäcket har en enorm lastkapacitet. Här kan även möbleras och dukas långbord för stora sällskap.

Akterdäcket utgör drygt 40 procent av båtens totala längd, vilket gör att Coronet 26 inte är storleksklassens rymligaste bobåt. Men eftersom Hans Bruun Bertelsen hade en osviklig förmåga att ta vara på varje skrymsle och vrå saknas inget.  

Insteget i kabinen, en trappa ned, sker genom en glasinfattad trädörr. Pentryt är placerat direkt om babord. Här finns en hurts, med ett par lådor och ett kastrullskåp, och ovanpå en arbetsbänk med infälld diskho. Och i vinkel, under förarstolen, en tvålågig spis och ett kylskåp. 

– Ska det lagas mat måste förarstolen fällas fram, då frigörs också en arbetsyta till. Det går även fint att använda bordet i dinetten som avställningsyta. Det fungerar jättebra, fast det går inte att vara så många runt grytorna samtidigt, säger Lennart.

Prenumerera på Praktiskt Båtägande här

Dinetten, tvärs pentryt, har fått utstå en del spott och spe genom åren. Inte på grund av storleken, det går faktiskt helt okej att bänka fyra personer i sofforna runt bordet. Bäddat för natten, om det är många ombord, är både längd och bredd fullt accep-tabla för två. Och stuvfacken under sittbänkarna, de sväljer kopiösa volymer.

Problemet stavas sitthöjd kontra de generösa glaspartierna i överbyggnaden. I samma stund som besättningen sätter sig till rätta runt bordet tvingas de se upp för att se ut. Fönsterbord på första parkett i skärgården utan att kunna njuta av utsikten är ett riktigt bottennapp. De passagerare som till äventyrs tar plats i dinetten har en lika utsiktslös färd att se fram emot. 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Pentryt är placerat direkt om babord. Här finns en hurts, med lådor och ett kastrullskåp, och en arbetsbänk med infälld diskho. Och i vinkel, under förarstolen, en tvålågig spis och ett kylskåp. Med förarplatsen om babord gäller det att tänka som en bilförare – glöm inte att se åt styrbord för att hålla koll. Någon given plats för sjökort, eller för den delen navigatör finns inte …
Båtklassiker: Coronet som håller stilen
… Fast ombord på Aquafine har Lennart ordnat så att i alla fall en passagerare färdas i högsäte.

I förpiken, ytterligare en trappa ned i skrovet, finns en garderob och en toalett med handfat på gejdrar. Tvärs toaletten en djup stickkoj som oftast får fungera som stuvutrymme. Även om Aquafine främst används för resor till och från sommarstället så brukar familjen åka på någon eller några längre turer varje sommar då de övernattar i båten. Och då är kojplatserna givna. 

– De bästa sovplatserna är på tvären i förpiken. Är man två är kojen för kort på längden. Så vi sover på tvären. Det går jättebra, säger Lennart.

 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Toaletten, med utdragbart handfat, fyller sin funktion även om den är lite trång.
Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Båtens bästa kojer är på tvärs i förpiken.
Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Under akterdäckets durkar ryms hur mycket som helst, utöver motorn.

Under akterdäckets välfernissade durkar återfinns sedan ett par år en rak treliters dieselsexa från Yanmar på 260 hästar kopplad till ett duoprop-drev av samma fabrikat.  

– Det är den tredje motorn i båten sedan den var ny. I original satt det en bensin-V8 från Volvo Penta. Den ersattes med en rak sexa på 4,2 liter och 220 hästkrafter från Mercruiser. Vår nuvarande motor, som har ett block hämtat från BMW, är både kortare och lättare än den gamla, säger Lennart, som uppskattar den nuvarande förbrukningen till 1,2 liter per sjömil i marschfart.

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Lennart har dels en sprayhood med listiga fästen i grabbräckena, som kan byggas på till ett fullskaligt kapell, dels ett hamnkapell till sin Aquafine.

Eftersom Coronet 26 i de flesta fall närmar sig 40-årsstrecket lär det inte finnas så många exemplar kvar med originalmotorer. Modellen såldes med både enkel- och dubbelmontage. Ett vanligt alternativ var en Volvo Penta-diesel på 170 hästar och i några fall en bensin-V8 på 270 hästar. Enligt Lennart tål, och behöver, båten lite mer effekt för att nå sin fulla potential.  

– 220 hästar, som vi hade från början, var dock fullt tillräckligt. De första åren körde vi ofta med mycket last eftersom vi byggde hus. En diesel på 4,2 liter är råstark. Jag skulle inte råda någon att köpa en 26:a med mindre än 200 hästar. Men med mer effekt än de 260 vi har nu, då behöver botten byggas om. 

Att den nuvarande maskinen är lättare än den gamla påverkar gångläget. Tidigare fick de lasta mer tunga grejer fram i båten. Däremot går båten lättare på näbben i farter över 30 knop sedan motorbytet. Dock är det ingen fart som Lennart rekommenderar. Marschfarten brukar hamna på 20–25 knop. Det är inte i hög fart som 26:an kommer bäst till sin rätt. 

– När det är lite stökig sjö brukar jag ligga i 12–13 knop, då går båten väldigt bra. Då halvplanar den och skrovet slår inte speciellt i sjön. 

 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Badbryggan i teak passar fint till båtens stil. De höga räckena runt akterdäck gör båten trygg för barnfamiljer.

Att lastkapaciteten på akterdäck är stor vittnar Lennarts berättelse om 700 kilo cement om. Fast frågan är om inte utrymmet under akterdäck sväljer lika mycket.

– Det ryms hur mycket som helst. Även om vi kanske inte vill förvara kläder och sådana grejer just här. Men det finns plats för en extra snurra, septiktank, färskvattentank, bränsletank, varmvattenberedare, batterier. Ändå finns det utrymme att stå jämte motorn och meka, säger Lennart.

 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Rent fördäck och elegant överbyggnad andas tidigt 1970-tal.

Coronet 26 Family

Längd: 7,97 meter
Bredd: 2,82 meter
Djup: 0,60 meter
Vikt: 2 500 kilo
Bränsle: 300 liter
Vatten: 150 liter
Motor: Singel/dubbelmontage Volvo Penta
AQ, 130 alt. 170 hästkrafter, eller Volvo Penta V8
Toppfart: 25 knop
Kojplatser: 5
Konstruktörer: Waltman M Walters
och Hans Bruun Bertelsen
Tillverkare: Botved Boats, Danmark
Tillverkad: 1975–1977
Antal tillverkade: 1 680
Cirkapris begagnad: 175 000–300 000 kr

Besiktningsmannen Stephan Birke om Coronet 26 Family 

Enligt Stephan Birke finns det gott om välskötta Coronet på begagnatmarknaden. Orsaken till det är att båtarna, i princip oberoende av modell, har en dragningskraft som tilltalar en särskild kategori båtägare som tenderar att lägga ned mer tid och pengar på sina båtar än de flesta när det gäller skötsel och underhåll. 

– Det här är båtar där det finns en välfungerande märkesklubb, jag är visserligen inte involverad i den, som verkar samla riktiga entusiaster som har det gemensamt att de tar upp sina båtar till nyskick – eller till och med bättre, säger Stephan. 

Coronet Yacht Club, med säte i Sverige, grundades 1984 och har cirka 1 100 medlemmar i hela världen. Förutom att värna intresset för varvets båtar arrangerar klubben årliga träffar, de har en webbshop där det går att köpa reservdelar, de ger ut en medlemstidning – Coronet News. Medaljens baksida för hugade Coronet-spekulanter är att intresset återspeglas i prisbilden. 

– Båtarna är ofta väldigt högt prissatta, med tanke på hur priserna gått ur begagnatmarknaden i övrigt, just på grund av att det finns en efterfrågan, säger Stephan. Det är klart att många Coronet-ägare har lagt ned oerhört mycket pengar på sina båtar. Men att få ut alla nedlagda pengar vid en försäljning är ofta väldigt, väldigt svårt. 

Sunt förnuft är nu bara en faktor av flera när det kommer till båtköp. Känsla är en annan, i vissa fall ännu viktigare faktor. Den som är såld på Coronets design och utstrålning har inte så mycket att frukta. Enligt Stephan Birke håller de danska båtarna hög kvalitet på alla träarbeten och skroven är gediget byggda.

– Det som jag har känt som problem och som jag stött på i några fall, och som är dyrare att åtgärda, är dels fukt i akterspeglar, dels böldpest. Det är de riktigt stora grejerna som kommer med kostnader om det behöver åtgärdas. Jag skulle kunna tänka mig, utan att ha räknat på det, att det ligger på 30 000–40 000 kronor för att byta akterspegel. 

Likaså framhåller Stephan Birke vikten av att syna motorn, eller motorerna om det är dubbelmontage, lite extra kritiskt. 

– Det finns kanske några exemplar som fortfarande inte är motorbytta utan går med originalmonterade Volvo Penta AQ70-dieslar. Det är inte många timmar kvar i de motorerna, om jag säger så. De såldes även, bland många varianter, med dubbla B20- och enkla B30-motorer. 

150 000 till 200 000 kronor per maskin, beroende på bensin eller diesel, bör föras in i kalkylen på ett objekt med ålderstigna hästar i maskinrummet. 

– Om vi bortser från bränslekostnaden, den blir betydligt högre med dubbelmontage, och även kostnaden för service, så ger dubbla motorer bättre gång i låga hastigheter och när det gäller manöverförmåga. Hade jag fritt konto så skulle jag garanterat välja en båt med dubbelmontage.

Till sist en återkommande brasklapp.

– Granska elsystem och eventuell gasol-installation. Tänk på att det i grund och botten är en båt från 1970-talet. Och om den inte hållits efter ordentligt så är det ganska mycket av de här detaljerna som måste bytas. Men som sagt, många har redan köpt “liken” och gjort i ordning dem. Så det finns inte så många riktigt hemska objekt kvar, de är uppköpta redan, säger Stephan Birke. 

 

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Nimbus 26.

Nimbus 26

Längd: 7,85 meter
Bredd: 2,85 meter
Djup: 1,0 meter
Vikt: 2 500 kilo
Bränsle: 160 liter
Vatten: 120 liter
Motor: Volvo Penta MD40, 86 hästkrafter
Toppfart: 18 knop
Kojplatser: 4
Konstruktör: Pelle Petterson
Tillverkare: Erje Plast
Tillverkad: 1969–1981
Antal tillverkade: 1 070
Cirkapris begagnad: 75 000–200 000 kr

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Coronet 24 Family.

Coronet 24 Family

Längd: 7,40 meter
Bredd: 2,81 meter
Djup: 0,50 meter
Vikt: 2 200 kilo
Bränsle: 350 liter
Vatten: 150 liter
Motor: Volvo Penta AQ, 170 hästkrafter
Toppfart: 24 knop
Kojplatser: 5
Konstruktörer: Waltman M Walters och Hans Bruun Bertelsen
Tillverkare: Botved Boats
Tillverkad: 1970–1975
Antal tillverkade: –
Cirkapris begagnad: 100 000–200 000 kr

Båtklassiker: Coronet som håller stilen
Orrskär 27

Orrskär 27

Längd: 8,15 meter
Bredd: 2,82 meter
Djup: 0,8 meter
Vikt: 2 400 kilo
Bränsle: 300 liter
Vatten: 125 liter
Motor: Volvo Penta AQD40A, 136 hästkrafter
Toppfart: 22 knop
Kojplatser: 4 + 2
Konstruktör: Erik Samuelsson
Tillverkare: Orrskärs Båtar AB
Tillverkad: 1969–1982
Antal tillverkade: 500
Cirkapris begagnad: 75 000–200 000 kr

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen

Coronet 21 Daycruiser – smartaste klassikern

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet


Text: • 2017-02-16
ArtiklarLivetOmbordBåtklassikerKöpguiderMotorbåt
Scroll to Top