Foto: Anders Jelving

Artiklar

Begguide: Storebro Royal Cruiser 340

Köper man en begagnad Storebro idag betalar man för namnet och får kvaliteten på köpet. En statussymbol med högt andrahandsvärde och oftast ett bra köp.

Text: Redaktionen • 2015-09-03

Expertguide: Storebro 340 Adriatic

På båtmässan i Hamburg 1985  lanseras Storebro Royal Cruiser 340. Den lämnade fabriken 1990 med ett nypris på cirka 1,6 miljoner, eller elva stycken sprillans nya Volvo 740 GL. Storebro 340 blev ett skott i bullseye och är idag en otroligt prisvärd begbåt. Denna modell med akterkabin är dock mycket ovanlig. Detta begtest gäller modeller på detta skrov generellt.

Totalt byggdes det cirka 155 stycken Storebro 340. De flesta var försedda med flybridge. Av modellen Adriatic med öppen sittbrunn har de flesta öppet möblerbart akterdäck. Några få beställdes dock med den lilla akterkabinen. Den ska inte jämföras med en vanlig akterruff som normalt sett tar hela båtens bredd i anspråk. Nej, den här är placerad om styrbord och stjäl bara halva akterdäcket. Ovanpå den har man en stor solbädd så egentligen upplever man den inte som direkt inskränkande.

Nedgången till akterskuffen sker från promenadstråket som leder ut till badplattformen. En rejäl låsbar dörr i mahogny samt en lucka i solbädden öppnar upp för en hyfsat lätt nedstigning. Den 120 centimeter breda bädden ligger tvärs med fotändan en bit in under sittbrunnsdurken. Det är ombonat med inredning i sidenmatt mahogny. En öppningsbar ventil släpper in nödvändigt ljus. Det är gott om stuvfack vilket ger den inneboende möjligheten att få undan sina pinaler. Ett mindre tvättställ med rinnande vatten duger bra vid morgonbestyret.

Varför Storebro 340 normalt sett inte har denna akterkabin kan förklaras med kund­orienteringen. Köparen man tog sikte på var ett medelålders par med god ekonomi och utflugna barn. Behovet av ett stort antal kojplatser låg därför ofta långt ner på önskelistan. Båten skulle vara bekväm för två och vid tillfälle kunna hysa ett par gäster.

Det var receptet för 30 år sedan och en bra komposition står sig.

I övrigt finns det bara två fasta bäddar och dem finner man längst förut. Avskilt från resten av salongen bakom en skottvägg har man en stor dubbelbinge. Vid fotändan garderober. Takhöjden är klart begränsad. Likaså ljusinsläppet. Ett skylight i taket och de smala sidorutorna är det enda som är villigt att släppa in lite dagsljus.

I förruffen, eller om vi ska kalla den salongen, har man om babord en U-soffa. Generös på längden men snål på bredden. Fem vuxna sitter bra. Sedan blir det trångt om benutrymme. Soffan kan bäddas ner till en koj för två som känner varandra. Ett skynke dras för om gästerna vill ha lite avskildhet. Mycket känsla av tågens sovvagnar.

 

Begguide: Storebro Royal Cruiser 340
Soffan i sittbrunnen är högt placerad. Det ger de sittande panoramautsikt över omgivningen.

TV: Här kör han båten rakt in i brovalvet

Tvärs denna sittgrupp har man pentryt. En mycket välfungerande kökslösning med plats för spis, ugn, kyl, dubbelho och god förvaring i skåp. Möjligen kunde man önska ett par lättillgängliga draglådor för bestick och korkskruv.

För om pentryt ligger toalett med dusch. Ett väl tilltaget utrymme som tillåter nyttjaren att klä av sig även med stängd dörr. Den förliga salongen är långt ifrån ljus. Den vackra men mörka mahognyn som klär alla ytor absorberar mycket ljus. Det lilla dagsljus som trots allt sipprar in kommer via de smala sidorutorna och två mindre skylights.

Ute i sittbrunnen är det möblerat med en L-soffa om styrbord. Ryggstödet vid navigatörsplatsen är fällbart och i framfällt läge får man ytterligare sittplatser runt bordet. Soffan är högt placerad och låter dinerande eller åkande se ut genom vindrutan. Nära till hands precis bakom förarstolen har man barskåpet, som på bästa Storebromanér är inrett med en uppsättning originalglas som pryds av etsade logotyper.

Förarplatsen har mycket att önska. Inte helt ovanligt i större båtar. Det blir snarare platsen från vilket man för båten. Någon lyckad ergonomi är det inte tal om. Stolen är lös i hullet och har för lågt ryggstöd. Gas- och växelreglage kräver en armlängd utöver det vanliga. Stort plus för sikten och plats för papperssjökort.

Kapellet tillåter en massa kombinationer. En miljon dragkedjor, kardborreband och tryckknappar öppnar upp för alla tänkbara arrangemang.

Ute på däck är det en barnlek att ta sig mellan för och akter. Det höga räckverket leder ända bak till targabågen där handtag tar vid.

På en modern båt av den här digniteten är vi vana att se badplattformar stora nog att kunna möbleras. Här är det istället snålt tilltaget men utrymmet fyller sin funktion.

 

Begguide: Storebro Royal Cruiser 340
Priset ligger kring miljonen. Det som avgör vad den kostar är hur mycket som är bytt, speciellt i motorrummet.

TV: Lyxjättarna Princess 43 och Bavaria 420 Virtess gör upp

Nu kommer vi till det allra viktigaste. Källaren och vad som bor där. I den bästa av världar ligger där två Volvo Penta TAMD 61A på raka axlar. Vi talar då om sexcylindriga turbodieslar på 306 hästkrafter vardera. Ett lyckat val till den för storleken relativt tunga båten. Exemplar tillverkade fram till 1987 fick ofta VP TAMD 60C (255 hk) på motorbäddarna. Det förekommer även många exemplar med den betydligt klenare VP TAMD 41 (200 hk). Det är i klenaste laget.

Toppfarten med 61:or ligger på knappa 30 knop. En behaglig marschfart ligger kring 24 knop. Då vill motorerna ha cirka 1,2 liter diesel vardera per sjömil.

Att kalla Storebro 340 Adriatic för en välplanerad båt i sin storleksklass är att töja lite på sanningen. Det är snarare en stor daycruiser. En väl genomtänkt sådan. För två vuxna är den perfekt. Gäster ombord ­fungerar utmärkt en natt eller två. Som familjebåt blir den trots allt lite trång. Inte sett till måtten, men planlösningen med den långsmala passagen genom sittbrunnen och få fasta kojer gör den lite knökig. Utan akterkabinen får man ett större akterdäck vilket underlättar för fler att vistas ombord dagtid. När sedan det blir läggdags måste istället soffor byggas om till kojer.

Är man intresserad av en Storebro 340 ­ligger priserna idag från 800 000 kronor upp till dryga miljonen. Årsmodellen är inte direkt avgörande för priset. Snarare motorisering och senaste uppdatering av utrustning ombord. En orörd båt från 1980-talet kommer sannolikt att kosta mycket pengar att få stil på. Dynor, pumpar, spis, kyl, navigationsutrustning… Listan kan göras lång.

Hursom. Detta är mycket välbyggda och prisvärda båtar. Och begagnad kostar den ju inte mer än två statsjeepar från Volvo.  

Text & foto: Anders Jelving


Text: Redaktionen • 2015-09-03
ArtiklarLivetOmbordKöpguider
Scroll to Top