Bilder: Kolla in vintagebåtarna
Allt och alla var där. Friska veteraner mötte ivriga nybyggen, topprenoverade karameller sida vid sida med välmående i bruksskick och naturligtvis ett par riktiga publikfriande wetrods. Tioårsjubilerande Fri Fart firade med centrumhets i Linköping i slutet av juli. Läs hela reportaget i senaste Båtnytt.
TV: Vi testar Oxe Diesel
Läs mer: Hockeylegendaren köper Anytec
TV: De bor i en Maxi 77
001
GLASTRONGLAMOUR. Rolf Sivertsen hade tagit sig ända från Heimdal i Norge för att få gasa på kanalen. Hans fina Glastron CV16SS från 1974 bjöd på fin motorsång. Under motorhuven ligger fortfarande originalmotorn, en Ford Mustang 302. Det var lite av ett Glastron-tema under årets Fri Fart och Rolfs härliga 16-fotare i kopparflake
var en mycket god representant för den amerikanska tillverkarens djärva och på många sätt egna design. Foto: Anders Jelving
Visa mer info
002
EN FENA TILL BÅT. Jan-Henrik Anderson från Norge kom med sin något upphottade Kepro Viking Queen från 1958 försedd med dubbla Mercury 80 hk. Båtmodellen tillverkades endast i tolv exemplar av A/S Kepro i Larvik mellan 1958 och 1959. Jan-Henrik hittade denna båt i ett bedrövligt skick på en åker för sju år sedan. Efter en fantastisk renovering är det nu en riktig pärla och lysande representant för tidig norsk
plastbåtsproduktion. Foto: Ander Jelving
Visa mer info
003
UNGDOMSBÅTEN SPEEDY. Presenterades i ett nummer av Teknik för Alla 1960. Konstruerad av Åke Sundstedt. För en spottstyver kunde man beställa ritningar och bygga sig en egen liten sportbåt i plywood. Ett flertal fanns representerade denna julidag. Hans Sanne från Stora Höga gjorde slag i saken för två år sedan och byggde sig en Speedy efter gamla ritningar och eget huvud. Till Fri Fart kom han med en 18-hästars Evinrude på akterspegeln och ett leende på läpparna. Hatten av för hjälmen på! Foto: Anders Jelving
Visa mer info
Text: Redaktionen • 2014-09-25
