Här är nya Buster Magnum M5

Artiklar

Här är nya Bustern som ska knäcka svenskarna

Finska Buster sjösätter nya versioner av de populäraste modellerna. Till hösten får vi se nya generationer av XXL, M och Magnum. Den senare är byggd för att krossa de svenska konkurrenterna.

Text: Mikael Mahlberg • 2014-06-23 Uppdaterad 2014-06-23
TV: Här krossar cementbåten 15 fritidsbåtar
Bilder: En svensk lyxyacht som imponerar
Läs mer: Här är kungens nya båt

Busters näst största modell Magnum är en av det finska aluminiummärkets storsäljare. Nu är det snart dags för den femte generationen, internt kallad Magnum M5, att ta över.

Nya M5 är en helt ny modell som inte delar en enda nit med föregångaren. Skrovet kommer från flaggskeppet Super Magnum och saknar steglister för mjuk gång i sjön. Lustigt nog blir Magnum M5 ännu snabbare än Super Magnum. M5 får en förstärkt akterspegel och ska kunna bära hela 350 hästar, 50 hästar fler än Super Magnum. Det gör Magnum M5 till den starkaste och snabbaste i Buster-flottan någonsin.

För första gången i Magnums historia blir durken och pulpeterna i aluminium, istället för plywood respektive plast som tidigare. Detta för att Magnum ska kunna ta upp kampen med de svenska konkurrenterna i alubåtarnas premiumklass.

– Om man tittar på vad som händer i Sverige så finns det tillverkare, jag tänker då på Viggo och Anytec, som försöker att skapa premiumsegment. Där ska vi också vara, säger Busters utvecklingschef Anders Kurtén.

Buster satsar också på sina volymmodeller. Lilla Buster M kommer i en efterlängtad ny version, med ett helt nytt skrov. Yttermåtten har knappast förändrats, men till det inre ska nya M ha blivit rymligare och rikare på smarta detaljer. För första gången får M en hel dörr mellan pulpeterna vilket ökar vindskyddet. Bland de nya finesserna märks också kapellgarage.

Även Buster XXL kommer i ny tappning. Gamla XXL var känd som stötig i högre, krabb sjö. Något som utvecklingschefen Anders Kurtén erkänner, men som nu ska vara löst. Nya XXL har fått skrovet från lillasyster XL, som kom förra året. Skrovet har förlängts men inte breddats, vilket gör att nya XXL är smalare än föregångaren och därmed trevligare att köra i vågor.

– På köpet blev nya XXL den sportigaste båten i vår flotta. En trevlig bieffekt, säger en nöjd Anders Kurtén.

Busters tre modeller börjar säljas till hösten, men Vi Båtägare har redan bokat in ett test nu i juni. Då får vi veta om Kurténs ord håller.


Text: Mikael Mahlberg • 2014-06-23
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top