Capo 10 är en trygg och säker körmaskin med kapacitet att övernatta i och som bjuder på riktigt goda sjöegenskaper // Foto: Båtnytt

Artiklar

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Båtnytt testar yrkesbåten som blivit pendlarfavorit

Text: Anna Sandgren • 2019-05-14 Uppdaterad 2021-06-09

Svenska Capo Marin har byggt båtar för det nordiska klimatet i snart 30 år och är en sann långkörare inom aluminiumbåtsvärlden. Närmare 100 skrov har hittills tillverkats. Sedan tio år tillbaka byggs båtarna i Gdansk, på Wisla Alu, som idag är en del av Alu International. Alla installationer och montering av utrustning sker också i Gdansk. Konstruktionen av Capos båtar görs av den internationellt erkände konstruktören Petter Håkansson. Här i Sverige är han kanske mest bekant som mannen bakom Försvarets Stridsbåt 90, Kustbevakningens 300-serie och G-båtarna.

 

 

 

 

 

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

I första hand är Capos båtar byggda för professionellt bruk och bygget följer nordisk båtstandard för yrkesbåtar under 15 meter. Båtarna används av brandkår, dykare, varvspersonal och som arbetsbåt för olika typer av yrkesfolk i skärgården. Efter att ha provkört Capo 10 i riktigt busväder i kalla november är det lätt att förstå varför allt fler fritidsbåtfolk nu väljer Capo som transport- och stugpendlarbåt runt om i skärgården. Vanligtvis förses Capo-modellerna med Hamilton vattenjet, vilket gör att båtarna blir mer grundgående och får bättre manövreringsegenskaper. I vår testbåt, som är utrustad för fritidsbruk, sitter det däremot en Volvo Penta D6 på 400 hästkrafter och DPH-drev. De enskilda båtarna utformas i samarbete med kunden, vilket gör att framförallt inredning och utrustning skiljer sig åt.

 

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Det är enkelt att kliva ombord på vår testbåt via akterdäck eller skrovsidan. Räfflade durkytor och bra med grabbräcken underlättar, framförallt en dag som denna när frosten skapar förrädiska halkfällor. Akterdäcket på testbåten är riktigt stort och rymmer gott om last. Det omgärdas av ett robust räcke, som också är utmärkt att fästa fendrar och tampar i. Motorn döljer sig under en stor lucka i akterdäcket och är lätt att komma åt för inspektion och service. Testbåten har även en extra badplattform i aktern, vilket underlättar avsevärt för den som vill komma upp ur vattnet. Här finns även en lång bad-/räddningsstege. En kraftig dörr, försedd med en stor ruta och som på insidan är klädd med teak, leder in till hytten. Dörren är så pass hög att även den resliga kan gå raklång in i båten. Även ståhöjden inne i hytten är generös.

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Vi slår på värmaren på max och jag bekantar mig med förarplats och inredning medan frost och imma i snabb takt lättar från rutorna. Förpiken är klassiskt båtsnygg och domineras av gedigna träarbeten i teak. Här finns inbygga hyllor och förvaring även under kojerna, samt i ett skjutfack placerat längst föröver. En extraskiva och dyna förvandlar de två v-kojerna till en dubbelkoj. I taket finns en stor öppningsbar lucka. Två snygga teakdörrar sörjer för den som söker enskildhet.

De många fönstren i hytten, även dem som är inklädda med teak, ger ett fint ljusinsläpp och god sikt åt alla håll. Då vår testbåt har fått ett separat toalett-/duschutrymme placerat akter om pentryt med risk att helt skymma förarens sikt akteröver, har utrymmet försetts med två fönster, ett som vetter in mot kabinen och ett vänt ut mot akterdäcket. Innan jag satte mig i förarstolen funderade jag just över det vettiga med att ha fönster inne på toa, vänt in mot kabinen, men jag insåg snart varför. För att kunna se bakåt från förarplatsen är lösningen helt enkelt nödvändig och det ska visa sig att det, tack vare den här något ovanliga lösningen, fungerar utmärkt att backa och samtidigt ha god sikt bakom aktern. En annan lösning hade kunnat vara en backkamera.

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Vi kastar loss från bryggan i Saltsjöbaden. Det är bitande kallt och vi är ensamma ute på fjärden. Årstiden för att testköra Capo 10 känns precis rätt framförallt nu när värmaren gjort sitt jobb. Som förare sitter jag bekvämt i en fjädrande fåtölj med fällbart armstöd. Instrumentpanelen rymmer en stor plotter, VHF, samt styrning av värmaren, bogpropellern och de automatiska trimplanen från Humpfree. Ett stort plus är att plotterns pekskärm har kompletterats med en separat panel med knappar och ratt. Det gör att du kan styra navigationen även med vantar på och i hög fart i stampig sjö. Något som annars är irriterande svårt på dagens populära pekskärmar. I en anslutande panel ovanför vindrutan/fönstret, finner föraren resten av instrumenten, som logg, motortemperatur, bränslemätare med mera. Där finns också spaken för att manövrera den strålkastare som sitter placerad på taket. Lösningen ger båten en mer seriös och yrkesmässig look, men framförallt är det praktiskt och mer lättåskådligt för föraren att inte ha alla instrument ihopklämda på samma panel bakom ratten. Tre rejäla vindrutetorkare, placerade i vart och ett av de tre separata fönstren som tillsammans bildar “vindrutan” för över, sveper snabbt undan vattnet och skapar god sikt. Ytterligare ett plus för att rutan vid förarplatsens styrbord sida är försedd med en vindrutetorkare. Förarplatsen är proffsig och det märks att den är utformad av någon med lång erfarenhet av att köra båt i alla väder oavsett årstid.

 

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Jag gasar och hittar snabbt en behaglig fart runt 26 knop. Trimplanen från Humpfree fungerar utmärkt och båten är mycket lättkörd. Snabba svängar går utmärkt och skrovet klyver vågorna fint. Propellergreppet är grymt och köregenskaperna förutsägbara och trygga. Även i toppfarten på cirka 33 knop är gången trygg. Capo 10 plöjer liksom bara på, tillsynes helt oberörd av vädrets makter. Hela båten är välisolerad och ljudvolymen inne i hytten befriande låg, även i maxfart.

Passageraren sitter bekvämt i samma typ av fjädrande fåtölj som föraren. Framför passageraren finns ett klassiskt navigationsbord med förvaring och en arbetslampa. Ett stort plus för det.

Akter om passagerarstolen finns en längsgående soffa med plats för tre-fyra personer och ett bord med utfällbar skiva. I anslutning till soffan finns även ett rymligt förvaringsskåp med avställningsyta i överkant. Pentryt är placerat på styrbordssidan, direkt bakom förarplatsen. Det rymmer bra med förvaring, samt spis, kyl och en ho. Under förarstolen finns utdragbara lådor. Överallt dominerar fina teak-arbeten. Ljuset flödar in genom de många fönstren och trivselfaktorn får med beröm godkänt. I taket finns en öppningsbar skylight/taklucka, som enligt mig gärna hade kunnat vara större – framförallt en varm sommardag.

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

Toalettutrymmet är snyggt utfört med trädetaljer och riktigt rymligt med väl tilltagen ståhöjd, förvaring och tvättställ. Utöver rutan vänd akterut finns här också en rund, öppningsbar fönsterventil, som även den är inramad i teak.

Att smidigt komma upp på fördäck underlättas på respektive sidor om hytten av ett extra steg och ett långt stående grabbräcke placerat i hyttens akterkant. Grabbstänger är placerade längs med hyttaket. I stäven finns en rejäl hajfena, som ger ett bra stöd vid iland- och ombordklivning. Då båten är relativt hög kunde det varit bra med någon form av stävstege framförallt vid klipptilläggning ute i skärgården.

Båtarna är byggda för yrkesstandard och utrustningen går i samma anda. Förutom brandsläckningsutrustning, 12V 2-poligt batterisystem och landström med skyddstransformator, ingår bland annat strålkastare, dubbla manuella länspumpar, arbetsljus på akterdäck, signalhorn och magnetkompass. Även elinstallationerna håller fartygsstandard.

Capo 10 är en genomtänkt transportbåt för dig som vill ha en åretruntanvändbar, trygg och säker körmaskin med kapacitet att övernatta i och som bjuder på riktigt goda sjöegenskaper.

 

Test: Capo 10 – helt oberörd av vädrets makter

CAPO 10

Längd 10,50 meter

Bredd 2,96 meter

Vikt ca 5 200 kilo

Bottenvinkel 22 grader

Rek motor Dubbel vattenjet, Volvo Penta D6-400/DPH, går även att få med axel

Tank 600 liter

Sover 2 personer

CE-klass B

www.capomarin.se

TESTBÅTEN:

Last 4 personer

Motor Volvo Penta D6-400/DPH

Marschfart 33 knop

Maxfart

Pris (beroende på utrustning) från 3,75 Mkr

TV: Här gör Persbrandt en crashstop med en stridsbåt 90

Från Silvergrogg till Stridsbåt

Paragon 31 Cabin flörtar med yrkesanvändaren


Text: Anna Sandgren • 2019-05-14
Artiklarpraktisktbatagande
Scroll to Top