I nästa upplaga av Volvo Ocean Race kommer det löna sig att chansa och hitta sin egen väg. Det finns extra poäng att tjäna. Foto: Ricardo Pinto/Volvo Ocean Race

Artiklar

Därför blir nästa Volvo Ocean Race mer riskfyllt

Förändringen till segling med likadana båtar i förra tävlingen gav mycket jämnare racing. Nu ändrar tävlingsledningen på förutsättningarna för att öka spänningen. Nu ska det löna sig att våga chansa mer i seglingen.

Text: Jens Augustinsson • 2016-10-20 Uppdaterad 2021-06-09

Det blev både ris och ros när entypssegling infördes i Volvo Ocean Race 2014-2015. Ros för att kostnaderna för att driva en VOR-kampanj drastiskt minskades. Det blev också en del ris för att många nu tyckte att spänningen försvann ur tävlingen. När alla seglade ungefär lika snabbt så blev varje delsträcka något av ett följa John, där alla gjorde samma vägval.

Tävlingsledningen erkänner själva detta faktum och har tagit till sig av kritiken, för nu höjer de insatserna. Genom en förändring i poängsystemet så ska det nu löna sig att skaka av sig motståndarna. Under en delsträcka kommer det delas ut spurtpris. Det kommer också på samtliga delsträckor löna sig rejält att komma först i mål.

Läs mer: Så dyr är renoveringen av VOR-båtarna

Så vi kan gissa att lagen nu kommer vara beredda att ta större strategiska risker och pressa båtarna ännu hårdare för att lägga vantarna på de där värdefulla extra poängen. 

Poängsystemet vänds också tillbaka till att den som har flest poäng vinner, från att tidigare ha varit tvärtom.

Här är samtliga förändringar som görs i poängsystemet.

1. Dubbla poäng. I de två delsträckorna i södra oceanen, från Kapstaden till Hong Kong och Auckland till Itajaí utdelas dubbla poäng. Det kommer också tävlas om dubbla poäng på delsträckan över norra Atlanten från Newport till Cardiff.  

2. Extrapoäng vid vinst. Vinnaren av varje delsträcka kommer att tilldelas en extrapoäng (10 poäng för vinst, 8 poäng för andraplatsen o.s.v)

3. Spurtpris. Det kommer att delas ut en extra poäng till den båt som är först att runda Kap Horn.

4. Snabbseglarbonus. Den båt som har den kortaste totala seglingstiden i hela tävlingen kommer tilldelas en extra poäng.

5. In port-racen avgörande. Precis som i senaste tävlingen så kommer den som ligger bäst till i “in port-racingserien” vinna tävlingen totalt om två eller flera lag skulle stå på samma antal poäng efter målgången i holländska Haag.

 

Unik förändring av Volvo Ocean Race – nu tar kvinnorna plats på allvar

Och första båten i nästa Volvo Ocean Race är…

TV: Så ser det ut när en kölbåt flyger

Här är nya segelbåtsmotorn – som monteras på rodret


Text: Jens Augustinsson • 2016-10-20
ArtiklarLivetOmbordJorden*runt-seglingKappseglingVolvo*Ocean*Race
Scroll to Top