I framtiden får kryssningsfartygen extra skjuts av segel. Illustration Peace Boat

Artiklar

Därför har framtidens kryssningsfartyg tio master

Det ser inte klokt ut men det är fullt allvar och meningen är att det första tiomastade kryssningsfartyget ska tas i drift redan år 2020.

Text: Jens Augustinsson • 2016-09-21

År 2020 ska 2 000 passagerare kunna kliva ombord på ett kryssningsfartyg som är utrustat med tio master med solcellstäckta segel, skriver tidningen Ny Teknik.

Anledningen till den här galna konstruktionen är att man vill ta fram mer energisnåla fartyg. Motorerna anpassas för att köras på flytande naturgas och när vinden är rätt så ger seglen extra skjuts. Totalt ska fartyget Ecoship minska koldioxidutsläppen med 40 procent jämfört med vanliga kryssningsfartyg byggda före år 2000.

Segeln kommer täckas med 6 000 kvadratmeter solceller som ska generera 740 kilowatts effekt. Fler miljöåtgärder som görs är att man bygger ett energiåtervinningssystem som tillvaratar 80 procent av den energi som annars går förlorad ut i luft och vatten.
Allt vatten ombord ska också renas i ett slutet system.  

Därför har framtidens kryssningsfartyg tio master

001

De tio seglen kläs med 6 000 kvadratmeter solceller.

Original 620×360 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1339181&w=620&h=360&c=YTowOnt9&s=0&k=5921e42a0a722bbacc8eb67f39773053e42b0397

Visa mer info

Därför har framtidens kryssningsfartyg tio master

002

När vinden är rätt så fäller man uppmasterna för att spara bränsle.

Original 620×360 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1339182&w=620&h=360&c=YTowOnt9&s=0&k=7bee636c48e865c7be85a91ddc4ca93747cabfaa

Visa mer info

Därför har framtidens kryssningsfartyg tio master

003

När det är dåligt med vind har man helt enkelt masterna nerfällda.

Original 620×360 – öppna i nytt fönster
Direktlänk /bilder/imagecreate.php?id=1339183&w=620&h=360&c=YTowOnt9&s=0&k=2c0bac155ab36470356322b1db5286d22bd76e6d

Visa mer info

TV: Här gör världens största kryssningsfartyg sin jungfrufärd

TV: Spöklik Atlantångare kan sättas i trafik igen

Farliga missarna många gör vid mörkerkörning


Text: Jens Augustinsson • 2016-09-21
ArtiklarLivetOmbordFartygKryssning
Scroll to Top