I framtiden får kryssningsfartygen extra skjuts av segel. Illustration Peace Boat
Därför har framtidens kryssningsfartyg tio master
Det ser inte klokt ut men det är fullt allvar och meningen är att det första tiomastade kryssningsfartyget ska tas i drift redan år 2020.
År 2020 ska 2 000 passagerare kunna kliva ombord på ett kryssningsfartyg som är utrustat med tio master med solcellstäckta segel, skriver tidningen Ny Teknik.
Anledningen till den här galna konstruktionen är att man vill ta fram mer energisnåla fartyg. Motorerna anpassas för att köras på flytande naturgas och när vinden är rätt så ger seglen extra skjuts. Totalt ska fartyget Ecoship minska koldioxidutsläppen med 40 procent jämfört med vanliga kryssningsfartyg byggda före år 2000.
Segeln kommer täckas med 6 000 kvadratmeter solceller som ska generera 740 kilowatts effekt. Fler miljöåtgärder som görs är att man bygger ett energiåtervinningssystem som tillvaratar 80 procent av den energi som annars går förlorad ut i luft och vatten.
Allt vatten ombord ska också renas i ett slutet system.
Text: Jens Augustinsson • 2016-09-21
Artiklar • LivetOmbord • Fartyg • Kryssning