Sjöräddningssällskapet har haft mer att göra i år än förra sommaren. Foto: SSRS

Artiklar

Därför skäller sjöräddningen på båtfolket

Fler fritidsbåtar i sjönöd. Ökat antal båtmotorstölder. Och många män som struntar i flytvästen. Det är baksidan av sommarens båtliv.

Text: Johan Cooke • 2016-09-23

Hela 565 sjöräddningar utefter Sveriges kust, Vänern, Vättern och Mälaren. Det inträffade mellan 1 maj till 30 juli i år, enligt Sjöfartsverket.   

– Det har varit 141 fler sjöräddningar än samma sommarperiod 2015. Drygt 70 procent av sjöräddningarna har varit relaterade till fritidsbåtar. Övriga uppdrag har varit hos handelsfartyg då det främst handlat om sjuktransporter till land, säger Ulrika Ekström, kommunikatör på Sjöfartsverket som samarbetar med bland annat Sjöräddningssällskapet, SSRS.

De tre enskilt största larmorsakerna har i tur och ordning varit grundstötningar, maskin- och propellerhaverier samt drivande båtar. Många nödlägen har varit relaterade till dåligt väder. 

– Tyvärr ser vi en tendens att allt fler nödställda saknar sjömanskap. Många har inte följt väderprognoser, och kan ha brustit i uppsikt när de kört för fort. Några räddningsuppdrag har ett samband med att förarna har varit onyktra, säger Ulrika Ekström.  

Sommaren 2016 sticker ut när det gäller att försumma flytvästar.

– När vi nått fram till de nödställda har det ofta varit män som saknat flytvästar medan kvinnor, barn och hundar bär flytvästar, säger Ulrika Ekström.

Göran Bolinder, vid sjöpolisen i Stockholm: 

– I somras var det ungefär lika många polisära ingripanden på sjön som förra sommaren. Det är allt från buskörningar på vattenskotrar till båtstölder, säger Göran Bolinder.

I Stockholms län har det hittills under sommaren inträffat tre tragiska båtrelaterade olyckor. I början av augusti körde en ribbåt på grund i hög fart och voltade utanför Saltsjöbaden. En 19-årig man ombord avled.

Den andra olyckan inträffade i slutet av juli. Det var en segelbåt i mångmiljonklassen som i åtta knop gick på grund norr om Tristonskär, sydväst om Möja. Bulben lossnade och den 14 ton tunga kolfiberbyggda båten kapsejsade upp och ned. Sjöräddningssällskapet räddade alla fem i besättningen, varav en var mycket traumatiserad.

Vid den tredje olyckan så körde en båt i hög fart rakt upp på land vid Fågelbro på Värmdö och två personer skadades allvarligt.   

På Västkusten har vädret varit sämre under sommaren jämfört med Ostkusten och Stockholms skärgård. 

Enligt Frans Dahlén, gruppchef på sjöpolisen region väst, är det en bidragande orsak till att båtlivet ur ett polisärt perspektiv varit lugnt på västkusten, och vid de stora gästhamnarna.  

– Den mest tragiska båtrelaterade nödläget inträffade i juni. Då var vi med och sökte efter en försvunnen person på en fritidsbåt mellan Åstol och Marstrand. När en räddningsbåt i sökinsatsen till slut hittade den drivande båten fann de ingen ombord. Vindarna var då rätt kraftiga i området, säger Franz Dahlén.

Nästa sida: Så många båtar stals i Sverige under sommaren

Färsk statistik från Brottsförebyggande rådet, BRÅ, visar att 791 stulna båtmotorer polisanmälts mellan maj och juli i hela Sverige. Under samma period 2015 var antalet 702. 

Mellan maj och juli stals 868 fritidsbåtar medan det samma period i fjol stals 910 stycken. 

Svenska Livräddningssällskapets sammanställning i Sverige visar att 44 personer omkom genom drunkning under maj, juni och juli i år jämfört med 46 personer under samma månader 2015.

Farliga missarna många gör vid mörkerkörning

Motortrim raserar din båts försäkringsskydd

TV: Så blev vi hästkraftknarkare


Text: Johan Cooke • 2016-09-23
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top