Dödsolyckan vid Sandhamn utredd

Artiklar

Dödsolyckan vid Sandhamn utredd

I slutet av oktober 2014 inträffade en kollision mellan en privat ribbåt och en lotsbåt utanför Sandhamn. En person dödades och en skadades svårt, och det spekulerades mycket i sociala medier om orsaken till olyckan. I oktober kom Statens Haverikommissions rapport. 

Text: Redaktionen • 2015-11-20
Dödsolyckan vid Sandhamn utredd
Den påkörda ribbåten efter olyckan.

Ribbåt krockade med lotsbåt – en död

TV: Så här otäck var kraschen med SVERIGE S1

De två ägarna till ribbåten, en 8,5 meter lång Delta 28 med inombordare, tog efter att ha tillbringat kvällen i restaurangen på Seglarhotellet i Sandhamn en provtur med båten som de köpt på sensommaren, men knappt hunnit provköra.

Klockan var då ungefär ett på natten och det var alltså kolsvart, vindstyrkan var 10–13 m/s och våghöjden var 1,5-1,9 meter. Den 42-årige föraren var mycket sjövan och hade fartygsbefäl klass VIII, den medföljande 46-årige mannen saknade formell nautisk kompetens. 

De lämnade flytoverallerna på hotellet, men tog med sig flytvästar, som de dock inte tog på sig.  När de kommit ut i öppen sjö stannade de för att ta på flytvästarna. Då inträffade kollisionen. 

Lotsbåt Pilot 116 SE kom utifrån havet för att transportera en avgående lots till Stavsnäs. Den medföljande båtmannen tittade strax före kollisionen på radarn utan att se något föremål, båtbefälhavaren såg heller inga lanternor. Vid kollisionen satt lotsen på den plats där båtmannen normalt sitter och följde det lotsade fartyget via AIS på det digitala sjökortet. Strax före kollisionen ringde båtmannen efter en taxi åt lotsen.

Själva kollisionen upplevdes på lotsbåten som en mindre duns, följt av stopp i maskin. Lotsbåtens fart var då 16–18 knop, antagligen låg ribbåten stilla.

Föraren av ribbåten dog omedelbart och återfanns av dykare senare, inkilad i propellern på lotsbåten. Den medföljande mannen drev i land med resterna av ribbåten med svåra skador. Båda var alkoholpåverkade, på den döde uppmättes 1,5 promille i blodet och 2,0 i urinen. 

Enligt haverikommisionen var elsystem och lanternor på ribbåten i dåligt skick men det har inte gått att avgöra om de var påslagna vid kollisionen. Haverikommissionen skriver avslutningsvis:

“Faktorer som kan ha påverkat händelseförloppet var att utkiksfunktionen i lots-båten var nedsatt p.g.a. ett telefonsamtal och att utkikens plats var upptagen, medan den i RIB:en var nedsatt eftersom besättningen var alkoholpåverkad vilket kan ha medfört bristande motorisk kontroll, uppmärksamhet och besluts-fattande.”


Text: Redaktionen • 2015-11-20
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top