1330692.jpg

Artiklar

Dolprop – en delfinfena i stället för propeller

Thomas Jemt har uppfunnit ett alternativ till propeller som heter Dolprop. Det är en fena som ska kunna driva ­båtar mer effektivt än en konventionell ­propeller. Vi skrev om honom för fyra år sedan, i år stod han på båtmässan Allt för Sjön. Vi kollade då hur det gått med den smarta fenan.

Text: Max Carlgren • 2016-08-29

Hur fungerar Dolprop?

Den kopierar en flasknosdelfin. De kommer upp i över 30 knop trots att de väger runt 300 kilo. Dolprop har en konstgjord ländrygg som imiterar delfinen. Fenan både vickar och rör sig upp och ned i höjdled. Delfinerna använder väldigt lite kraft för att driva sig framåt och det är även tanken med Dolprop.

Men guppar båten upp och ned när man kör?

Ja, de första metrarna när du accelererar, då lyfts du lite när du drar igång. Men när du fått upp farten jämnar det ut sig. Jag har även testat att sätta den på andra ledden, som ryggfenan på en haj. Det är ännu mer effektivt ur energisynpunkt, men då skakar båten i sidled hela tiden så det är helt ohållbart.

Jag skrev om Dolprop för fyra år sedan, vad har hänt sedan dess?

Jag har tagit fram nya fenor, fenor med simulerat brosk, och förbättrat konstruktionen. Jag har även tagit fram ritningar för massproduktion av ett kit som gör att du på tio minuter kan byta från vanlig propeller till Dolprop på en traditionell utombordare.

Vad är det bästa med Dolprop?

Mindre förbrukning är viktigt! Mitt mål är att halvera förbrukningen på alla motorer, även på gamla tvåtaktare. Men i framtiden kommer jag nog att behöva bygga en egen motor för att det ska fungera optimalt. Då tror jag på en elmotor. Eftersom Dolprop inte skapar någon kavitation är den helt tyst. Det är bra både för djuren i havet och för exempelvis fiskare som inte vill skrämma bort fisken. Eftersom fenan är mjuk kan den inte heller skada någon som badar bakom båten och den går inte sönder om den slår i botten.

Hur har mottagandet varit på mässan?

Alla är tvärpositiva! Jag säljer ingenting, utan visar bara upp Dolprop, men alla är intresserade. Det roligaste som hänt var en jag hörde som gick från min monter bort till en motortillverkare och frågade om de bara hade motorer med propeller, eller om de hade med fena också. Flera elmotor­tillverkare har varit här och visat intresse. Nu ska jag ta fram ett program som noggrant kan mäta verkningsgraden på Dolprop, så att man kan göra exakta jämförelser av verkningsgraden jämfört med vanliga propellrar. Jag är säker på att Dolprop är mer effektiv, men jag måste ha det svart på vitt!

Det ska du tänka på om du ska byta propeller

TV: Kört sönder propellern – vad göra?


Text: Max Carlgren • 2016-08-29
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top