Artiklar

TV: Han överlevde inte rekordet på 514 Km/h

Britten Donald Campbell visste att han riskerade sitt liv när han flög fram i sin jetdrivna hydroplanbåt Bluebird K7 i ett försök att uppnå drömgränsen på 300 mph (480 km/h). Året var 1967 och båten hade legat vilande efter några otroliga rekordår. Det här var Campbells comeback och båten hade fått en ny motor från jetplanet Folland Gnat som skulle ge den sista extra skjutsen. Donald Campbells far hette Malcolm Campbell och var även han rekordbrytare men stora framgångar. När Malcolm dog 1949 (inte i en krasch) så var det sonen Donalds tur. Under hela 50-talet slogs rekord, men det verkliga genombrottet lät vänta på sig. 1964 var verkligen Donalds år och nu lyckades han slå hastighetsrekorden både på land och på vatten. Bluebird K7 kom då upp i hisnande 276,33 mph (444,71 Km/h) på Lake Dumbleyung utanför Perth i Australien och med bil nådde han hela 536.71 mph (863.75km/h) på botten av Lake Eyre i Utah. Dubbelrekorden från samma år är han fortfarande ensam om i världen. 1967 skulle bli året när han tog nästa steg och det huvudsakliga målet var att köra över 1 mach (1000 Km/h) med sin nya bil Bluebird Mach 1.1. Som ett sätt att få sponsorer och mer uppmärksamhet inför det, var tanken att först slå rekordet på vatten igen. Platsen där allt skulle ta slut var Coniston Water i Lake District i nordvästra England. I en rekordfart av 320 mph (514 Km/h) kraschade båten och voltade genom luften. Campbell antas ha dött omedelbart och det dröjde till 2001 innan hans kropp hittades och kunde begravas.

Text: • 2015-09-04 Uppdaterad 2021-06-09

Text: • 2015-09-04
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top