1041570.jpg

Artiklar

Drömbåten: Riva Aquarama

Riva Aquarama rankas av många som världens vackraste båt. det finns fyra exemplar i Sverige. Olle Erlandsson äger ett av dem. Nu eftersöker Praktiskt Båtägande tips på en drömbåt du vill läsa om 2015. Tipsa oss i kommentarsfältet här nere.

Text: • 2015-03-10 Uppdaterad 2021-06-09
TV: Här är Riva Lamborghini
Historien om den svenska superbåten SVERIGE och drömmen om 100 knop
Båtbörsen: Chris Craft 16' Runabout, 1941
Bilder: Riva Ariston som lyxig trampbåt

Det här är absolut ingen drömbåt att ha på landet. Men även om man åker Volvo dagligdags, för att det är en praktisk bil, kan man ju ändå drömma om att åka Bugatti, säger Olle Erlandsson med ett leende.

På följdfrågan vad man egentligen ska med en Riva till svarar han snabbt:

– Att njuta av och i!

Föremålet för Olles retoriska utläggning är hans Riva Aquarama från 1964. Denna drygt 50 åriga skönhet förvaras under stora delar av året i en båthall där luftfuktigheten anpassas för båtens bästa. När Praktiskt Båtägande begav sig till Lidingö för det här reportaget hade vi missat den detaljen. Båten låg inte i sjön, och hon skulle inte komma att göra det heller under vårt besök.

– Nej, nej. Att sjösätta en sådan här båt kräver en massa efterarbete. Det är inget man gör när som helst, förklarar han. Olle berättar att han brukar sjösätta sin Riva ett par gånger per säsong. Vid de tillfällena brukar båten, som är lackad vit – inte bottenmålad – undertill få ligga i sjön någon vecka åt gången. Den årliga träffen i Riva Club Sweden är ett sådant tillfälle. Och när han ibland kopplar den specialbyggda trailern bakom bilen och drar på Rivaträff i Italien. Väl uppe på land igen åker sötvattenslangen och putsduken fram innan båten åter baxas in i sin hall.

– Den stora hemligheten, om man inte har så mycket tid att pyssla med sin båt, är att förvara den på rätt sätt. Och det kan jag göra inne i den här lokalen. Just nu är inte befuktningsanläggningen igång, men när den är det kan jag hålla mellan 55 och 65 procents luftfuktighet här inne, säger Olle. Redan 1842 slog Pietro Riva upp portarna till familjens varv Cantieri Riva vid Lago d’Iseo i norra Italien. Men det var med Carlo Riva, båtbyggare i fjärde generationen, som verksamheten tog fart på allvar. Carlo Riva var starkt infuerad av Amerika i allmänhet och Chris-Craft i synnerhet. Under hans ledning, från 1950 cirka och 20 år framåt, rationaliserades båtbyggeriet – utan att man gjorde avkall på varvets hantverkstradition.

 

Drömbåten: Riva Aquarama
Ratten avslöjar Carlo rivas förkärlek för det stora landet i väster. Kringlan hämtade han från Chrysler New Yorker 1958. Olle Erlandssons Aquarama var den första med instrumentering från VDO.

Designmässigt sneglade Carlo Riva mer än lovligt på Chris-Craft, men med en tydligt italiensk twist. Den uttalade målsättningen var att bygga världens bästa båt. Utan hänsyn till kostnaden. Det återspeglades också i prislappen. Att en Riva Aquarama kostade lika mycket som en Rolls Royce Silver Cloud bidrog bara till att stärka varumärkets lyxstämpel. På 1960-talet var en slank och elegant Riva-båt den givna accessoaren för flmstjärnor, miljonärer och kungligheter när de levde livets glada dagar i Saint-Tropez och Monte Carlo. Och i takt med att paparazzibilderna spreds via tidningar världen över växte Rivas berömmelse.

I Olle Erlandssons fall var det dock inte kombon Sophia Loren eller Brigitte Bardot och Riva som väckte hans intresse.

– Nej, som så mycket annat här i livet halkade jag in på Riva på ett bananskal. Jag är inte hundra på året, men det borde ha varit 1994. Båtar har jag sysslat med i princip sedan jag kunde säga båt, och på den tiden köpte jag jämt Båtbörsen, internet fanns ju knappt. Av en slump hittade jag en Riva Ariston till salu, om jag minns rätt begärde de 120 000 kronor för den. Jag hade hört talas om namnet Riva men hade ingen större koll. På bilden såg jag i alla fall att det var en fantastiskt vacker båt, säger han. Båten stod i en lada strax norr om Uppsala. Olle åkte dit och kikade. Han blev helt betagen av båtens skönhet och köpte den rakt av. Väl hemma i Stockholm blev båten stående orörd i garaget i fem år. När han väl tog sig an båten uppdagades sanningen. Den var ett vrak. Under renoveringens gång kom Olle Erlandsson i kontakt med Per Wadström och Riva Club Sweden. Sedan dess har dels den egna flottan utökats med en Riva Aquarama, dels har Olle tagit över ordförandeskapet i märkesklubben efter Per Wadström.

Drömbåten: Riva Aquarama
Originalmotorerna är ersatta med dubbla Riva 350 Crusader V8:or.

Bland Riva-fantaster runt om i världen anses Riva Aquarama som Carlo Rivas finaste skapelse. Flärd, elegans, prestanda och ett hantverk som slår det mesta finns samlat i denna båt. Totalt byggdes 769 exemplar i fyra olika versioner – Aquarama, Super Aquarama, Aquarama Lungo och Aquarama Special – mellan åren 1962 och 1996. De tidigaste årgångarna, fram till 1964, byggdes på samma skrov som utvecklats för föregångaren Riva Tritone. De största utvändiga förändringarna var ett nytt fördäck, en ny halklist och en ny ankarbox med en returfjäderförsedd ankarlinarulle. Invändigt fick Aquarama en ny sittbrunn med två stolar istället för den främre soffan och en ny instrumentbräda. Och på akterdäck – en nedsänkt solbädd.

Drömbåten: Riva Aquarama
Olle Erlandsson förvarar sina pärlor i en båthall på Lidingö. För att båtarna ska må så bra som möjligt har han låtit installera en luftfuktningsanläggning.

Olle Erlandsson fann sin Riva Aquarama på ett varv i Stockholms skärgård år 2005. Båtens dåvarande ägare hade flyttat till Schweiz och lämnat henne där tre år tidigare. Skicket var hyggligt, om än långt ifrån dagens. Skrovet slipades trärent, och ett par småskador i träet fixades till, innan den omfattande lackeringen tog vid.

– I dagsläget är det ungefär 20 lager fernissa på båten, berättar Olle. Det finns lite, lite nytt trä på henne. Den tunna vita listen i lönnträ, som ramar in fördäcket, var dålig så den fick jag fräsa ur och ersätta med nytt trä. Det finns även en liten lagning på aktre skarndäcket. I övrigt är allt trä original. Det ribbade för- och akterdäcket i mahogny och lönn är kanske lite ojämnt solblekt efter alla år. Men ett originaldäck från 1964 är oerhört mycket mer värdefullt än om jag lagt ett nytt däck.

Drömbåten: Riva Aquarama

Bland samlare rankas original, om än med en viss patina, alltid högre än nytillverkat, påpekar Olle. Hans egen båt, med skrovnummer 26, har inte originalklädsel (det vet han med säkerhet, för det är fel färg). Även båtens originalmotorer från Chris-Craft är utbytta. Däremot är hans båt unik så tillvida att hon var den första serietillverkade Rivan som levererades med instrument från VDO som specialutvecklats för Rivavarvet.

– Det satt dubbla Chris-Craft 283:or i båten när hon var ny. 1991 byttes de maskinerna ut mot två Riva Crusader 350 V8:or, säger Olle Erlandsson.

Nu eftersöker Praktiskt Båtägande tips på en drömbåt du vill läsa om 2015. Tipsa oss i kommentarsfältet här nere.

Fakta: Riva Aquarama, Super Aquarama, Aquarama Lungo

Längd: 8,02–8,72 meter
Bredd: 2,60–2,62 meter
Motor: 2 x 185 hk upp till 2 x 320 hk beroende på modell
Tillverkad: 1962–1972
Antal tillverkade: 491
(Aquarama 281, Super Aquarama 203,
Lungo 7)
info: www.rivaclubsweden.se

Drömbåten: Riva Aquarama
Till Salu: SVERIGE med 2500 hk

Text: • 2015-03-10
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top