Samtliga bilder: Joakim Hermansson.

Artiklar

Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike

Tofinou 12 bekräftar tesen att vackra båtar seglar snabbt. Denna sköna fransyska finns i bohuslänska Fiskebäckskil.

Text: Joakim Hermansson • 2017-02-13

Tofinou 12 är inte oväntat tolv meter lång och näst störst i en syskonskara på fem båtar mellan sju och 16 meter. Alla byggs med stor hantverksskicklighet av det lilla varvet Latitude 46, beläget i franska St-Martin-de-Ré, strax väster om La Rochelle i den lynniga Biscayabukten. Latitude 46 startades för ett trettiotal år sedan och producerar omkring 25 båtar per år. Inte bara vackra segelbåtar, utan även exklusivare motorbåtar i vintagestil. I varvets affärsidé ingår komplett service, med omedelbara åtgärder på plats hos ägaren om det skulle visa sig nödvändigt. 

 

Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
Trimtamparna leds dolda bakom högblankt trä och kommer upp igen samlade strax framför rorsman, där även avlastare och vinschar är placerade.
Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
Den självslående fockens skena ligger snyggt nedsänkt i en dränerad ränna i överbyggnaden.
Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
På den U-formade bommen av kolfiber löper det utväxlade uthalet på en skena med kullagrad travare, så att det går enkelt att ta hem i.

En annan del av högkvalitetskonceptet, som reducerar eventuella problem efter köpet till ett minimum, är den rigorösa överlämningen av varje båt. I möjligaste mån sker den vid varvet, dit den nyblivne ägaren bjuds för att få en ordentlig genomgång av sin nya båt.

– Båten sjösattes och riggades och så gick vi igenom varje liten detalj ordentligt innan det var dags för provsegling, berättar Thomas Dafgård, stolt ägare till en Tofinou 12 med namnet Happiness och hemmahamn i bohuslänska Fiskebäckskil.

– Vi vill helt enkelt säkerställa att båtarna motsvarar ägarnas krav. Efter eventuella justeringar kör vi sedan hem båten till ägaren, riggar upp den igen och seglar ett par dagar till på de nya hemmavattnen, förklarar varvsägaren Christian Iscovici.

– Det var först när den franska varvskillen kom hit och vi svischade omkring bland öarna här ute som han förstod varför jag prompt ville ha en plotter vid varje ratt, skrattar Dafgård, som inte nöjde sig med den originalplacerade plottern långt ner i mitten av sittbrunnen.

Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
En plotter placerad högt upp vid varje ratt underlättar för trygg navigering i den trånga bohuslänska skärgården.
Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
En skräddarsydd dyna finns att ta fram för soldäcket längst bak i aktern, men under segling trivs gästerna bättre i sittbrunnen.
Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
Tofinou 12 är en riktig dagdröm, en utpräglad dagtursbåt. Det lilla pentryt erbjuder en enkel ho och spis med en gaslåga.
Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
Interiören i Tofinou 12 är spartanskt elegant, med vitt som ger ljus och allt ”möblemang” i oljad teak.

Tofinou 12

Längd: 11,99 meter
Bredd: 3,2 meter
Djup: 2,4 meter
Vikt: 4 800 kg
Kölvikt: 1 400 kg (29 %)
Storsegel: 50 kvm
Fock: 32 kvm
Code 0: 66 kvm
Masthöjd: 18 meter
Bränsle: 100 liter
Vatten: 100 liter
Motor: Yanmar 29 hk
Design: Joubert-Nivelt
Varv: Latitude 46
Årsmodell: 2012
Pris: 2 till 4 miljoner kronor beroende på skick och utrustning

Unik för Happiness är också placeringen av ankaret med tillhörande ankarspel i aktern, något som är mer eller mindre nödvändigt i svenska skärgårdar, men inte i Medelhavet.

Designen är ändamålsenligt stram snarare än överdådig. Den smäckra överbyggnadens traditionellt högglanslackade trä kontrasterar effektfullt mot det djupblå skrovet, teakdäcket och de knallröda sittbrunns- och soldäcksdynorna, med läckert svart kolfiber både i rattarna och i standardriggen från franska Axxon. Såväl skrov som däck byggs i sandwichkonstruktion med Airex som distansmaterial – skrovet handlaminerat och däcket vakuuminjicerat. 

Interiören är en dröm i spartanskt vitt, med allt “möblemang” i oljad teak och maststötta och nedgångstrappa i rostfritt. De skinnklädda dynorna kan fås i flera väl avvägda och eleganta färger. För de riktigt designintresserade har designgurun Philippe Starck också tagit fram en spektakulär specialinredning.

Drömbåten Tofinou 12 – skön snabbseglare från Frankrike
Med bara 3,2 meters bredd på 12 meters längd ger Tofinou 12 ett vackert slankt intryck och får hög fart genom vattnet.

Trots sina 40 fot erbjuder Tofinou med de slanka formerna och den låga överbyggnaden inte så mycket boendekomfort i ruffen, men väl allt som behövs för dagsseglatser och enstaka övernattningar. 

Planlösningen är öppen och genomgående, helt utan dörrar att stänga, med dubbelkoj i fören, en soffa på vardera sidan midskepps och så en dubbelkoj på babordssidan i aktern. Till höger om nedgången ryms toaletten, med det lilla pentryt med enkel ho och en gaslåga mittemot. Uppe i sittbrunnen kan rorsman sitta skönt lutad mot de rundade ryggstöden eller stå vid en av de båda rattarna, med god överblick föröver och alla tampar som behövs för att segla båten inom räckhåll. Samtidigt kan gästerna välja mellan bekvämt umgänge och delaktighet i manövrerna.

Namnet Happiness innebär inte bara att det är ögonfröjd som skänker lycka och glädje ombord, utan seglingsegenskaperna bidrar också i högsta grad till den känslan. Båten är visserligen inte riktigt så styv som man skulle kunna önska på en tajt bidevindsbog med frisk byig vind på Gullmarsfjorden, men så fort vinklarna blir lite öppnare är det förlåtet. Och när code 0 rullas ut parkerar mungiporna i höjd med örsnibbarna. En lätt lovgirighet ger tryck i ratten, men inte så mycket att det upplevs som ett problem. Med coden satt går Happiness som på räls:

– Ingen har faktiskt seglat om oss ännu. Folk i andra båtar brukar bli väldigt förvånade över hur snabbt vi kommer ikapp dem bakifrån, avslutar Thomas Dafgård.

TV: Kliv ombord på Swans superlyxiga flaggskepp

TV: Följ med ombord på Beneteaus nya brutala flaggskepp


Text: Joakim Hermansson • 2017-02-13
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top