Båtnytt har testat snipan Crescent Allure 20 med el- och dieselmotor. Och den klassiska motorn möter hårt motstånd. Foto: Joakim Hermansson

Artiklar

Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?

Båtnytt har testat två exemplar av snipan Crescent Allure 20 med elmotor respektive dieseldrift. Är tiden mogen för eldrift i deplacementsfart?

Text: Joakim Hermansson • 2016-06-16

Anrika Crescent i Varberg har sedan 1950-talet försett svenska folket med fina småbåtar att åka på fisketurer och badutflykter med, ritade av Pelle Petterson, Harry Becker, Peter Norlin eller någon annan av de mest namnkunniga svenska båtkonstruktörerna. Nuför­tiden byggs båtarna i bolagets tio år gamla och helägda fabrik i polska Chojnice, med slutmontering och finjustering i centrala Varberg.

De stolta traditionerna hindrar inte att man också är i takt med tiden, och Crescent har i några år experimenterat med elmotorer som alternativ till förbränningsdito. Mellansnipan Allure 20 är drygt 6 meter lång, kan fås med eldrift istället för den vanliga dieselstånkan, och har redan sålts i en handfull exemplar med elmotor.

Innan jag ens kliver ner i de båda sniporna, som ligger sida vid sida i vårsolen på Getterön, kan jag direkt notera en stor fördel med Electric-versionen av Crescent Allure 20; att den stora motorhuven mitt i båten saknas. ­Elsnipans fria durkyta inbjuder till att lasta hummertinor, barn­vagnen, en trave flyttkartonger på väg till ­sommarstället, eller andra skrymmande attiraljer.

Vill du ha ännu mer plats, kan du också välja bort modulerna med trappsteg på sittbrunnens båda sidor. Under tofternas vattentäta luckor stoppar du undan flytvästar, sjökort, filtar, extrakläder och matsäckskorg, medan fendrar, tampar, ankare och fiske­grejer får plats i det dränerade utrymmet under akterdäck.

Nästa sida: Två koncept – Vilket vinner?

Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Den stora motorhuven stjäl en del utrymme i dieselsnipan. Båda versionerna kan extra­utrustas med ett högt och rymligt kapell som ger nästintill ståhöjd i fören.
Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Den största synliga skillnaden mellan sniporna är elversionens helt plana durkyta, som erbjuder betydligt mer plats för skrymmande bagage och prylar ombord.

Elmotorn på 3 kW från Bellmarin ryms alltså helt och hållet nere i det ganska djupa kölsvinet under durken, tillsammans med batteribanken som består av sex AGM-batterier på vardera 100 Ah. De ger tillsammans 300 Ah kapacitet vid 24 volt, är monterade med luftspalt för kylningens skull, anpassade för djupurladdning och hopkopplade med 35 mm grova kablar. Ytterligare 100 Ah kan fås för ett par tusenlappar, eller så tar man steget fullt ut och satsar 35 000 kronor på att uppgradera hela klabbet till litiumbatterier:

– De har samma Ah-kapacitet, men väger en bråkdel och erbjuder en helt annan verkningsgrad. AGM och vanliga blybatterier kan dras ur till hälften, medan litium tål 80-procentig urladdning, förklarar Henrik Nilsson från ­underleverantören Mastervolt, och förtydligar att det är urladdningen mätt i Ah och inte i volt han avser.

– Alla borde ha mätare för amperetimmar som komplement till de vanliga voltmätarna, påpekar han.

 

Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Under en huv som tar stor plats mitt i båten är dieselsnipans blå Nannimotor installerad, med kylvattenfilter, luftintag och luftfilter strax intill.
Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
I elversionen monteras paketet med 3 kW motor från Bellmarin och sex 100 Ah-batterier under durken, vilket ger bra viktfördelning och gångläge.
Elmotorn sitter helt nedsänkt i kölsvinet. Den är lätt att komma åt om du behöver kontrollera anslutningar eller sköta det minimala underhållet.

Motorns styrenhet och batteriladdaren har installerats i angränsande stuvfack, där laddningskabeln också kan  förvaras. Laddtiden uppges till sju timmar från hälften urladdat till full laddning, och till knappt halva den tiden om batterierna fortfarande har kvar två tredjedelar av laddningen. Full “tank” kostar mindre än en tia.

I standard­utförande väger hela elpaketet 300 kg, vilket är 110 kg mer än det dieseldrivna alternativet. Batterivikten brukar anses som en nackdel vid eldrift, men i just den här snipan utgör den inte något större problem:

– Nej, vikten ligger ju lågt och långt fram, vilket totalt ger en jämn fördelning. Med dieselmotor har snipan en förmåga att bli baktung utan vikter föröver, så den tynger vi faktiskt en del för att få ett bra gångläge, berättar Crescents Stefan Leschner.

Under den stora och centralt placerade motorhuven på Classic-versionen av Crescent Allure 20 döljer sig en klarblå Nannidiesel på 14 hk med backslag och rak axel, och med kylvattenfilter, luftintag och luftfilter strax intill. Byte av olja, filter, impeller och kylarvätska, smörjning och annan service är ett nödvändigt ont som tar tid och kostar pengar med en förbränningsmotor, men som man helt klarar sig undan med en underhållsfri elmotor.

Den stora dieseltanken som upptar nästan hela stuvutrymmet under styrbords aktertoft slipper man också i elversionen, men i övrigt är dieselsnipan till utförandet ganska lik sitt elektrifierade ­syskon. Prislappen är densamma; 281 900 kronor.

Den vita runtomlysande lanternan som kan sättas upp på sin stång vid mörkerkörning har en alldeles egen infälld hållare. De väl tilltagna U-sofforna följer snipans ­naturliga rundning i för och akter, med sittplatser för fler än de sex personer som CE-godkännandet medger. En komplett dynsats kostar dock 25 330 kronor extra.

Ett annat lämpligt tillval kan vara det höga och ståtliga kapellet i Markiluxväv på aluminiumbågar för 20 765 kronor över hela sittbrunnen. Det är praktiskt som regnskydd, både när snipan används och för att kunna lämna kvar dynorna när den ligger i hamn. Uppe på det lilla fördäcket underlättar höga pulpitbågar i stadigt rostfritt rör, och sidolanternorna är skyddat infällda på stävens båda sidor.

Nästa sida: Så är elsnipan att köra

Test: Snipan Maril 625

TV: Vi testar nya lyxglidaren Rapida 777

Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Nannidieselns motorreglage är av traditionell typ, monterat i en av ­aktertofterna. Här finns även mätare för varvtal, gångtimmar och bränsle
Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Elsnipans motorreglage är enkelt, och med sin placering uppe på ­sittbrunnssargen lättåtkomligt även vid stående körning.

Elsnipan har en tolvtumspropeller som ger en liten lätt kittling i den snyggt lackade rorkulten när jag kastar loss för provkörning, men det är också det enda jag känner. Inget motorbuller, inga vibrationer och framförallt inga stinkande avgaser som skvallrar om att en motor faktiskt arbetar. Motorreglaget är högt placerat på sittbrunnssargen, så att det kan nås även av en stående förare, och består av en kort liten spak som helt sonika förs framåt eller bakåt. 

Bredvid visas motorns varvtal på en display, och när jag trycker den lilla spaken helt framåt nås utan ­tillstymmelse till väntetid de 1 450 oreducerade varv som är max för den här konfigurationen. Nu känns ett svagt surrande ljud under durken, och lätta vibrationer märks, men bortsett från vattnet som porlar runt fören är det inte mycket annat som hörs. Att glida fram nästan ljudlöst i drygt fem knop är helt underbart!

När dieselsnipan matchas sida vid sida mot den med eldrift anas visserligen ett litet fartövertag på några tiondels knop, men den korta vattenlinjen gör till sist att diesel­snipan gräver ner sig i aktern istället för att dra ifrån ännu mer. Ingen anmärkningsvärd skillnad där alltså. Däremot är det på räckvidd som elsnipan kommer ordentligt till korta.

När dieselmotorn kan snurra på i 16 timmar med en normal bränsletank, begränsar batterikapaciteten elmotorns gångtid till några timmar. På maxfart tar det bara 2,5 timmar innan batterierna laddats ur till hälften, medan de klarar sig i åtta timmar om man kan acceptera tre knops trollinghastighet. Med ett litet dieseldrivet elverk ombord kan gångtiden förstås utökas, men då försvinner ju på ­något sätt en stor del av vitsen med eldrift.

 

Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
Dieselsnipans 40-liters bränsletank ger omkring 16 timmars gångtid och döljs tillsammans med bränsle­filtret under styrbords aktertoft.
Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
I ett lättåtkomligt stuvutrymme sitter det väl tilltagna landströms­aggregatet monterat…
Duell: Kan elmotor konkurrera med diesel?
…och här hittar vi också elmotorns styrbox, jämte den automatsäkrade elcentralen.

Crescent Allure 20

Teknisk info
Längd 6,09 m
Bredd 2,46 m
Djupgående 0,5 m
Vikt 990 kg
Pris 281 900 kronor
Mer info cremo.se

Electric
Motor Bellmarin 3 kW 24 V
Laddsystem Mastervolt 24 V 40 A
Batterier AGM deep cycle 24 V 300 Ah
Propeller 12″ 6

Classic
Motor Nanni 14 hk
Propeller 13″ 11
Outspätt
Elsnipan är tyst, har mer utrymme ombord, kräver ingen dyr service och kostar knappt något att ladda. Den slår dieselsyrran på allt utom räckvidd.

Crescent 535 – Båten som inte kan dö?


Text: Joakim Hermansson • 2016-06-16
ArtiklarLivetOmbordElmotorerMotorbåtSnipa
Scroll to Top