Höstmörkret sänker sig över våra vatten. Då är det dags att tänka över sin körstil till sjöss. Foto: Michael Westhoff/iStock

Artiklar

Farliga missarna många gör vid mörkerkörning

De ljusa sommarnätterna är ett minne blott. Många blir nog förvånade över hur snabbt det blir mörkt kvällstid på sjön när hösten sänker sig.

Text: Jens Augustinsson • 2016-09-20

Hösten på sjön innebär nya utmaningar och det är inte ovanligt att det rapporteras om allvarliga incidenter. Vi har bland annat tidigare rapporterat om en allvarlig olycka i vattnen öster om Stockholm då en båt i mörkret i hög fart körde rakt upp på land. Och en månad innan den olyckan omkom en 19-åring då deras båt kördes på grund och voltade under en nattfärd.

När höstmörkret sänker sig kan man inte i lika stor utsträckning förlita sig till synen när man kör kvälls- och nattetid. Risken för ankrade båtar kanske inte är så stor vid den här årstiden men det finns fortfarande en rad andra saker att se upp för. Vid olyckorna ovan har farten varit en stor faktor och att anpassa farten efter förhållandena är därför något av det bästa du kan göra för att köra säkert i mörkret.
nästa sida kommer några råd kring mörkerkörning från Transportstyrelsen. Vi har också fyllt på listan något.

Nästa sida: Missarna du inte vill göra vid mörkerkörning

Du som kör i mörker, tänk på att:

* Köra med säker fart och hålla god visuell utkik. Inne bland öar, i vikar och nära land kan fem knop vara för hög fart. Utgå ifrån att det kan ligga en båt på svaj som inte har något ljus tänt. Alltför många svajliggare försummar det även på platser som inte är helt skyddade ur trafiksynpunkt.

* Det tar 10-15 minuter innan mörkerseendet är bra. Bildskärmar måste vara dimmade och ställda i nattläge för att inte blända. Mörkerseendet försämras med ökad ålder. Det försämras också av alkohol, även i små mängder.

* Titta upp. De flesta segelbåtar har sin ankarlanterna i masttoppen.

* Det krävs övning för att följa plottade spår. Man kan göra ett spår på utresan med sitt e-sjökort och följa det på hemvägen men det är inte lätt och plottern måste vara rätt inställd så att det blir ett bra spår.
(Dessutom kan tilläggas att positionsangivelsen i ett elektroniskt sjökort inte är exakt. Har du inget spår att följa, så stirra inte blint på plottern. Det är lätt att hamna på fel sida ett sjömärke eller gå på grund.)

* En stark strålkastare kan vara bra att ha ombord för att använda om du blir osäker på vad du har framför dig. Kan också vara en ovärderlig hjälp om någon skulle falla överbord. 

* Och förstås, se till att ha dina lanternor tända, så att du inte blir en fara för andra båtar.

Ribbåt krockade med lotsbåt – en död

Här är de 8 bästa navigationsapparna för surfplattan och mobilen

5 vanligaste misstagen båtförare gör i aktersvall


Text: Jens Augustinsson • 2016-09-20
ArtiklarLivetOmbordNavigation
Scroll to Top