Artiklar

Så undviker du misstagen

Även den mest inbitne båtentusiasten kan göra misstag. Här berättar Björn Compier, skeppare inom sjöräddningen och lärare på Marina läroverket vilka de vanligaste felen han ser ute på sjön är. Och så tipsar han så klart om hur du undviker misstagen!

Text: • 2014-03-07 Uppdaterad 2014-03-07

Björn Compier

Berätta lite om din båtbakgrund?
– Jag är uppväxt i skägården och har kappseglat och tävlat sen jag var liten. Jag har skepparexamen, var i flottan när jag gjorde militärtjänsten, har drivit ett båtvarv och så jobbar jag som lärare på Marina läroverket där jag bland annat utbildar i navigation. Jag jobbar ideellt även som keppare inom sjöräddningen, det vanligate är att dom kör på grund, ofta är det bränslerelaterade problem, dom har glömt att tanka.

Vad har du själv för båt?
– I dag har jag bara en liten jolle.

Drömbåten?
– En Grand banks 36, den är så vansinnigt vacker och det finns mycket plats i den. I segelbåtsväg skulle det nog vara en trimaran.

TIPS!

All serviceinfo finns i båtens handbok. Där står det även hur många år som båtens olika delar/anordningar är brukliga enligt beräkningar. Denna information går försäkrningsbolagen efter, så om något går sönder efter att den tiden gått ut så får du antgaglien inte ut något på försäkringen.

I filmen ovan visar Björn hur man bäst byter en genomföring

 

De vanligaste problemen som Björn Compier stöter på ute till sjöss som skeppare inom sjöräddningen är grundstötningar och att bränslet tagit slut. Nedan listar han de åtta vanligaste misstagen som är enkla att förebygga med lite kunskap och underhåll av båt och motor.

1. Bälgarna – Är viktiga att kontrollera för att se om något måste bytas. Det är ett rätt stort jobb eftersom man måste demontera drev och ibland även motorn för att komma åt. (Håll utkik här på sajten för att se informationsfilm hur du byter bälgar – kommer senare i vår).

Knutbälgar, avgasbälgar och segelbåtsdrevets bälgar fungerar som packning. De har till uppgift att täta så att det inte blir läckage in till motorutrymmet. Är bälgen trasig så blir det läckage vilket betyder att båten kan sjunka. Fel på bälgarna är alltså väldigt allvarligt. Bälgarna är en så viktig del att försäkringsbolagen kontrollerar hur gamla de är. Om handboken eller tillverkaren anger att de ska bytas efter fem år och det visar sig att detta inte är utfört kan man få problem med förhöjd självrisk och till och med utebliven ersättning. Kontrollera bälgarna varje år för att kolla torrhet, sprickor eller skador från bränsle och olja i motorrum. Och byt enligt tillverkarens instruktioner.

2Bränsleproblem – Ett väldigt vanligt problem. Det handlar ofta om att luft, vatten eller smuts i kommit in i bränslesystemet. För att undvika detta bör man kontrollera sin tankpmed avseende på smuts, alger, vatten med mera genom att demontera till exempel bränslemätarens givare och lysa ner i tanken och se vad den innehåller. Dränera tanken och rengör om så behövs. Byt bränsle och vattenavskiljande filter inför varje säsong.

3. Startapparater – Går ofta sönder. På utombordare handlar det ofta om att snöret går av eller att handtaget går sönder för att det är gammalt och torrt. Man ska titta på snöret så att det inte fransar upp sig och att det ser helt och fint ut. Och gummihandtaget som man drar i ska vara mjukt och fint och inte börjat spricka. 

4Startproblem som är elrelaterade – Beror ofta på vattenläckage från motorn som droppar ner på startmotorn med en följd av att delarna korroderar vilket gör att de fastnar eller tappar den elektriska kontakten. Ha alltid koll på små till synes obetydliga läckage i motorrum, även om de kommer utifrån. Spraya någon fuktutdrivande spray, till exempel WD40, 5/56 mm, över hela motorn ett par gånger per säsong, torka av och håll rent i motorrummet och på motorn.

5. Kylproblem som är elrelaterade  – På motorer med eftermonterad färskvattenkylning använder man oftast en elektrisk cirkulationspump som inte är monterad i den bästa miljön, med vibrationer fukt, olja och bränsle som närmaste granne. Det vanligaste är att elektriska kopplingarna korroderat så att den elektriska kontakten förlorats på grund av fukt. Pumparna i sig är mycket driftsäkra men de slits  och bör bytas enligt tillverkarens rekommendation.

6. Drivremmar – Dessa har till uppgift att driva generator, cirkulationspump, sjövattenpump, kylaggregat, servopump till styrning med mera, beroende på vilket motorfabrikat och typ den är monterad på. Om denna löjliga lilla rem är sliten, feljusterad eller går av innebär det att samtliga funktioner den är kopplad till fallerar. Så en liten löjlig rem kan slå ut tre funktioner. 

Kontrollera att remmen är rätt justerad – se handboken – och att den inte är torr och sprucken. När man ser att det ligger svart dam runt omkring remmen på motorn och i motorrummet eller att det börjar skrika när man startar motorn är det hög tid att kontrollera remmen och förmodligen byta.

7. Kamrem/kamaxeldrivning – Är en av de viktigaste delarna i en 4 takts motor. Om den havererar får man i de flesta fall ett totalt motorhaveri. Kamremmens kondition bör kontrolleras av någon med stor mekanisk kunskap. Man följer alltid motortillverkarens rekommendation med avseende på service och byte. Det är i det närmaste helt nödvändigt med en verkstadshandbok för att utföra ett kamrems byte då det inte finns rum för misstag.

8. Impeller –  Den mytomspunna lilla rackaren som har till uppgift att förse motorn med kylvatten från havet. Ett gummihjul med vingar roterandes i ett pumphus och om den är sliten, defekt eller behandlas på fel sätt  stoppar allt användande av motorn! Ja det är så. Denna lilla tingest är känslig och får aldrig köras utan vattentillförsel och bör bytas varje år på de motorer det är en enkelt operation att komma åt. På utombordare behöver man demontera växelhuset för att komma åt impellern för kontroll därför byter man den alltid när växelhuset är demonterat. Här följer man motortillverkarens rekommendation för service av impellern när man inspekterar en impeller så ska den vara mjuk, det får inte finnas sprickor och vingarna får inte vara deformerade och böjda utan raka och fina. Ytan ska vara slät och fin. Impellern är monterad i ett pumphus och vingarna släpar mot väggarna i pumphuset. Därför är det viktigt att även väggarna är släta och fina. Så byter du impeller på utombordaren – se filmen

 

 

Björns råd!

“Ha alltid lite bra att ha verktyg  och reservdelar med dig, som exempelvisen tång mejsel skiftnyckel kniv. Impeller, en bit snöre som nödstartssnöre till utombordaren , tändstift, vulkaniserande tape, ståltråd och  silvertape. Då kan du fixa mycket själv om något går snett. De flästa av de här misstagen som jag ser mycket av ute på sjön är sånt man kan undvika med ett bättre underhåll av motor och båt. Det mesta kan man fixa själv om man skaffar sig kunskapen.”

Se alla Gör-det-själv-filmer här

Läs även:

Dags att vårrusta båten – sju enkla steg

 

 

 

 

 

 


Text: • 2014-03-07
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top