Fiskebåt sjönk väster om Orust – läcker diesel

Artiklar

Fiskebåt sjönk väster om Orust – läcker diesel

En dansk fiskebåt som sjönk väster om Orust för en vecka sedan läcker nu ut dieselolja. Kustbevakningen har bland annat undersökt fartyget med en obemannad undervattensfarkost.

Text: Jens Augustinsson • 2016-05-02

Fiskebåt sjönk väster om Orust – läcker diesel
Så här tydligt syntes dieselutsläppet när det fotades från luften. Foto: Kustbevakningen/KBV 502

Den 19 meter långa danska fiskebåten sjönk cirka 22 nautiska mil väster om Orust. De två männen som fanns ombord kunde räddas ombord på en annan fiskebåt som fanns i närheten.

Båten sjönk därefter väldigt snabbt och lade sig på 200 meters djup. Dagen lade kustbevakningen märke till att båten börjat läcka dieselolja och att ett skimrande bälte av olja syntes på ytan i närheten av olycksplatsen. Fartyget ska enligt besättningen ha haft ungefär 10 000 liter diesel ombord och kustbevakningens bedömning var att mellan 250 och 2 500 liter dieselolja läckt ut.

– Just nu ser vi att mängden skimmer på ytan minskar, och det är ett gott tecken, sa räddningsledaren Fredrik Tyrén dagen efter förlisningen. Vårt miljöskyddfartyg kommer finnas på platsen under resten av kvällen och ett av våra flygplan kommer göra en ytterligare överflygning imorgon. 

Fredrik Tyrén bedömde samtidigt att utsläppet inte var tillräckligt stort för att det skulle göras en saneringsinsats.

– Den utsläppta dieseln kan ha en viss lokal påverkan men den späds snabbt ut i vattenpelaren eller avdunstar när den når ytan, säger Fredrik Tyrén. I nuläget ser vi inte att utsläppet kommer att påverka några strand- eller naturområden.

Fiskebåt sjönk väster om Orust – läcker diesel
Här är en bild på den förlista fiskebåten som ligger på 200 meters djup, tagen av kustbevakningens obemannade undervattensfarkost. Foto: Kustbevakningen

Fick fängelse för pistolhot mot hamnvärd

Trålade efter räkor – fångade båt

TV: Sugs man ner av en sjunkande båt?

TV: Här är båten som sjunker och seglar samtidigt


Text: Jens Augustinsson • 2016-05-02
ArtiklarLivetOmbordBåtolyckaKustbevakningen
Scroll to Top