Foto: Dan Ljungsvik

Artiklar

Första testet: Nimbus succébåt – nu med eldrift

Nya Nimbus 305 Coupé har blivit en försäljningssuccé. Nu har de utrustat båten med elmotorer som gör den till en ljudlös glidare. Vi är först ut med att provköra och så här lyder första intrycket.

Text: Redaktionen • 2015-12-18 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Vi provkör nya Nimbus 305 Coupé

Bilder: Nimbus fem bästa

Nimbus 2600 – En utmärkt Familjebåt

Vi är först ut med att provköra Nimbus nya el-satsning i vågorna utanför Långdrag. En 305 Coupé har utrustats med motorer från den tyska elmotortillverkaren, Torqeedo.  305 Coupé-modellen lanserades till Allt för sjön 2015 och har redan sålt långt över förväntan. Hela 74 exemplar har hittills lämnat – eller är på väg att lämna – fabriken. Att 305 Coupé med eldrift kommer bli en lika stor försäljningssuccé räknar Nimbus inte direkt med, men däremot är det ett sätt att möta både framtiden och marknaden nere i Europa. Störst potential för Nimbus E-power Green Lake finns det på den tyska och den schweiziska marknaden. Här är restriktionerna för motorer och utsläpp av fossila bränslen hårda.

Motorerna det handlar om är Deep Blue. Den första båten är utrustad med 80i, 2x 12,8kw (230V eller 380V). Marchfarten ligger på 5,7 knop. Sträckan man kommer då är 22 sjömil Väljer man en lägre hastighet på 3,5 knop blir räckvidden 37 sjömil.

 

Första testet: Nimbus succébåt - nu med eldrift
Är det här något vi får vänja oss vid i framtiden – ett motorrum fyllt med batterier? Foto: Dan Ljungsvik
Första testet: Nimbus succébåt - nu med eldrift
Foto: Dan Ljungsvik

Känslan är som att segla, fast utan segel. Det enda som hörs är om man mot förmodan nödgas använda bogpropellern. Vi lyckas på vår färd till och med smyga oss tätt intill ett gäng sjöfåglar, som märker oss först när de ser den stora båtskuggan torna upp sig. Det är en både ovanlig och snudd på surrealistisk känsla att köra en 30-fotsbåt som går helt ljudlöst. Det går inte fort, men det går framåt i en takt som möjliggör social samvaro ombord, utan störande motorljud. Läs mer om Nimbus el-satsning i Båtnytt nummer 1 2016, som kommer i mitten på januari.

Enligt Nimbus är det inte toppfarten som är det intressanta, men för den som vill veta så ligger den på 8,5 knop med en räckvidd på 4,3 sjömil. Det går att välja till en uppgradering av batteribanken. Då får man 4×12,8kw (51,2kw) och en ökad räckvidd med 90 procent.

Nimbus 305 Coupé premiärvisas på båtmässan “Boot Düsseldorf” i januari 2016.

Anna Sandgren

Första testet: Nimbus succébåt - nu med eldrift
Med elbåt är det slutslabbat med bensin och diesel på sjömacken. Och billigt är det också. Foto: Dan ljungsvik

Text: Redaktionen • 2015-12-18
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top