För Peter tog det sex timmar att bara lyfta ur motorn och tre dagar att montera tillbaka allt // Foto: Peter Forslund

Artiklar

Från skräckkammare till ögonfröjd

Följ renoveringen av Peter Forslunds Nimbus Epoca 26

Text: Johan Cooke • 2021-01-15 Uppdaterad 2022-04-08
Från skräckkammare till ögonfröjd

Vi har tidigare berättat om Leksandsbon Peter Forslund, som med hjälp av några vänner totalrenoverat en Nimbus 26 Epoca och lagt ner över 2 000 arbetstimmar i den processen.

 

 

 

Skrov och däck var i bra skick. Men båtens underhåll var i övrigt kraftigt eftersatt. Renoveringen började hösten 2015 och pågick till våren 2019. Belöningen för detta mammutjobb blev en båt som är snyggare än i nyskick. Förutom en uppsjö av olika gelcoat- och polyesterlagningar, som vi skrev om i förra numret, var ett av de största jobben att renovera hela motorrummet och skölden.

– För att komma åt i det trånga motorrummet måste inombordsmotorn lyftas ur. Då fanns det också plats för att kunna demontera skölden och sedan renovera den, säger Peter Forslund.

I Peters fall handlade det även om att renovera, eller byta, varenda komponent i motorrummet. Alla är kanske inte lika noggranna som Peter vid renoveringen. Men man ska ändå passa på att undersöka och byta vitala delar i en båt som börjar bli till åren, menar han:

– Annars är risken stor att du får lyfta ur och återinstallera motorn flera gånger när olika delar i motorrum- met successivt går sönder.

Om ett varv ska lyfta ur och återmontera motorn i en Epoca, utan någon reparation eller något byte, blir prislappen ändå drygt 10 000 kronor.

Peters båt är utrustad med Volvo Penta-dieseln KAD 42 B på 240 hästkrafter, och på 290-skölden finns Volvo Pentas AQ 290 duoprop Dpd.

 

 

 

 

 

 

Från skräckkammare till ögonfröjd
Renoveringen började hösten 2015 och pågick till våren 2019 // Foto: Peter Forslund

Men det är tidsödande om du ska göra jobbet själv. För Peter tog det sex timmar att bara lyfta ur motorn och tre dagar att montera tillbaka allt.

– Ett viktigt tips är att fotografera mycket med sin mobiltelefon så att man vet hur prylarna ska sättas tillbaka. Att demontera och återmontera motorn och skölden var medelsvårt. Däremot var det knepigare att demontera drevet och alla dess komponenter, säger Peter.

Steg ett var att avlägsna motorns kringutrustning. Som drivremmar, generator, trycksystem till kompres- sorn, kyltorn och värmeväxlare.

Efteråt lossades motortassarna och en klämring vid skölden. Matarkabeln till teknikboxen samt jordkablarna och sjövattenslangen var ganska enkla att ta bort.

Däremot var det lite krångligt att lyfta ur motorn från maskinrummet. En person skötte gaffeltrucken, medan två andra hanterade varsin motorlyftkedja:

– Först flyttade vi fram motorn cirka en decimeter för att vinkla den och hissa innan vi kunde transportera den vertikalt till verkstaden, säger Peter.

Dagen därpå började en totalgenomgång av alla prylar som ingen i princip hade uppdaterat på den 20 år gamla båten. Det mesta var i uselt skick. Peter monterade då bort skölden och tog bort nötta slangar till kolvar, länspumpar, färskvatten och gasolsystem. Han tog också bort den slitna motorrumsisoleringen och många elkablar. I samma veva gjorde han rent maskinrummet från oljerester och ingrodd smuts.

 

 

 

Från skräckkammare till ögonfröjd
Det svåraste var att få bort de gamla rötskadade träskivorna i motorrummet // Foto: Peter Forslund

Det svåraste var att få bort de gamla rötskadade träskivorna i motorrummet:

– För att komma åt skivorna var jag tvungen att riva ur allt, bland annat varmvattenberedare, pumpar, pannor och gasolhinkar. Eftersom många av skivorna hade monterats innan skrov och däck sattes ihop vid tillverkningen var skivorna fastskruvade från baksidan.

Därför kunde jag inte skruva loss dem. Istället fick jag fick bryta loss några av skivorna med kofot. Sedan tillverkade vi nya skivor.

En stor fördel är att Epoca och andra Nimbusmodeller tidigt hade robusta motorbäddar, framhåller Peter. De består nämligen av balkar av homogen plast med inplastade aluminiumskenor/profiler. På skenorna finns förborrade gängor i aluminiumet där motortassarna skruvas fast.

– I många fritidsbåtar, tillverkade utanför Norden, består motorbäddarna istället ofta av skumfyllda, inplas- tade träkonstruktioner. I sådana konstruktioner har skummet ibland blivit vattensjukt och plywooden ruttnat. Men några båtvarv använder fortfarande den konstruktionsmetoden, berättar Peter.

I äldre plastbåtar var det även vanligt att montera inplastade plywoodskivor i akterspeglarna. Men med tiden kan vatten och fukt komma in i en sådan akterspegel. Vintertid fryser vattnet och plasten lossnar från träet. Då måste hela skivan demonteras och akterspegeln plastas om. Vattnet kan ha letat sig in om till exempel en tätning från badbryggans infästning är bristfällig.

– På Epocans akterspegel finns bara en inplastad träskiva som en ram runt skölden där drevet är monterat. En fuktmätare visade att det inte fanns någon fukt i träskivan när vi monterade bort skölden från Epocans akterspegel, säger Peter.

 

 

 

Från skräckkammare till ögonfröjd
Foto: Peter Forslund

Tack vare att Peter renoverade hela Volvo Pentans 290-sköld själv kunde han spara mycket pengar. Att köpa en komplett sköld, inklusive tillhörande delar, från Volvo Penta skulle ha kostat 75 000 kronor.

Enbart skölden och styrgaffeln, tillverkade av aluminium, har en prislapp på 43 545 kronor. Peter valde då att sandblästra och lacka dessa delar själv.

– Efter blästringen tvättade jag delarna med aceton och thinner. Sedan la jag på en grundfärg för aluminium. Därpå lackade jag med en tvåkomponentslack, för att avsluta med två lager tvåkomponentsklarlack i Volvo Pentas kulör, säger han.

De delar som Peter behövde köpa nya var två trimkolvar för drygt 30 000 kronor, nya tätningar till sköld och genomföringar samt trimslangar.

– Jag kunde ändå spara pengar eftersom jag köpte trimkolvarna från Kanada för 8 000 kronor istället för det dubbla priset i Sverige, säger Peter.

Han passade även på att byta två avgasrör, så kallade kylvattenstövlar, vilka är små och monterade på sköl- den. Det är från motorns kylvattenslang via kylvattenstövlarna, som är tillverkade av svart gummi, som kylvatten och avgaser går igenom (se bilder).

– Om någon av kylvattenstövlarna skulle gå sönder under färd skulle jag behöva lyfta bort motorn ur båten för att kunna byta stöveln. Därför var det bättre att byta i förebyggande syfte, säger han.

På tidigare tillverkade A-drev från Volvo Penta, monterades skölden inte i denna typ av avgasutsläpp. Den skölden utrustades med en gummilucka som släpper ut kylvattnet och avgaserna.

 

 

 

Från skräckkammare till ögonfröjd
När motorrummet förnyades gjorde Peter och några kompisar även en grundlig motoröversyn. De renoverade spridare, ventiler, topplock, dieselpump och turbo // Foto: Peter Forslund

Att renovera skölden var inte det lättaste. De sex pinnbultarna på skölden som går igenom akterspegeln var rejält korroderade. En bult ville inte följa med skölden, utan satt hårt fast i akterspegeln. Så Peter fick slå bort bulten.

– Ett större problem var att plasten släppte från träskivan när vi tog bort skölden från akterspegeln. Då uppstod en glipa runt öppningen. Lyckligtvis kunde min vän Kjell laga skadan, säger Peter.

Kjell använde en läkarspruta och fyllde igen glipan med polyester.

Därefter applicerade han flera epoxilager med 450-grams glasfibermatta för att lagningen skulle bli helt vattentät.

Runt sköldens sida mot akterspegeln finns en lös tätningslist av gummi.

Den bytte Peter innan han monterade fast den nyrenoverade skölden på akterspegeln. Listen ska inte limmas fast, utan enbart läggas i fåran på skölden.

– Om man limmar gummilisten i fåran är risken stor att listen inte får rätt form eller att den spänns för mycket. Då kan det börja läcka in vatten i båten efter att skölden och drevet har återmonterats, säger Peter.

När listen kapas till rätt längd är det viktigt att snittet blir exakt 90 grader. De två ändarna på listen ska förenas och limmas ihop med kontaktlim högst upp vid sköldens styrarm.

– Några år efter att en sköld har monterats på akterspegeln måste den efterdras. Det hade båtens förra ägare nog inte gjort. Det resulterade i en glipa mellan akterspegeln och skölden på hela 6–7 millimeter, istället för bara 1 millimeter. Det var tur att den gamla tätningslisten inte hade åldrats och spruckit. Då hade det sipprat in vatten där, säger han.
Peters 290-sköld ska efterdras med 8,5 kilo med en momentnyckel.

Innan motorn lyftes tillbaka i maskinrummet efter renoveringen spraylackades den med grön färg. Motor- rummet är en fröjd för ögat. Allt är renoverat eller nytt. Och det glänser. Här finns nya skivor, durkar, isolering, elsystem och slangar.

Alla oljebehållare och pumpar flyttades till ett ställe på styrbordssidan för att man enkelt ska kunna komma åt dem. Tidigare var de nästan omöjliga att nå längst ner i motorrummet.

Fotnot: Texten är tidigare publicerad i Nya Praktiskt Båtägande 2021/1

Klicka på bilderna nedan för att få dem i större format. 

 

 

 

Från skräckkammare till ögonfröjd
Från skräckkammare till ögonfröjd
Från skräckkammare till ögonfröjd

REPORTAGE: Att renovera en Nimbus Epoca 26

PROJEKT: Gelcoat- och polyesterlagning

KLASSIKERN: Nimbus 31 Ultima

Nimbus T8 – sportigheten gör comeback


Text: Johan Cooke • 2021-01-15
ArtiklarGör det självpraktisktbatagande
Scroll to Top