Foto: Pär Olsson

Artiklar

Frauscher 1414 Demon lurar dina ögon totalt

Österrikiska Frauscher lanserar med 1414 Demon sin hittills största modell. Vi tar kommandot på "gentlemannaracern" för att reda ut om det superdesignade 46-fotade trendbygget blott är en hägring, eller om det för evigt kommer att etsa sig fast i båthistorien.

Text: Anna Sandgren • 2016-08-18

Österrikiska Frauscher säljer båtar under den i mina öron smått ålderstigna parollen “Gentlemen start your engines”. Jag är å ­andra sidan oceaner från att vara en gentleman och förmodligen snudd på lika långt ifrån att bli ägare av Frauschers senaste – och hittills ­största – nytillskott. Dessutom är anspelningen på så kallade gentlemanna­racers från 1930-talet tydlig i båtens formspråk. Ändå irriterar det mig att redan från marknadsföringsnivå tillhöra en exkluderad målgrupp. Så självklart tar jag chansen att hoppa ombord bland alla “gentlemän” som redan bänkat sig i den gnistrande välvaxade 46-fotaren. 

Att hoppa ombord är egentligen inte nödvändigt. För här går det att stega ombord med högsta elegans. I aktern döljer sig en hydraulisk in- och utfällbar trappa, som i infällt läge trollas bort och in i badplattformen. Dessutom döljer sig här även en gummijolle. Vi befinner oss i Port Adriano på Mallorca, där Frauscher har sitt test- och visningscenter. Stilla och smått majestätiskt glider vi förbi hamnens alla lyxyachter och enorma segelbåtar. Nya 1414 Demon visas för första gången i havet och redan på väg ut ur hamn har båten hunnit bli den nya blickmagneten. Själv har jag fullt sjå att sitta stilla i båten; det kliar liksom i fingrarna att ta över. Äntligen ute på havet ser jag snabbt till att stjäla ratten från männen för att sedan gasa loss på riktigt i de långa vågorna. 

Med 1414 Demon gör familjevarvet ett modigt fyra­meterskliv uppåt i längd från varvets tidigare flaggskepp 1017. Härmed tar båtbyggarna från sjön Traunsee också ett än större steg ut på nya marker genom att de nu lanserar en båt med ett skrov redo att både korsa hav och att erbjuda längre övernattningar. Ändå är 1414 sitt arv troget, det här är en öppen båt i exklusiv design, även den inspirerad av 30-talets klassiska racingbåtar. Frauscher lyckas med konststycket att förena klassisk och lyxig design med sportiga köregenskaper, hög kvalitet och smakfull färgsättning på ett ovanligt lyckat sätt. Detta är till stor del designstudion Kiskas förtjänst. Precis som på tidigare båtar från ­Frauscher är resultatet ett samarbete mellan Kiska, Gerzer och ­Miesbauer.

Frauscher 1414 Demon lurar dina ögon totalt
Med sin exklusiva design inspirerad av 30-talets klassiska racingbåtar är 1414 Demon sitt Frauscher-arv troget. Den stora skillnaden är invändigt. Foto: Pär Olsson

Att 1414 Demon är nästan 14 meter lång, 3,80 meter bred och har en vikt på tio ton märks på hur båten uppträder i sjön. Den liksom rasar fram över havet, som ett potent monster på väg att erövra allt i dess närhet och redo att sopa det mesta av mattan. Men som alltid, smakar det så kostar det, även priset ligger i en premiumnivå. Vår testbåt, som bär tillverkningsnummer 1 och är utrustad med dubbla Volvo Penta D6:or, 400 PS,  går loss på 966 220 euro. Vågorna går relativt höga nu och som mest kommer jag upp i 36 knop, varvtalet ligger då runt 3 300 per minut och bränsleförbrukningen på 155 liter i timmen. Vid lugnare väder borde det gå att trycka upp maxfarten till 40 knop. Betydligt mer bränsleeffektivt är det dock att sänka farten något och istället hålla sig på en för båten vettig marschfart på dryga 20 knop. Varvtalet ligger då på 2 200 per minut och bränsleförbrukningen runt 61 liter i timmen. 

Även om 46-fotaren beter sig mäktigt i sjön, är känslan av att styra den snarlik den att köra dess mindre syskon, det vill säga båten följer villigt minsta rattutslag och upplevelsen är snarare att jag kör en 23-fotsbåt. Förklaringen ligger i den välutformade tvåstegsbottnen och den skarpa V-­formen i kombination med Z-drevet. Bakom det ekonomiska ­skrovet står den trogne Frauscher-medarbetaren Harry Miesbauer. 

Köregenskaperna är både spektakulära och roande. Gången i vågorna är mjuk. Skarpa girar är inget problem, båten går fortfarande torrt och rasar märkbart oberört fram i kurvorna. Däremot kunde sikten vara bättre. Jag tycker att sikten försämras av den mörktonade rutan och för att se över den behöver jag sträcka rejält på mig och får då på köpet stå ut med ett rejält vinddrag. I övrigt är förarplatsen föredömligt utformad. Den känns toppmodern, påkostad och påminner starkt om cockpiten på mer ­sportbetonade, muskelbilar. Sittbrunnen är som gjord för avslappnade dagar ute på Medelhavet. Den som inte vill slappa på det stora soldäcket i aktern, kan söka skydd under den uppfällbara bimini-soltoppen. Här finns en bekväm soffa, ett uppfällbart matbord, en välutrustad utomhusbar med en Teppan Yaki-grill, ismaskin, frys och diskho.

Trots båtens spektakulära yttre design, där mycket krut har lagts på gångegenskaperna, är det under däck som den största överraskningen väntar. För första gången i Frauschers historia erbjuder man nu en båt med dubbelkabin under däck. Genom att bygga inredningen asymmetriskt har man lyckats trolla med utrymmet. 

Rakt föröver väntar en stor salong med matbord och soffa som kan göras om till en dubbelkoj. Bakom en glasvägg på babordssidan döljer sig en privat hytt för två personer, samt ett rymligt badrum med separat dusch. Överallt finns små överraskningar inbyggda och redo att upptäckas. En av dessa är de specialgjorda glasen och dess hållare som gör att drycken står säkert oavsett kaptens och havets ­lynne. Direkt till styrbord är ett modernt och smart planerat kök placerat. 

Demon 1414 är på samma gång både en lyxig ­daycruiser i megapremiumformat med rymligt inre och en båt med riktigt roliga köregenskaper. Den österrikiska demonen lyckas med utmaningen att stå för något helt nytt, både sett till design och platsutnyttjande. Dessutom bär den med stolthet Frauscher-generna vidare. 

Frauscher 1414 Demon lurar dina ögon totalt
Den liksom rasar fram över havet, som ett potent monster på väg att erövra allt i dess närhet och redo att sopa det mesta av mattan. Foto: Pär Olsson

TV: Vi testar Frauscher 858 Fantom

TV: Här är nya Frauscher 1414 Demon


Text: Anna Sandgren • 2016-08-18
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top