Ett sittbrunnskapell ger både mer boyta och gör stor skillnad för helhetsintrycket av båten. Foto: Inger Lantz

Artiklar

Gör båten större med sittbrunnskapell

Ett kapell med bågar som ger båten ett extra utrymme blir allt vanligare. Sittbrunnskapellet skapar flera extra kvadratmeters boyta och kan därför vara ett alternativ till att köpa större båt.

Text: Jessika Ericsson • 2024-02-20 Uppdaterad 2024-02-20

Under varma dagar med solsken och måttliga vindar känns de flesta båtar tillräckligt stora. Det är istället efter flera dagars busväder, med regn och hårda vindar, som båten kan börja kännas trång och tankar på att byta till en större modell dyker upp.

Men det går att skaffa sig mer utrymme utan att göra båtaffärer med allt vad det innebär. Ett sittbrunnskapell ger ett extra rum ombord, en plats att hänga upp blöta kläder och samtidigt ett effektivt soltak när värmeböljan seglar in.

Det må vara en mindre affär än att byta båt, men att köpa ett sittbrunnskapell är även det en stor investering. Mellan omkring 20 000 och 50 000 kronor för större båtar är vad man har att räkna med. Till de vanligaste båtmodellerna går det att få tag på sittbrunnskapell i standardmodell, och då blir det något billigare. Har du däremot en mer udda båtmodell behöver det måttas och mallas på plats, vilket påverkar slutnotan uppåt.

Ett sittbrunnskapell med många sidorutor blir som ett uterum ombord. Foto: Inger Lantz

Det gäller att tänka igenom hur du vill ha det och gärna jämföra pris och utförande mellan olika kapellmakare. Eftersom det är en stor investering är det bra med referenser. Hör dig för med andra båtägare som anlitat kapellmakaren och kolla om firman har fått några recensioner på nätet.

Annat att bestämma sig för innan man beställer är kapellets färg, om det ska finnas möjlighet att öppna åt flera håll, hur det ska spännas upp, hur många fönsterrutor man vill ha och var de ska sitta. Tänk också på att sittbrunnskapell tar stor plats om du vill kunna stuva undan det när det inte används.

Fördelen med fasta kapellbågar är att det går snabbt att fälla upp kapellet och att stuva ihop det. Foto: Inger Lantz

Vill man istället att kapellet ska kunna fällas ner och ligga på akterdäck när det inte används gäller det att få bågar och väv att ligga bra och inte vara i vägen.

Båtägaren Christer Lockne har avverkat två båtsäsonger med ett nytt sittbrunnskapell på sin Maxi 95:a. Det är Christers och båtens andra sittbrunnstält, och det nya är både enklare att hantera och har fler finesser. Det har gett ett lyft åt båten.

– Det förra var från 1970-talet och var inte alls lika flexibelt. Det var inte lika ljust och mycket bökigare att sätta upp.

Christer Lockne satsade på ett nytt sittbrunnskapell till sin Maxi 95 från 1979 och tycker att det blev ett lyft för båten. Foto: Inger Lantz

Kapellfirman i södra Sverige som Christer beställde från hade standardmallar för Maxi 95, så han behövde bara komplettera med en del mått på sådant som kan variera mellan olika båtar, exempelvis linorna som löper genom sprayhooden.

Kapellet levererades på utsatt tid och medföljdes av ett komplett paket med instruktionsmallar, skruvar och annat som behövdes för monteringen. 

– Telefonsupport fick jag också, med svar på alla frågor under tiden jag jobbade med att få kapellet på plats.

Det Christer uppskattar mest med det nya sittbrunnskapellet är att det har gett en ljusare sittbrunn och att det är flexibelt. Det går att låta enbart takdelen sitta uppe som ett solskydd och det går att ha öppning bak och sidorna nedfällda eller tvärtom. Delarna justeras med blixtlås.

Fördelen med fasta kapellbågar är att det går snabbt att fälla upp kapellet och att stuva ihop det. Foto: Inger Lantz
Spännbanden som hjälper kapellet att hålla en bra form är
en viktig detalj. Foto: Inger Lantz

– Det förra sittbrunnskapellet hade aluminiumbågar, medan det nya har bågar av rostfritt. Jag upplever att det blir betydligt stadigare med rostfritt. Sedan är det nya kapellet mer genomtänkt i detaljerna, exempelvis hur det spänns upp med spännband och att det har skinnförstärkning på ställen där man greppar ofta.

Christer tog in offerter från flera kapellmakare och hade kunnat få tag på ett sittbrunnskapell till ett pris som låg omkring 15 000 kronor lägre än det han valde. Han är också medveten om att han troligtvis inte får tillbaka vad han har betalat, ifall han skulle sälja båten. Så som det är med mycket av utrustningen till båtar. Ändå är han nöjd.

– Efter två säsonger upptäcker jag fortfarande smart uttänkta detaljer. Jag tycker att jag fick mycket för pengarna.


Text: Jessika Ericsson • 2024-02-20
ArtiklarReportageSå funkar detKapellSittbrunnskapell
Rulla till toppen