
920830.jpg
Varför köper man en jätte i trä?
Rent förnuftsmässigt finns det nog säkrare köp än en träbåt från 1974. Men storleken och känslan av ett gediget hantverk sopar mattan med det mesta i glasfiberväg för likvärdiga pengar.
Läs mer: Så seglar du jorden runt gratis
TV: Här möter muskelbåten vågen på nio meter
Grand Banks Alaskan 49
Längd: 14,90 m
Bredd: 4,80 m
Djupgående: 1,70 m
Deplacement: 28 ton
Motor: 2 x Ford diesel 125 HK
Årsmodell: 1974
Pris: 1,5 – 2 miljoner kr
Tillverkare: American Marine
Varv: Junk Bay, Hong Kong


Extrem passion, vansinne eller bara kärlek? Ja, någon extra ingrediens utöver båtintresset måste nog till för att äga och sköta en 15 meters Grand Banks med mahognyskrov. Men det är klart, vem vill inte äga vad som anses vara en ikon bland “trawlers”?
– Den här båten var vad vi gått och drömt om, säger Jan Sterner som får medhåll från hustrun Lena Eklund.
Utrymme för många
Från förarplatsen har man full överblick och vill man högre upp kan man ställa sig i stolen och sticka upp huvudet genom takluckan. Dessutom finns det plats för sällskap. Sex personer sitter ledigt i U-soffan, som gärna blir favoritplatsen ombord. Här finns också en extra bädd för den som vill ha lite avskildhet. En svängd trappa leder ner till en hytt med egen toalett och plats för fyra personer.
Strax akterut, ungefär i mitten av båten, finns master bedroom med dubbelsäng, ett litet bibliotek, toalett samt dusch. Härifrån tar man sig vidare upp i salongen och det är väl här man börjar ifrågasätta uttrycket flytande sommarstuga. För vem har teakparkettgolv i en sommarstuga?
Dubbeldörrar ut mot akterdäck, orientmattor och en Jetson-fåtölj i ett hörn för under en millisekund tankarna till en östermalmsvåning. Grand Banks är kända för sina fina inredningar och den här båten är inget undantag. Även i salongen finns det gott om utrymme. Att hålla middagar med åtta personer är inget problem, eller ett dussin om man känner varandra väl. För det här är en båt att umgås på. En båt som passar när man börjar känna sig mätt på segling eller snabba motorbåtar och vill ha det bekvämt med mycket svängrum.


Långsam och trygg
Vi återvänder till styrhytten. De gamla Forddieslarna startar direkt och det ser enkelt ut när Jan och Lena kastar loss och långsamt manövrerar den nästan fem meter breda båten ut ur hamnen.
– Många har för bråttom. Bara man tar det lugnt och är förberedd är storleken inga problem, menar Jan.
Det tar en liten stund innan hon reagerar på rattutslag, men man lär sig. Att gå över från Stockholms skärgård till Gotland i den här båten är väl ungefär som en promenad i parken, tänker jag. Vi möter en skärgårdsbåt i reguljärtrafik och jag noterar att man känner sig hyfsat stor i en Grand Banks. Vågorna klyver hon elegant utan att solstolen på fördäcket rör sig. Vi avslutar provturen och Jan får ta över ratten när vi lägger till vid Biskopsudden.
Om några veckor ska La mer upp på varv. Det är underhåll och målning som görs var femte år. Utöver det är det väldigt lite som behöver göras, eftersom hon ligger i vattnet året runt och dessutom är kopparskodd vid vattenlinjen. Så det där med stor träbåt kanske inte är så vågat trots allt?
Text: • 2014-06-04
Artiklar • LivetOmbord