En bra avfuktare kan vara en god investering för att hålla båten fukt- och luktfri under både sommar och vinter. Foto: Båtnytt

Artiklar

Guide: Bästa sättet att slippa fukt ombord i vinter

Det finns flera metoder för att hålla båten fuktfri och slippa dålig lukt. En avfuktare är en effektiv hjälpreda ombord, som funkar lika bra sommar som vinter. I den här artikeln från tidningen Båtnytt beskrivs lite närmare hur den fungerar och vilken du bör välja.

Text: Joakim Hermansson • 2016-12-20

Är luften fuktig ombord blir det trist att krypa ned i sängkläderna, och på sikt kan fukten skapa både dålig lukt och mögel ombord. En väl fungerande luftavfuktare är en bra investering som kan förbättra klimatet i båten både under säsongen och vintervilan. Själv har jag segelbåten liggandes i vattnet hela vintern och tack vare en luftavfuktare ombord har jag hittills sluppit dålig lukt. 

På nästa sida presenterar vi ett par olika varianter av luftavfuktare – och det gäller att välja rätt.

 

I en kompressoravfuktare skapar kompressorns köldmedium en kall yta som den fuktiga luften passerar. Fukten i luften kondenserar då till vatten. Vattnet droppar ner och samlas i en behållare som måste tömmas regelbundet. Ju lägre den omgivande temperaturen är, desto kallare blir också kondensorn, och redan när det är 17–18 grader runt omkring börjar den frysa. När kondensorn så småningom blir helt nedisad kan den inte ta ut mer vatten ur luften. En givare stannar då kompressorn, och så får kondensorn tina av sig själv tills den är redo att automatiskt starta upp igen.

Ju kallare det är i utrymmet som ska avfuktas, desto fortare blir kondensorn nedisad, och desto längre tid tar det att tina upp den. I vanlig rumstemperatur tappar kompressoravfuktaren alltså snabbt avfuktningskapacitet och är därför inte lämplig i kylig väderlek. På grund av kompressorn är den också ganska stor och tung och kan upplevas bullrig. Däremot funkar kompressoravfuktaren bara bättre och bättre ju mer värmen stiger över vanlig rumstemperatur, och är alltså utmärkt om man lever båtliv i tropiskt klimat.

På våra breddgrader är det väl främst under de kallare årstiderna, eller när båtarna ligger i vatten som är kallare än luften, som en avfuktare verkligen behövs.

I en sorptionsavfuktare tar ett roterande perforerat fläkthjul av kisel upp fukten från den passerande luften. I en sektor av hjulet, inne i apparaten, finns en intern luftström som vi inte märker av på utsidan. När hjulet passerar igenom denna sektor, torkas den fukt som fastnat på hjulet upp. Sedan är hjulet torrt igen, redo för nästa varv. I den interna luftströmmen, som nu är varm och fuktig, finns det en kondensor där fukten kondenserar till vatten, då den kallare luften runt omkring kyler ner den. Vattnet droppar sedan ner i en tank som töms.

Det finns också renodlade sorptionsavfuktare utan kondensor och vattentank, där den fuktiga luftströmmen -istället leds ut ur båten via en slang. På så sätt slipper man frysrisken som vattnet medför och kan köra avfuktaren även när det är minusgrader. Sorptionsavfuktaren, som uppfanns av svensken Carl Munters, är också mindre, -lättare och tystare än kompressoravfuktaren och blir därmed mer lättplacerad i båtens många gånger trånga utrymmen.

I min egen 35-fots segelbåt, som ligger i vattnet på fuktiga västkusten året om, har jag de senaste åren använt mig av en sådan sorptionsavfuktare med kondensor. Efter fem år doftar det fortfarande nytt och fräscht ombord.

Sorptionsavfuktare

+ Funkar i kalla klimat
+ Tyst och liten
– Funkar dåligt över 20 grader

Guide: Bästa sättet att slippa fukt ombord i vinter
Echodry Combi är en sorptionsavfuktare med kondensor och tank, som funkar fint i 1–20 grader.
Guide: Bästa sättet att slippa fukt ombord i vinter
Acetec EvoDry 6H är en liten sorptionsavfuktare som avleder fukten via en slang genom en ventil.

Kompressoravfuktare

+ Effektiv i varma klimat
– Funkar dåligt under 20 grader

Guide: Bästa sättet att slippa fukt ombord i vinter
Woods MDE 25 är en kompressoravfuktare med stor tank och hög kapacitet över rumstemperatur.

Tips avfuktning ombord

* Sprid den torra luften från avfuktaren i båten
channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Undvik stillastående luft där köldbryggor kan ge kondens
channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Stäng alla ventiler
channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Öppna alla luckor och dörrar
channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Ställ dynor på högkant
channels.php composer.json composer.lock cookie_jar.txt db.php import.sh series.sh src temp.json test.php validate.php vendor Lägg textilier luftigt

Guide: Så väljer du rätt elutombordare

Test: Nya Buster Phantom med 700 hästar bekänner färg

Rekordstor båt kommer till Göteborgsmässan


Text: Joakim Hermansson • 2016-12-20
ArtiklarLivetOmbord
Scroll to Top