I ett hangar på hemlig ort finns den här Coronetsamlingen, som förmodligen är världens största. Båtnytts reporter fick dyrt och heligt lova att aldrig avslöja var samlingen finns.

Artiklar

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen

Världens största Coronetsamling är gömd i en dansk hangar på hemlig ort. Få vet om att den existerar, ännu färre har varit där. Men det har vi.

Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-09

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Just denna 16 Hardtop Convertible brukar synas på Coronetträffar runtom i Norden. Ofta på släp bakom någon av Terkel Bundgaards veteranhusbilar.
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Denna tidiga 16 Hardtop Convertible som Nils och Terkel Bundgaard helrenoverat är rariteten i samlingen. Bland annat är plywoodskrovet lagat och lappat på flera ställen.

Efter en lång bilfärd på danska småvägar är jag framme. Den anonyma plåthangaren med mossa på taket skvallrar knappast om vad som döljer sig på insidan. Själv har jag fått lova att aldrig berätta exakt var hangaren ligger. Hemlighetsmakeriet är befogat. Här inne vilar nämligen en dansk kulturskatt.

Plåtdörren rullar upp och blottar Coronetbåtar i ­rader längs väggarna. Närmast dörren tronar en av Coronets ­första modeller, en ovanlig 16 Hardtop Convertible från 1959 – i nyskick. Lite längre bort står en vackert skogsgrön 22 Daycruiser, som jag senare får veta är köpt i Schweiz och knappt legat i vattnet. Och längst inne i den dunkla hallen skymtar konturerna av Coronets maffiga husbåt som ­byggdes i några få exemplar år 1970.

Nästa sida: Detta är resultatet av 15 års samlande 

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Coronet 24 Weekender blev aldrig någon succé och tillverkades bara tre år, 1967–1969. Det här exemplaret ska rustas upp under våren.

Här i ladan samlar Terkel Bundgaard och sonen Nils på båtar från det danska kultvarvet. Under åren har de renoverat en mängd Coronetmodeller. De finaste i originalskick har de sparat i den här ladan. När Båtnytt kommer på besök står här elva olika modeller. Samlandet började för 15 år sedan när Terkel Bundgaard skulle köpa en båt till sommarstugan. Eftersom han tidigare ägt veteranbilar var det knappast tal om att köpa en ny båt. Efter lite letande fastnade han för Coronet och ­köpte en 24 Midi, den fina hardtopbåten från tidigt 1970-tal.

– Sedan var jag fast, erkänner Terkel. Coronetbåtarna är visserligen kända för att ­framkalla habegär. Kanske är far och son Bundgaard mer ­mottagliga för charmen än de flesta andra. Eftersom de redan var ­drivna samlare av motorfordon (förutom två likadana, gamla husbilar utanför ladan står ett gäng fina amerikanska jeepar och Fiat härinne) började de snart fundera på att byta upp sig till en större båt.

Deras andra Coronet blev en 32 Oceanfarer, som nu står uppställd i mitten av lokalen. Den smart planerade flybridgebåten, med en enda styrplats ovanpå salongstaket, köpte Terkel från Tyskland i fint originalskick som nu är upputsat till nyskick. Nere i ­salongen möts jag av vackra, orange dynor som Terkel och Nils ­låtit sy upp med originaltyget som förlaga. Mina fötter står på mjuka ryamattor från samma tillverkare som gjorde de ­ursprungliga mattorna. I pentryt hänger de röda äggkopparna i melaminplast som förste ägaren köpte.

För Terkel och Nils Bundgaard är det originalskick som gäller. Nya motorer och omlackerade skrov går bort. Deras nöje ligger i att se de gamla danska skönheterna få glansen åter, så som de en gång byggdes. – Det är mindre viktigt att båten är i bra skick när vi får tag i den, men alla delar måste finnas med, förklarar Nils. Att få tag på en orörd Coronet är svårt i Sverige eller Danmark. Här har ofta händiga ägare “förbättrat” sina klenoder intill oigenkännlighet. De riktiga fynden gör Bundgaards i Tyskland och Schweiz, där direktörerna på 60- och 70-talet köpte Coronets lyxiga modeller. Många av dessa båtar är topputrustade, har bara gått på insjöar eller floder och är aldrig modifierade. Den finaste klenoden i hallen är troligen en 21DC från 1969. Den heter Fluffy och ser oanvänd ut. På dreven sitter originalfärgen ­och de saknar helt smutsrand. Teakinredningen har fortfarande fabrikslacken kvar. Förklaringen är att Fluffy levt större delen av sitt liv i garaget hos en schweizisk direktör!

Nästa sida: Så gör du ett riktigt Coronetkap

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Terkel (till höger) och Nils Bundgaard i sin vackra Coronet DC21 vid namn Fluffy med 32 Oceanfarer i bakgrunden.
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Den vackra logotypen är enligt legenden något så enkelt som Coronetdesignern Hans Bruun Bertelsens prydliga handstil.

Coronet 240 DC – Flört med det förflutna

Bilder: Klassiska sportbåtar från 70- och 80-talet

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Coronets mest klassiska modell är 21 Daycruiser, som kom 1965. Modellen blev förlaga för en mängd båtar från bland annat Ockelbo och andra…
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
…och Coronet 22 som kom 1978 efterträdde 21 DC och var den sista modellen som varvets legendariske designer Bruun Bertelsen ritade.

Trots att Nils och Terkel Bundgaard numera dammsugit Europa på fina Coronetbåtar menar de att det fortfarande går att göra fina kap. När Nils varit nere på kontinenten för att hämta sina fynd, ser han ofta klassiska plastbåtar i originalskick stå på hamnplanerna, ibland till synes övergivna av sina ägare.
– Nere i Europa finns inte samma kult kring de här ­båtarna. Så det går att göra fynd, säger Nils.

När båtarna kommer hem till Danmark putsar Terkel och Nils upp dem och renoverar det som behövs. I Fluffys fall räckte det med en ordentlig dammtorkning. I hallen väntar andra båtar på en mer omfattande upprustning. En 24 Weekender med öppen motorlucka ska få nytt hjärta, och i ett hörn ligger en trött 16 Hardtop med trasig ­gelcoat som blottar den spruckna plywooden under. Hur många tusen arbetstimmar far och son Bundgaard har lagt ned på sin hobby vill de helst inte tänka på, men säger att Coronetbåtar är lättrenoverade tack vare sin goda kvalitet. Gelcoatlagret är så tjockt att även en sliten båt får tillbaka sin glans om man polerar ordentligt. De är också enkelt men kraftigt uppbyggda i enkellaminat och därför lätta att reparera. Sist men inte minst finns det gott om reservdelar, som Coronetklubben i Danmark och Sverige nytillverkar.

Klart är att far och son Bundgaard umgås mycket. När Terkel och Nils inte slipar på Coroneter eller mekar gamla bilar tillsammans arbetar de nämligen också ihop – på egna arkitektkontoret Bundgaards. Dessutom bor de nära varandra. Tröttnar ni aldrig på varandra?
– Nej, lyckligtvis inte. Då hade nog det här varit omöjligt, säger Nils med ett leende och visar med en svepande gest mot hangarens innehåll. Under våren ska de sätta tänderna i den slitna 24 Weekender och börja renovera 33 Houseboat, vilka ­förhoppningsvis ska vara sjövärdiga nästa sommar. Om klenoderna åter hamnar i vattnet är däremot långt ifrån säkert. De flesta av hangarens klenoder har aldrig ­sjösatts efter renoveringen. Målet med samlingen är att ­bevara Coronetbåtarna snarare än använda dem. ­

Hangaren är inte heller ett museum, de utomstående besökare som fått se samlingen kan räknas på ena handens fingrar. Under sommaren 2016 finns det möjlighet att se delar av ­samlingen i Stockholm. På semestern styr nämligen far och son ­Bundgaard kosan till Sverige, i varsin husbil från 60-talet – med en Coronet på släp.

PS: Är du en entusiastisk Coronetägare kan du alltid gå med i Coronet Yacht Club, märkesklubben som har över 1 000 medlemmar. 

Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Bundgaards 21 DC kommer från Tyskland och är i ett fantastiskt orenoverat ­originalskick. Dubbla AQ130-motorer var toppmotoriseringen på den tiden.
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Skogsgrön plast andas 70-tal. Just detta exemplar är i nyskick och kommer från Schweiz. Den ende ägaren hade genom åren mest förvarat båten på land.
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Det viktiga är att alla detaljer, som denna vackra originalratt, finns med. Utan dessa är det betydligt svårare att skapa ett vackert ekipage.
Här är hemliga Coronetsamlingen som är störst i världen
Tidiga Coronetmodeller hade ett bärande plywoodskrov plastat med glasfiber. Denna 18-fotare kräver många hundra timmars arbete för att bli sjövärdig.

Coronet Playmate – Den fula ankungen som blev samlarobjekt

Johan renoverade sin Ockelbo 21 DC för en halv miljon


Text: Mikael Mahlberg • 2016-05-09
ArtiklarLivetOmbordMotorbåt
Scroll to Top