Nya Nordstar 47 går att beställa med tre motorer. Illustration: Nordstar

Artiklar

Här är Nordstars nya flaggskepp – med tre motorer

Nya Nordstar 47 blir en uppvisning i storlek på alla sätt. Kunderna ska lockas med fet flybridge, salong i två nivåer – och tre motorer. 

Text: Jens Augustinsson • 2016-04-15 Uppdaterad 2021-06-09

TV: Ryska lyxkopian på Targa imponerar

Här är Nordstars nya flaggskepp – med tre motorer
Nordstar 47 får en flybridge som är 20 kvadratmeter stor. Illustration: Nordstar

Nordstar är ett märke som – i alla fall i Sverige – inte är lika välkänt som konkurrenten Targa. Men vilket märke är det i en värld där Targa har blivit synonymt med den här typen av arbets/pendlar-båtar med mittplacerad hytt och stora däcksytor?

Men nu sätter Nordstar ner foten på allvar och under 2016 lanserar man sin – och Finlands– största serieproducerade motorbåt någonsin, Nordstar 47. Den får bland annat en flybridge på 20 kvadratmeter.

– Nordstar 47 kommer bli väldigt lyxig och komfortabel ombord. Den kommer på så vis påminna mer om moderna 47 fots salongsbåtar typ Princess än om andra sjöjeepar. Ägarkabinen i mitthytten har full ståhöjd och är på hela 12 kvadratmeter. Varje hytt ombord har separat toalett med dusch, berättar Tore Brännfors, som är generalagent för Nordstar i Sverige.

Med Nordstar 47 lanserar man också något man kallar Semi Custom Yacht-konceptet. Det betyder att den tredje kabinen i båten samt båtens stora flybridge planeras helt efter köparens önskemål. Den tredje kabinen kan användas som sovkabin/bastu/förråd eller något annat.

– På alla Nordstarmodeller kan man välja material och mindre lösningar ombord som man vill, så även på Nordstar 47 SCY, men det stora skillnaden är alltså den tredje kabinen samt flybridge på 47an, som ritas efter köparen önskemål, förklarar Tore Brännfors.

En riktig ögonbrynshöjare är att Nordstar 47 kommer gå att beställa med tre motorer.

– Om man beställer båten med tre motorer är det tre vanliga duopropdrev och till exempel 3 x D6-400. Med tre drev får man möjlighet att fälla upp två drev och bara köra på mittenmotorn. Då blir bränsleförbrukningen väldigt låg och räckvidden i deplacementsfart blir upp till 3000 distans, säger Tore Brännfors.

Det är oklart vad båten kostar med tre motorer men det preliminära priset med 2 Volvo Penta IPS600 blir cirka 9 miljoner svenska kronor. Toppfarten med denna motorisering blir cirka 35 knop.

Här är Nordstars nya flaggskepp – med tre motorer
Båten rymmer salonger i två plan. Illustration: Nordstar.
Här är Nordstars nya flaggskepp – med tre motorer
I båtens tredje kabin får kunden helt bestämma funktion och layout själv. Illustration: Nordstar.
Här är Nordstars nya flaggskepp – med tre motorer
Soffan på akterdäck kan också fås i en variant som u-soffa. Illustration: Nordstar.

Nordstar 47

Längd: 14,85 m
Bredd: 4,15 m
Kabiner: 2-3
Kojplatser: 4-8
Motorer: 2-3 motorer på totalt 800-1200 hk
Fart: 28-43 knop
Drev: Duopropdrev eller IPS/Zeus Pod
Räckvidd: Upp till 800 distansminuter (i marschfart ca 25 knop)
CE-klass: B – Offshore

TV: Här provkör vi klassikern Targa 32

Här är nya aluminiumbåten som ska utmana Targa och Sargo

Bilder: Så ser nya Sargo 33 ut


Text: Jens Augustinsson • 2016-04-15
ArtiklarLivetOmbordFlybridgeMotorbåtSjöjeep
Scroll to Top